recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bore hul gennem betonvæg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBore hul gennem betonvæg?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 17:02
det er muligt - det er dog ikke noget jeg ville bruge energien på selv at gøre. Det er rent helvede at bore i beton
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

det er muligt - det er dog ikke noget jeg ville bruge energien på selv at gøre. Det er rent helvede at bore i beton

Ikke med det rigtige værktøj, så går det forholdsvis nemt.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af Free Free skrev:

Det skal være tilpas stort så jeg kan trække strømstik, 2 hdmi stik og antennekabel.

Det er så ikke lovligt at trække strøm igennem væg med almindelig ledning. Det skal være som fast installation, udført af autoriseret elektrikker.

Mvh JørgenT
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-August-2005
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Det skal være tilpas stort så jeg kan trække strømstik, 2 hdmi stik og antennekabel.

Det er så ikke lovligt at trække strøm igennem væg med almindelig ledning. Det skal være som fast installation, udført af autoriseret elektrikker.

Mvh JørgenT

Jeg ville nok pakke ledningerne ind i flexrør i selve gennemføringshullet, men ellers kan jeg ikke se u-lovligheden i det, det er jo ikke en ny fast installation der påbegyndes.

Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af M-P-A M-P-A skrev:

Mvh JørgenT

Jeg ville nok pakke ledningerne ind i flexrør i selve gennemføringshullet, men ellers kan jeg ikke se u-lovligheden i det, det er jo ikke en ny fast installation der påbegyndes.

Det er netop det at det ikke er en fast installation der gør det ulovligt. Du må ikke trække en ledning igennem en væg.
Der skal være enten stikkontakter eller samledåser når man skifter mellem ledning indeni væggen og ledning udenfor vægen.

Sådan fik jeg det ihvertfald at vide af en elektriker ven, ifbm. at vi gennemgik vores nye lejlighed for at se om der var nogen el-problemer.
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-August-2005
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af M-P-A M-P-A skrev:

Mvh JørgenT

Det er netop det at det ikke er en fast installation der gør det ulovligt. Du må ikke trække en ledning igennem en væg.
Der skal være enten stikkontakter eller samledåser når man skifter mellem ledning indeni væggen og ledning udenfor vægen.

Sådan fik jeg det ihvertfald at vide af en elektriker ven, ifbm. at vi gennemgik vores nye lejlighed for at se om der var nogen el-problemer.

En alm plast kappeledning som går fra en stikkontakt og igennem en væg til en stikdåse burde i min verden ikke være noget man skulle bruge en aut elektriker til. 

Tror din elektriker ven har ment at det var når man gik fra installationskabel (pvikj) til lampeledning, og ja det kræver en dåse/stikkontakt (installations udvidelse) og det må man ikke selv sætte op som privat person.
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 18:53
Det er kun faste installationer der må føres igennem vægge/lofter/gulv - og faste installationer må kun udføres af en autoriseret elinstallatør.
Med god hilsen

John
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 18:55
M-P-A hvad har du af el uddannelse og kendskab til lovgivningen?
Jeg har hørt nøjagtigt det samme som Jonaskp, tror oven i købet at det var i en tv udsendelse hvor nogle havde været dovne da de skulle bruge strøm til lamperne under nogle køkkenskabe og derfor bare havde trukket alm lampeledning gennem væggen ind til rummet ved siden af.
Til top
Sert Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Maj-2007
Point: 293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 18:58
Man må ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen ikke føre lampe/tilledning fra et rum til andet, hvis dette skal gøres rigtigt skal der bruger et installationskabel til dette, som så skal afsluttes lovligt.
Så hvis dette skal gøres 100% så skal der en trikke på.
Til top
'DLG' Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2007
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 19:34
Lav er hullet så stort at du kan smide en dør i. Nu må du lovligt føre alle de kabler du vil ha igennem. ;-)
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 19:50
Det er korrekt at en forlængerledning normalt ikke må gå gennem vægge til andre rum. Læs Stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 6 §521.8.2 (side 135 lidt under midten)der siger :

En tilledning skal normalt sluttes til den faste installation i det rum (eventuelt i det fri), hvor det elektriske materiel anvendes.

Det er den lov alt elektrisk arbejde skal udføres fra. Med det in mente har jeg selv ingen kvaler med den forlængerledning jeg har fra kælderen til mit TV i stuen. Den er udført i 3x1 mm2 PKAJ og forsvarligt aflastet og afluttet. Men den er (hvis det er normalt) ulovlig :-(

BS

EDIT: hvis du klipper stkket af skal du bruge ca. 30 mm hul, det ville jeg nødigt bore med andet end et diamanbor med vand. dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre med andet. bor et tyndt hul 8-10mm forsigtigt igennem for at begrænse afskalining og bor med en 30mm borekrone halvt ind fra begge sider så har du et nydeligt hul :-) men det støver og støjer meget og du risikerer at ramme armeringsjern der IKKE gør jobbet lettere!

Redigeret af Bschmidt - 11-Juli-2011 kl. 19:56
Til top
Thomas K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Sted: Nordsjælland
Point: 461
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 20:08
Nu skal vi heller ikke skræmme den stakkels mand der vil montere hans tv på den ene side af væggen og forsyne det fra en stikkontakt på den anden side.

Der er i dette tilfælde ikke tale om en fast installation, hvorfor det i en elsynsgennemgang, evt. ved fraflytning formentligt vil være afmonteret igen. Det er klart at man ikke må forsyne stikkontakter ol med lampeledning, men tv'et bliver, som jeg forstår det, monteret i en adskiller(Stikkontakt) der skiller installationen fra den faste installation.

Jeg syntes bare du skal kaste dig ud i det, forudsat at din varmemester siger god for det. Du kan også lade være med at spørge. Det er ofte nemmere at få tilgivelse en tilladelse.

Når du så skal bor hullet kan du gøre det med disse bor http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=borekrone.

De er beregnet til det. Du skal bare huske at bore fra begge sider, og UDEN slag på boremaskinen

Held og lykke med arbejdet!!!

Cruzz 
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu