Bschmidt skrev:
Det er korrekt at en forlængerledning normalt ikke må gå gennem vægge til andre rum. Læs Stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 6 §521.8.2 (side 135 lidt under midten)der siger :
En tilledning skal normalt sluttes til den faste installation i det rum (eventuelt i det fri), hvor det elektriske materiel anvendes.
Det er den lov alt elektrisk arbejde skal udføres fra. Med det in mente har jeg selv ingen kvaler med den forlængerledning jeg har fra kælderen til mit TV i stuen. Den er udført i 3x1 mm2 PKAJ og forsvarligt aflastet og afluttet. Men den er (hvis det er normalt) ulovlig :-(
BS
EDIT: hvis du klipper stkket af skal du bruge ca. 30 mm hul, det ville jeg nødigt bore med andet end et diamanbor med vand. dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre med andet. bor et tyndt hul 8-10mm forsigtigt igennem for at begrænse afskalining og bor med en 30mm borekrone halvt ind fra begge sider så har du et nydeligt hul :-) men det støver og støjer meget og du risikerer at ramme armeringsjern der IKKE gør jobbet lettere! |
Det er rigtigt som i skriver at han skal rådgives korrekt, men som du selv skriver står der i
521.8.2
En tilledning skal normalt sluttes til den faste installation i det rum (eventuelt i det fri), hvor det elektriske materiel anvendes.
Netop ordet Normalt betyder at der er undtagelser, hvorfor jeg ikke mener at det er forkert, eller forbudt at montere et tv på den ene side af væggen, og forbinde det til en stikkontakt på den anden side.
Ydermere er det faktisk, som jeg læser det i 521.7, tilladt at bruge plastkappeledning i fast installation. Lampeledning er faktisk det samme som plastkappeledning. Der er dog nogle ting som skal være opfyldt.
Cruzz