Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7973
|
Emne: Bærbar computer - og ekstern skærm. Sendt: 31-Maj-2011 kl. 06:40 |
Jeg har lavet mit setup med bærbar computer og ekstern skærm, sådan at lige så snart jeg har trykket på "tænd" knappen på den bærbare så lukker jeg låget på den. Indstillingerne er så lavet sådan at computeren ikke skal "gøre noget" når låget lukkes. Dvs. computeren skal ikke gå i dvale, slumre eller hvad man nu ellers kan. Men jeg spekulerede på om skærmen på den bærbare er slukket, når låget er lukket? En af ideerne med ekstern skærm skulle jo være at spare på den, på den bærbare indbyggede skærm, så den holder længere. Jeg vil umiddelbar tro at skærmen er slukket, da jeg ikke kan se noget lys "derinde fra". Den indbyggede touchpad mus har jeg derimod sat til, altid at være sat til sammen med den eksterne mus. Foriøvrigt - hvis nu jeg skal ud en tur og jeg ikke vil slukke computeren, så slukker jeg bare den eksterne skærm. Er det muligt at sætte den i dvale eller slumre - og tænde den igen uden at jeg skal til at åbne låget på den bærbare??
Redigeret af Thorvald - 31-Maj-2011 kl. 06:41
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19681
|
Sendt: 31-Maj-2011 kl. 07:44 |
Thorvald skrev:
Jeg har lavet mit setup med bærbar computer og ekstern skærm, sådan at lige så snart jeg har trykket på "tænd" knappen på den bærbare så lukker jeg låget på den |
Min erfaring emd LCD skærme på bærbare er at det er sjældent at det er sliddet på skærmen der gør at den bærbare går til. Mit råd vil derfor være at du i stedet bruger begge skærme når du arbejder. Jeg har arbejdet med "flerskærmssetups" i en del år efterhånden og har altid brugt den indbyggede samtidig med mindst en ekstra skærm. Det giver mange muligheder for at placere programmer hvor man har lyst til. Hvis du vil passe på din computer skal du i stedet se at få dig en dockingstation, frem for at mosle stik ind og ud hele tiden. Specielt et monitorkabel er følsomt. På mange dockingstationer er der også tænd og sluk knapper, så du kan tænde uden at lette låget, hvis du ikke vil bruge 2 skærme Hvis du sætter en computer i dvale og så fjerner den tilsluttede skærm, er det ikke sikkert at den kan finde ud af det igen når den vågner.... Klaus
|
|
 |
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2011 kl. 08:03 |
Hej. Tak for svaret. På den bærbare jeg havde før, var det skærmen der gik ned - selve computeren virker i og for sig stadig udmærket. Computeren er tændt måske 12-16 timer om dagen og jeg bruger ikke det der med at skærmen slukker efter et stykke tids inaktivitet. Jeg vil ikke bruge 2-skærms setup, det vil ikke fungere hos mig. Èn skærm er nok. Docking: Jeg mosler ikke stik ind og ud hele tiden. For det meste står computeren på skrivebordet. Det er ret sjældent at jeg bruger den andre steder end hér. Hvis skærmen på den nye computer er god udendørs kunne jeg måske godt finde på, af og til at gå udenfor og arbejde, hvis vejret er godt. Men det tror jeg også vil blive sjældent. Jeg bruger HDMI kabel til skærmen, ikke monitorkabel. Jeg overvejer port replikator, men er næsten overbevist om at det bliver ved overvejelsen...  Jeg ville ikke sætte computeren i dvale og fjerne den tilsluttede skærm. De perifere enheder ville stadig være tilsluttet. Så mine spørgsmål er stadig: Jeg spekulerede på om skærmen på den bærbare er slukket, når låget er lukket? Og: Er det muligt at sætte den bærbare i dvale eller slumre - og tænde den igen uden at jeg skal til at åbne låget på den bærbare?? (Wake up via tastatur eller noget?).
|
Thorvald.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 31-Maj-2011 kl. 08:18 |
Thorvald skrev:
Jeg bruger HDMI kabel til skærmen, ikke monitorkabel. |
HDMI kabler er mindre stabile end DVI.....
Thorvald skrev:
Så mine spørgsmål er stadig: Jeg spekulerede på om skærmen på den bærbare er slukket, når låget er lukket? |
Ganske givet.
Thorvald skrev:
Og: Er det muligt at sætte den bærbare i dvale eller slumre - og tænde den igen uden at jeg skal til at åbne låget på den bærbare?? (Wake up via tastatur eller noget?). |
Ja, slumre er det blot at røre tastaturet. Dvale kræver i langt de felste tilfælde tænd og sluk knap. Klaus
|
|
 |
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2011 kl. 09:02 |
Hvordan er HDMI mindre stabilt end DVI? Har for i øvrigt ikke DVI stik på computeren (men der er på skærmen) - så det er enten VGA eller HDMI. Ganske givet. Ok - det var ikke givet, ellers ville jeg ikke spørge. Men så ved jeg dét.  Slumre - ok. Jeg kan egentligt godt forstå det med dvale, fordi det næsten er som at slukke computeren. Kan man ikke indstille dvale til at vågne med tastatur? Måske med en bestemt tastatur funktion, der virker lidt som tænd/sluk knappen på computeren?
|
Thorvald.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 31-Maj-2011 kl. 10:00 |
Thorvald skrev:
Hvordan er HDMI mindre stabilt end DVI? |
Mekanisk. Det er ike designet til at skulel ud og ind mange gange.
Thorvald skrev:
Slumre - ok. Jeg kan egentligt godt forstå det med dvale, fordi det næsten er som at slukke computeren. Kan man ikke indstille dvale til at vågne med tastatur? Måske med en bestemt tastatur funktion, der virker lidt som tænd/sluk knappen på computeren? |
Det afhænger af computeren og softwaren derpå. Altså er der ikke noget entydigt svar. Klaus
|
|
 |
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2011 kl. 10:08 |
HDMI - nå ok. Men nu skal mit heller ikke ud og ind mange gange. Dvale - ok. Det må jeg undersøge ved lejlighed.
|
Thorvald.
|
 |