|
Bowers & wilkins CM10 vs 805 D?? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
SuperBilleN ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Juni-2006 Sted: Galten, Danmark Status: Offline Point: 553 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 30-December-2015 kl. 01:11 |
Hej Alle,
Jeg ville se om i kan hjælpe mig til at blive klogere. Jeg havde faktisk sat mig op til et par af de nye cm6 s2 højtalere fra B&W, syntes de har en virkelig lækker åbenthed og klarhed. Jeg har nu fundet et sæt cm10 brugt til samme pris 2 år gamle, Så finder man så et sæt 805D til lidt mere 3 år gamle. Jeg har hørt forskellen på cm 10 vs cm6 s2 i Hifiklubben, og kan godt høre den store har noget mere bund og power.. Jeg har endnu ikke hørt nogle af 800 Diamond serien og ville høre jeres mening om forskellen på cm10 vs 805 Diamond. Jeg bor i lejlighed og har nu 25" stue, flytter nok snart grundet separation lander nok i 20" stue, Jeg ser en del fil nok 75-25 ratio, Har en SVS sub som kan hjælpe med bund, Merprisen jeg skal give er 4000 for B&W 805D modellen. Forstærkeren jeg har nu r en onkyo tx-nr818 Jeg glæder mig til at høre jeres mening Med venlig hilsen Dennis |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En reolhøjttaler/kompakt ( 805 ), har tit et formidabelt perspektiv, og til tider bedre end mange gulvhøjttalere. Men kan det opveje samme mangel på bund/krop? Jeg havde lidt samme øvelse for nyligt, da jeg ville skifte mine gamle B&W 802 s3 ud. Havde den nye B&W 805 D3 hjemme på prøve, en forrygende højttaler, med et formidabelt perspektiv og lyd i det hele taget. Der var som sådan god bas, men manglede alligevel den fylde og tyngde, som en gulvhøjttaler har. Jeg kunne ikke forliges med manglen, og kiggede rundt efter gulvmodeller.
Jeg endte op med en gulvmodel, som opfyldte alle mine ønsker, perspektiv, bund/fylde, klang osv. Så mit råd er, hvis det er muligt, test det af hjemme. Afvej fordele og ulemper, og vælg det der passer dig bedst. En kompakt højttaler kan selvfølgelig, som du selv er inde på, forbedres i bunden med en sub. Men her ville jeg vælge en B&W sub, de har et par modeller der lyd og delefiltermæssigt er tilpasset til 804 og 805. De ligger godt nok i den dyre ende, men du opnår nok også et bedre resultat, da du via indstillinger i sub'ens software kan vælge din højttalermodel.. |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4465 |
Jetex: Den med at reol har bedre perspektiv end en tilsvarende gulvmodel har jeg aldrig hørt før. Har aldrig sammenlignet i praksis så skal ikke kunne sige om det passer eller ej, men kan ikke rigtigt komme på nogle argumenter for at det skulle være sandt. Kan du hjælpe?
Sorry for off topic til trådstarter. Af de højttaæere du nævner synes jeg 805'eren er den mest behagelige at lytte til. De gange jeg har hørt de andre har de haft en tendens til at skrige lidt. |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
Som seneste eksempel, ved introaften i hfk, en lyttetest på Rubicon 6 og Rubicon 2, hvor rbc 6 fik baghjul af den lille. Har haft samme oplevelse ved andre højttalere. Om det har været uheldige konstruktioner på de store modeller, det må stå hen i det uvisse. En forklaring kan være, at mindre kabinet giver mindre farvning, og måske dermed bedre perspektiv. De færre enheder i en kompakt model, kan måske også give bedre sammenhæng, hvis der i de større modeller i samme serie spares lidt på optimeringen. Jeg kan dog forestille mig, at det nok er mest udtalt ved lidt billigere højttalere. Redigeret af JeTex - 30-December-2015 kl. 03:53 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Jonas H
Tror du ikke han mener at de kompakte typisk har mindre frontbaffel, og derfor en bedre spredning fra mellemtone, da bafflestep ligger højere i frekvens? Men de 3 nævnte har dog ca samme bredde så burde ikke have indflydelse på valget mellem disse 3. På 20m2 havde jeg taget 805D. Efter min mening skal rummet være noget større inden du vil få synderlig meget glæde ud af mange bas enheder i cm10, medmindre rummet er akustisk dæmpet på den ene eller anden vis(lidt mere end én sofa og langhåret tæppe under bordet). Dog vil jeg i modsætning til Jonas mene at cm10 sagtens kan levere flot og uanstrengt lyd på godt grej og korrekt opsætning. |
|
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
|
|
![]() |
|
SuperBilleN ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Juni-2006 Sted: Galten, Danmark Status: Offline Point: 553 |
Wow tusind tak for alt den gode og interessante feedback, lige da jeg troede folk sov 😀
Jetex det som du beskriver med formidabelt lyd var det jeg oplevede i hifiklubben med cm6 s2 vs cm10. Grundet de manglede bas enheder lød den mere ren og luftig. Nu er højttalerene cm10 & 805D jo brugte og svære at tage med hjem til en lytter i egen stue Så derfor er jeg rigtig glad for jeres holdninger Jeg er stadig i tvivl om hvad jeg skal vælge nok mere fordi jeg ikke har hørt den 805 D2 endnu. Ved jeg kan låne 805 D3 med hjem men alle skriver de lyder forskellige ny vs gammel model |
|
![]() |
|
Ukke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1559 |
Det samme er min erfaring: At en god 2-vejs "reol-højtaler" giver et bedre perspektiv. Jeg har ejet både reol- og gulvhøjtalere i den tunge ende.
|
|
![]() |
|
Det må du for Guds skyld ikke gøre, 805 D2/D3 er næsten så forskellige som dag og nat. Det eneste der sker er, at du slipper 45000kr med standerne til et sæt D3. |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
|
![]() |
|
Haha det har jeg desværre ikke råd til.
Men hvor stor forskel er der på cm10 og 850 D2 vil i sige det er de 4000 værd i forhold til mit setup. ? Jeg vil sige at de er sgu smukke så hvis lyden er dertil tror jeg ikke det er et svært valg |
|
![]() |
|
Jonas Baadsgaard ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Januar-2012 Sted: Allerød Status: Offline Point: 474 |
Jeg synes 805d spiller faaaaantastisk : ) til film vil du dog efter min mening være afhængig af din sub.
Så du kommer til at skulle have subben stående som fast beboer. Ihvertfald hvis du ser film som jeg gør med smæk på og action på drengen he he. Mht musik så har jeg hørt 805D til intro aften i Hifiklubben for en del år siden. Kashmir, Yoav og Dire Straits. Nok den bedste lyd jeg endnu har oplevet. Helt vildt godt. Og de kan også spille højt og stadig krystalrent. Med CM10 får du naturligvis mere dybde og tyngde i hele din stue tilgengæld. Kun dig selv kan svare hvad der er vigtigst.. Redigeret af Jonas Baadsgaard - 31-December-2015 kl. 08:20 |
|
Vh Jonas Baadsgaard Petersen
Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD |
|
![]() |
|
Tak for alt respons drenge,
Jeg skal ned og høre de 805D Mandag og hvis jeg ikke kan høre skade på dem, napper jeg dem med hjem, syntes prisen på 19000 sæt incl standere er en fin brugt pris. Jeg glæder mig til mandag :) |
|
![]() |
|
Åhh Nej,
Så skal jeg jo finde en Center højtaler og den Bowers & Wilkins
HTM4D Den får jeg aldrig råd til, vil i mene de andre b&w center modeller ville kunne gå, den vil jo kun blive brugt til film? Kommer jo fra Scandyna Minipod så alt er vel en opgradering :) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |