Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KeWa
Guld medlem
Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
|
Emne: Boxee Box - MKV eller IMG? Sendt: 20-Februar-2011 kl. 08:43 |
Efter at have konverteret 200+ film fra img til mkv, slog det mig pludselig, at Boxee Box sikkert kan afspille img, og selvfølgelig kan den det. DOH!!!
Mit spørgsmål er således: Er mkv at foretrække fremfor img, eller er det hip som hap?
Eller med andre ord; skal jeg forsætte med at konvertere fra img til mkv, eller er det ikke besværet værd?
|
 |
hansie
Guld medlem
Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7246
|
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 08:55 |
der er ikke forskel på kvalitet uanset hvad du kalder filerne.
Men personligt syntes jeg bedst om mkv da der sikkert flest afspillere der kan dette format
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 09:50 |
Det er vel ikke bare et spørgsmål om, hvad "man kalder filerne", men derimod om hvordan de er 'pakkede'?
Største ulempe, som jeg ser, er, at det ikke er ligetil at brænde mkv-film på dvd. Eller hvad?
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 10:00 |
hansie skrev:
Men personligt syntes jeg bedst om mkv da der sikkert flest afspillere der kan dette format |
At der ikke er nogen kvalitetsforskel forudsætter at MPEG2 video streamen skrives direkte til MKV containeren uden re-encodning. Underteksterne skal være Vobsub i MKV, og det er nu ikke alle afspillere som kan håndtere dette (de første Popcorn Hour modeller kan ikke). Derudover er der DVD menustrukturen som kun kan bevares med ISO. ISO er formentlig nemmere at lave da det bare er en 1:1 kopi af discen.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Kermode
Bruger
Oprettet: 10-November-2008
Point: 221
|
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 22:11 |
KeWa skrev:
Efter at have konverteret 200+ film fra img til mkv, slog det mig pludselig, at Boxee Box sikkert kan afspille img, og selvfølgelig kan den det. DOH!!!
Mit spørgsmål er således: Er mkv at foretrække fremfor img, eller er det hip som hap?
Eller med andre ord; skal jeg forsætte med at konvertere fra img til mkv, eller er det ikke besværet værd? |
Jeg ved ikke hvor besværligt det er for dig, hvis du bruger MakeMKV er det jo rimeligt simplet :) Men jeg ville nok fortrække mkv, det giver større fleksibilitet og nemhed. Man kan springe menuer over og gå direkte til filmen. Eller hvis det er TV serier kan man lave en MKV for hvert afsnit så man ikke skal nusse rundt i menuer først. Man kan fjerne lydspor og under titler man ikke bruger alligevel. Og hvis det er noget hvor der ikke er undertekster, og man finder nogen andetsteds så er det meget nemmere at lægge dem ind i en mkv, en det er at gendanne en DVD (kan gøres med freeware programmer men ret besværligt, ved ikke hvordan det er med bluray), hvor i mod det er drag and drop med mkvmerge.
|
 |
Kermode
Bruger
|
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 22:13 |
KeWa skrev:
Det er vel ikke bare et spørgsmål om, hvad "man kalder filerne", men derimod om hvordan de er 'pakkede'?
Største ulempe, som jeg ser, er, at det ikke er ligetil at brænde mkv-film på dvd. Eller hvad? |
Det er jo bare en datafil som du kan smide på en dvd. Men så er det jo ikke en DVD, dvs ikke noget der kan spilles i almindelige DVD afspiller - men du sagde jo Boxee Box? Nogen nyere DVD/Bluerays kan formentlig også spille mkv filer - men jeg tvivler på det er meget alsidige.
|
 |
Kermode
Bruger
|
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 22:13 |
JesperLund skrev:
hansie skrev:
Men personligt syntes jeg bedst om mkv da der sikkert flest afspillere der kan dette format |
At der ikke er nogen kvalitetsforskel forudsætter at MPEG2 video streamen skrives direkte til MKV containeren uden re-encodning. Underteksterne skal være Vobsub i MKV, og det er nu ikke alle afspillere som kan håndtere dette (de første Popcorn Hour modeller kan ikke).
|
De SKAL ikke være Vobsub, de KAN være vobsub. Og Boxee Box som han spurgte om kan fx sagtens klare en SRT subtitle også.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 22:49 |
Kermode skrev:
De SKAL ikke være Vobsub, de KAN være vobsub. Og Boxee Box som han spurgte om kan fx sagtens klare en SRT subtitle også.
|
Nøgleordet var tabsfri konvertering. SRT kræver OCR med risiko for tab af information, medmindre du bruger en masse tid på manuel kontrol.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Kermode
Bruger
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 00:20 |
JesperLund skrev:
Kermode skrev:
|
Nøgleordet var tabsfri konvertering. SRT kræver OCR med risiko for tab af information, medmindre du bruger en masse tid på manuel kontrol.
|
Lol, det var dog en syg undskyldning - bare indrøm du sagde noget forkert. SRT er tekst, og kan være skrevet in manuelt, eller kan nemt rettes i et tekst editor.
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 08:50 |
Jeg tror bare, at jeg forsætter med mkv. MEN kan I hjælpe mig med en 'plan' for, hvordan jeg brænder film i mkv-format over på en dvd, som kan afspilles i en almindelig dvd-afspiller?
|
 |