recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Boxer lancerer 4 HD kanaler/flytter SD til DVB-T2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Boxer lancerer 4 HD kanaler/flytter SD til DVB-T2

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2012 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Dotman Dotman skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er rigtigt.
Det var for tidligt at introducere T2 ved det analoge sluk. T2 kunne måske være blevet et flop som DVB-H.

Men det var muligt at introducere T2 ved overgangen til Mpeg4.

Her er der nogen der har sovet timen.

Overgangen til MPEG4 skete jo ved analog sluk, det var KUN DR1, DR2 og TV2 der forsat i MPEG2, alle de nye DR kanaler og BOXER var i MPEG4, derfor var det sikkert også nemmest at forsætte i MPEG4 for DR her den 11/1, tænkt et ramaskrig der vil havet været fra alle Licens betalerne, hvis de skiftet direkte til DVB-T2, så skulle alle ud og skifte udstyr igen, det skal de jo ikke med BOXER, med mindre de vil have HD udbytte.

Jeg er da godt klar over at det kun var de frie kanler der skiftede fra Mpeg2 til Mpeg4. Det var bare et tidspunkt hvor mange skulle anskaffe nyt udstyr.

Mener stadig at fejlen ligger hos de forhandlere der giver dårlig rågivning.

Er der for øvrigt nogen her i tråden der mener at T2 aldrig skal indføres?

Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1396
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2012 kl. 09:16
Er der nogen her der har en ide om hvad vi kan forvente af lyd-format på Boxers 'nye' HD-kanaler - altså om de bliver udsendt med HE-AAC 5.1 lyd ligesom på DR HD ?

Kanalerne bliver jo sendt med 5.1 lyd på både kabel og satelit.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 16:14
Som kom SVT2 HD over på UHF.

Den går fint igennem hos mig.

Sjovt nok er signalstyrken 97% og kvaliteten er ca. 40%.

Der er ingen pixeleringer eller udfald.

Der er samme på SVT1 HD.

Men et bevis på at DVB-T2 er kommet for at blive. I hvert fald i Sverige.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 17:46

Der er samme på SVT1 HD.

Modtage du via kanal 30 eller 27 ?    Hvordan er din antenne nu - flagstang ?

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Helsinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Marts-2006
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helsinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 18:25
Undskyld jeg blander mig.
Kanal 30 - den almindelige sveriges-antenne rettet mod Helsingborg.
Hvordan kan jeg se, om jeg modtager Helsingborg eller Hørby? De sender jo på samme frekvens.
Mht. styrke og kvalitet ligger den ca. på henholdsvis 96 og 79.

Redigeret af Helsinge - 22-Februar-2012 kl. 18:30
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2012 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Der er samme på SVT1 HD.

Modtage du via kanal 30 eller 27 ?    Hvordan er din antenne nu - flagstang ?

Lars   Smile

Jeg modtager på kanal 30.

Der er ingen pixeleringer eller udfald, så jeg er tilfreds selvom kvaliteten kun er 40%Smile
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2012 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af Helsinge Helsinge skrev:

Hvordan kan jeg se, om jeg modtager Helsingborg eller Hørby? De sender jo på samme frekvens.

Du skal bestemt ikke undskylde, det du skriver er jo helt fint og indenfor emnet - bliv endelig ved.

Nå, men Helsingborg og Hörby sender i et SFN (enkelt frekvens netværk)  og signalerne fra begge sendere adderes af din antenne og modtager.  Du kan ikke afgøre hvor stor del af signalet du får fra Helsingborg og hvor stor del fra Hörby.  Selv med måleinstrumenter kan det være vanskeligt at måle nøjagtigt.

SE-MUX6 er speciel  ved at Malmø sender på  sin egen  UHF kanal 27 og derfor ikke er med i samme SFN. Kanal 30 anvendes faktisk også fra  Karlshamn, så Skåne og Blekinge er i samme SFN for netop SE-MUX6 (du får nok meget, meget  lidt signal fra Karlshamn).
SE-MUX1-5 + 7 sendes i et fælles SFN i hele Skåne (bortset fra få små hjælpesendere)

Hvis du bor i Helsinge - er det nogle fine tal for styrke og kvalitet.  Du må bo højt og have en god retningsbestemt antenne.
DVB-T2 kvalitet kan normalt ikke sammenlignes direkte med DVB-T kvaliteten selv med den samme modtagerboks, men netop SE-MUX6 og kun i Skåne/Blekinge sendes med mindre fejlbeskyttelse end de hidtidige svenske DVB-T muxer,  Hvad gør man ikke for den maksimale bitrate ?

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Helsinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Marts-2006
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helsinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2012 kl. 07:18
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Helsinge Helsinge skrev:

Du skal bestemt ikke undskylde, det du skriver er jo helt fint og indenfor emnet - bliv endelig ved.

Nå, men Helsingborg og Hörby sender i et SFN (enkelt frekvens netværk)  og signalerne fra begge sendere adderes af din antenne og modtager.  Du kan ikke afgøre hvor stor del af signalet du får fra Helsingborg og hvor stor del fra Hörby.  Selv med måleinstrumenter kan det være vanskeligt at måle nøjagtigt.

SE-MUX6 er speciel  ved at Malmø sender på  sin egen  UHF kanal 27 og derfor ikke er med i samme SFN. Kanal 30 anvendes faktisk også fra  Karlshamn, så Skåne og Blekinge er i samme SFN for netop SE-MUX6 (du får nok meget, meget  lidt signal fra Karlshamn).
SE-MUX1-5 + 7 sendes i et fælles SFN i hele Skåne (bortset fra få små hjælpesendere)

Hvis du bor i Helsinge - er det nogle fine tal for styrke og kvalitet.  Du må bo højt og have en god retningsbestemt antenne.
DVB-T2 kvalitet kan normalt ikke sammenlignes direkte med DVB-T kvaliteten selv med den samme modtagerboks, men netop SE-MUX6 og kun i Skåne/Blekinge sendes med mindre fejlbeskyttelse end de hidtidige svenske DVB-T muxer,  Hvad gør man ikke for den maksimale bitrate ?

Lars   Smile

Tak for svaret og de øvrige oplysninger!
Jeg havde ikke forestillet mig, at signalerne fra Hørby og Helsingborg kunne supplere hinanden. Det ene signal må jo være lidt forsinket i forhold til det andet.
Ja, jeg bor højt. 
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Point: 194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2012 kl. 08:43
Smile

Redigeret af Dotman - 25-Februar-2012 kl. 00:51
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu