recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bærbar computer - at være god ved batteriet.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBærbar computer - at være god ved batteriet.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Emne: Bærbar computer - at være god ved batteriet.
    Sendt: 26-Maj-2011 kl. 13:40
Hej.

Hvordan behandler man batteriet i sin fine nye bærbare bedst muligt - sådan at batteriet også om 3 år har stort set fuld kapacitet? Skal man trække lysnet stikket ud af computeren en gang om ugen, og lade den køre på batteri indtil den er næsten flad og så sætte lysnet til igen? Computeren er generelt set tændt fra ca. kl. 5 om morgenen til kl. 21-22 om aftenen hver dag.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 14:07
Nej nyere lithium-batterier har faktisk bedst at af blive klatladet frem for at blive "kørt i bund" og ladet igen. 

Men der er ingen magisk udvej til at få det til at virke i 3 år eller længere. Så skal du over i noget polymer-batteri, men der er ikke så mange producenter der bruger det. 
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Nej nyere lithium-batterier har faktisk bedst at af blive klatladet frem for at blive "kørt i bund" og ladet igen. 
Jeps...
Min (Li-ion batteri) er kun gået fra 4 til 3½ timer på ca 3år med daglig klatladning.

Og hvis den alligevel står tilsluttet adapteren hele tiden kan man jo pille batteriet fra...

Til top
Maria Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Oktober-2003
Point: 620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 20:21
Mvh Maria
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2011 kl. 06:02
Hej - tak for svarene. Batterycare ser ud til mere at være en form for strømstyrings program, der kan være nyttigt hvis man bruger computeren meget på batteri. Ideen med at tage batteriet af, kan måske også være noget, da man så ikke slider på batteriet. Men selvom batteriet ikke sidder i, taber det vel lidt kraft - så hvis det ikke har siddet i, i et ½ år og man pludselig skal bruge det - så har man måske ikke fuld kapacitet(?).

Klatladning - vil det sige at du mener at batteriet holder længst med at blive afladet til 80%, opladet til 95%, afladet til 80% osv. - hele tiden - frem for at være enten fuldt opladet hele tiden eller slet ikke at blive brugt??? Og hvordan skulle man så gøre det?

Thorvald.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2011 kl. 01:55
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej - tak for svarene. Batterycare ser ud til mere at være en form for strømstyrings program, der kan være nyttigt hvis man bruger computeren meget på batteri. Ideen med at tage batteriet af, kan måske også være noget, da man så ikke slider på batteriet. Men selvom batteriet ikke sidder i, taber det vel lidt kraft - så hvis det ikke har siddet i, i et ½ år og man pludselig skal bruge det - så har man måske ikke fuld kapacitet(?).
"Eksperterne" siger at hvis det skal ligge i længere tid, så skal det oplades til 50-60%, og lades lidt 1-2 gange om året for at det ikke bliver afladet helt (og dør).
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Klatladning - vil det sige at du mener at batteriet holder længst med at blive afladet til 80%, opladet til 95%, afladet til 80% osv. - hele tiden - frem for at være enten fuldt opladet hele tiden eller slet ikke at blive brugt??? Og hvordan skulle man så gøre det?
Det der menes med klatladning, er at batteriet ikke bliver afladet helt hver gang - før der lades igen.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2011 kl. 05:43
Men er det noget jeg skal bekymre mig om? Er batteriene af idag ikke så gode at de holder godt? Eller er det skidt at det sidder til lysnettet hele tiden med maksimal opladning? Jeg har tidligere læst om nogen, der på en eller anden måde satte deres batteri til "klatladning" automatisk på en eller anden måde. Hvordan de gjorde det ved jeg ikke.
Men ville det være fornuftigt at tage strømstikket ud af computeren én gang om ugen, evt. sætte batteri indikatoren til alarm ved 25% kapacitet og når alarmen kommer, sætte strømstikket i igen??? Ville det være det bedste for batteriet?

Thorvald.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2011 kl. 08:06
Det der slider mest på batteriet, er varmen, skriver flere "eksperter". Men der er mange forskellige råd. Prøv at google det.
Venlig hilsen
KB
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2011 kl. 10:30
Batteriet i min fine næsten nye bærbar ( 1 år gammel) er gået i stykket. Når computerens indikator sagde 20% tilbage gik computeren bare ud. Så jeg er skam også meget interesseret i hvordan jeg skal behandle mig nye batteri. 
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2011 kl. 11:48
Det er min opfattelse at  der ikke er ret meget man kan gøre selv når først man har købt sin laptop. Batteriet, laderen, ladestyringen og til dels afladningen er bestemt at den pågældende models design. Hvis ladestyringen ikke virker ordentligt og ikke slår fra når den skal slider det vodsomt på batterierne.
Generelt gælder der for opladelige batterier at de ikke må blive alt for varme. De skal derfor hverken lades eller aflades alt for hurtigt. På enkelte laptopmodeller kan man vælge mellem hurtig og normal opladning i BIOSen. Hvor man ikke har travlt kan man så passende vælde "normal".

Man skal heller ikke glemme at der er forskel på kvaliteten af battarierne. Jeg har en fornemmelse af at en del af prisen for at vælge en billig laptop  kan være batterier i en ringere kvalitet med et kort funktionelt liv.

For mit eget vedkommende gør jeg ikke noget specielt for at holde liv i mine batterier andet end at sætte ledningen i når jeg ikke behøver at køre på batteri. Jeg har også sat laptoppen  til normal ladning i stedet for hurtig ladning. Jeg har har tabt knapt halvdelen af batteritiden på ca 3 år.

MVH
tvkartoffel
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2011 kl. 21:46
Jeg har lige tabt min fine (næsten nye batteri) på gulvet, da de faldt ud at tasken. Skal jeg forvente at det er ødelagt eller? Der er ikke nogen synlige skader på det.
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2011 kl. 07:28
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Jeg har lige tabt min fine (næsten nye batteri) på gulvet, da de faldt ud at tasken. Skal jeg forvente at det er ødelagt eller? Der er ikke nogen synlige skader på det.

Nej det er der sikkert ikke sket noget ved. Der er ingen bevægelige dele i et batteri som kan rystes løs. Mn det er jo nemt at checke - sæt det i og se om det virker.
/Peter
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu