recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bore hul gennem betonvæg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBore hul gennem betonvæg?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 20:13
Der er ikke tale om at skræmme blot at oplyse. Det er vel også derfor han spørger. Du kan da ikke (jeg kan ikke) råde manden uden at fortælle at det rent faktisk er ulovligt. Om det nogensinde bliver opdaget er dog tvivlsomt ;-)

BS
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Cruzz Cruzz skrev:

Nu skal vi heller ikke skræmme den stakkels mand der vil montere hans tv på den ene side af væggen og forsyne det fra en stikkontakt på den anden side.
Nu var det (fra min side) ikke ment som en afskrækning, men blot oplysning om gældende regler. Det er da dårlig rådgivning/vejledning hvis man ikke gør manden opmærksom på at det han er ved at lave ikke er lovligt. SÅ er det jo op til ham selv om han vil lave det eller ej.

Og nej, der er sikkert aldrig nogensinde nogen der vil opdage det, men derfor er det jo stadig meget rart at vide at det er ulovligt, så man selv kan tage stilling til om man vil tage den risiko der trods alt er.

[edit]Og når man er for længe om at skrive, så bliver man overhalet indenom LOL

Redigeret af jonaskp - 11-Juli-2011 kl. 20:19
Til top
Thomas K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Sted: Nordsjælland
Point: 461
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Det er korrekt at en forlængerledning normalt ikke må gå gennem vægge til andre rum. Læs Stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 6 §521.8.2 (side 135 lidt under midten)der siger :

En tilledning skal normalt sluttes til den faste installation i det rum (eventuelt i det fri), hvor det elektriske materiel anvendes.

Det er den lov alt elektrisk arbejde skal udføres fra. Med det in mente har jeg selv ingen kvaler med den forlængerledning jeg har fra kælderen til mit TV i stuen. Den er udført i 3x1 mm2 PKAJ og forsvarligt aflastet og afluttet. Men den er (hvis det er normalt) ulovlig :-(

BS

EDIT: hvis du klipper stkket af skal du bruge ca. 30 mm hul, det ville jeg nødigt bore med andet end et diamanbor med vand. dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre med andet. bor et tyndt hul 8-10mm forsigtigt igennem for at begrænse afskalining og bor med en 30mm borekrone halvt ind fra begge sider så har du et nydeligt hul :-) men det støver og støjer meget og du risikerer at ramme armeringsjern der IKKE gør jobbet lettere!

Det er rigtigt som i skriver at han skal rådgives korrekt, men som du selv skriver står der i

521.8.2
En tilledning skal normalt sluttes til den faste installation i det rum (eventuelt i det fri), hvor det elektriske materiel anvendes.

Netop ordet Normalt betyder at der er undtagelser, hvorfor jeg ikke mener at det er forkert, eller forbudt at montere et tv på den ene side af væggen, og forbinde det til en stikkontakt på den anden side.

Ydermere er det faktisk, som jeg læser det i 521.7, tilladt at bruge plastkappeledning i fast installation. Lampeledning er faktisk det samme som plastkappeledning. Der er dog  nogle ting som skal være opfyldt.

Cruzz
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2011 kl. 07:10
Der er da ikke noget i den givne situation der gør at det ikke er normalt, eller ved du noget vi ikke ved? Du glemmer også at når du bruger plastkappeledning i fast installation så er det...... Ja. Fast installation, og det skal der altså en elektriker til at lave, og jeg tvivler, når man ser spørgsmålet karakter, på at OP er elektriker. Beklager cruzz uanset hvor mange krumspring du laver så er det efter afsnit 6 ikke tilladt.

Brian
Til top
PeterG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Denmark
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2011 kl. 15:45

Reglerne for føring af kabler til fast installation (gennem vægge og andre rumadskillelser) er klare nok i følge stærktrømsbekendtgørelsen: Kabler kan være flerkorrerede (bløde) eller enkeltlede (stive) med dobbeltisolerede plastkappe for kabler - eller rør til enkeltledere. Lederne skal som min. have et kvadrat på 1,5 mm. Hvis der er tale om en tilledning (blødt kabel skal dette være fastgjort i begge ender med egnet materiel, således der opnås forsvarlig træk- og vridningsbeskyttelse.

Uanset hvad - så skal det udføres aut.

Har du evt. overvejret en løsning med en alu kabelbakke - f.eks som disse:

Det vil gøre din installation mindre besværlig - og stadig med mulighed for et flot resultat.
Derudover er det betydelig nemmere at udskifte et kabel i tilfælde af uheld / opgraderinger.

/ Peter
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu