|
Bærbar med PCM/DTS-HD/DD-True HD passthrough? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-September-2012 kl. 12:34 |
||
Hej. Idet jeg er startet på et studie skal jeg have fingerne i en bærbar, men jeg tænkte mig at få fingerne i en bærbar jeg samtidig kunne bruge i stuen som HTPC derhjemme i stuen (og i byen) til 1080p materiale.
Jeg har aldrig haft en bærbar, og er derfor komplet novice på området. Spørgsmålet er derfor hvilke bærbare der med sikkerhed er i stand til at bitstreame PCM/DTS-HD/DD-True HD som passthrough på HDMI udgangen ifbm Blu-ray materiale. (Er det f.eks. en bestemt grafikkort/lydkort kombi man skal holde øje med?) Kravene til maskinen er der ud over rimeligt ydmyge, den skal som minimum bare have: CPU: Min Intel I3M (eller større) GPU: Min Geforce GT 6xx (eller større) ...Og må gerne ligge i den billigere ende (mao, det behøver ikke være en 3 GHz I7 med GTX 680) Men hvilke modeller kan med sikkerhed passthrough bitstreame HD lyden i HDMI udgangen? ps. Er der nogen der ved om Microsoft Surface (Win 8 pro modellen) vil have passthrough af HD lydformaterne i HDMI stikket, for så ville det jo måske (grafikkort?) være den perfekte trippel-kombi (studie-computer, HTPC og Tablet til sofabordet)
Redigeret af TBC1 - 13-September-2012 kl. 14:06 |
|||
![]() |
|||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Alle med i3, i5, i7
Alle med AMD grafikkort fra HD5xxx serien. (over HD56xx hvis 3D skal være med, men helst HD6xxx serien hvis det hele ikke skal decodes af cpu) Alle nyere Nvidia kort også med 3D. Så du skal bare kigge efter om bærbaren har HDMI udgang Ang. Microsoft Surface Win 8 modellen, så afhænger det af afspilleren og ikke Win 8. Der henviser jeg til grafikkortene som skrevet højere oppe. |
|||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|||
![]() |
|||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
||
|
|||
![]() |
|||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
||
Så må de godt nok være gamle, eller også bruger de en afspiller som ikke kan finde ud af det. Eller de har lavet nogle forkerte indstillinger. Eller eller eller, der er faktisk mange parametre som kan spille ind, reciever med HD lyd, hvis du sætter den direkte til tv, får man aldrig HD lyd. Eller har Intel grafik chip, nogle af de første kan ikke. HD2000 er vidst den første som kan, med ved det ikke 100% om nogle tidligere kunne. Vi har også et Intel GMA950 i børnenes bærbar, den kan ikke. Har en 4år gammel bærbar hvor der sidder et nvidia 8100m 128mb ram. Det kan afspille HD lyd, problemet er bare processoren ikke er kraftig nok ![]() Uden at vide det 100%, mener jeg 8xxx serien var den første til at HD lyd med, ved HD video kan afspilles med 7xxx serien også. HD lyden er dog først kommet senere via driver opdateringer i 8xxx serien. AMD fik HD lyd med i 5xxx serien. Der er kun en ting du skal være opmærksom på ved at bruge en bærbar, hav fx et ekstra køle underlag med blæser under den. De har det over tid med at blive fantastisk varme når man ser film på dem. Så vil mene, at næsten alle nyere bærbare kan afspille HD lyd. |
|||
|||
![]() |
|||
||
Det lyder jo næsten FOR nemt! ![]() Mao skal jeg altså være opmærksom på en ordentlig afkølning (Er det ikke noget med at ASUS laver nogle bærbare med specielt gode køleevner), så den ikke begynder at lave for meget larm under brug. Men måske er det en overstadig fantasi at en bærbar skulle kunne afløse/være stand-in for min passivt kølede "kæmpe" af en stationær HTPC (Så jeg kunne spare lidt plads). Ps, min vens bærbare er ca 1 år gammel, min brors ca 1½ år. Ingen af dem kan vi få til at streame så meget som bare almindelig DD/DTS via HDMI udgangen på deres [relativt tunge/gamer grade] Radeon grafikkort (kender ikke deres specifikke modelnumre). De bruger begge PowerDVD 11 (Ultra) som jo ellers sagtens kan bitstreame. ...Deraf min oprindelige bekymring.
Redigeret af TBC1 - 14-September-2012 kl. 14:28 |
|||
![]() |
|||
||
Og de sætter den selvfølgelig til en reciever der kan decode HD Lyd, DTS og DD ikke? De husker selvfølgelig at skifte indstillingen til hdmi, sådan lyden ikke prøves decode af realtek chippen ikke? Har været inde og sat der hdmi udgang op til hd lyden?
Som jeg siger er der mange parametre som spiller ind. Man kan sagtens bruge en bærbar hvis man lyster, hvor ene "klient" herhjemme er en bærbar tilsluttet med hdmi. Dog bliver den aldrig flyttet, det fungerer upåklageligt. Hvilke bærbare der er bedre til afkøling end andre, må jeg lade dig være et svar skyldig. Har jeg ingen anelse om. |
|||
|||
![]() |
|||
||
Jo, og med/via HDMI
Deres default playback device inde i sound i kontrolpanelet står til HDMI, det samme i powerDVD
Også i powerDVD. Men jeg kan lige prøve at kigge det hele igennem igen næste gang jeg kommer derud, men jeg fandt aldrig nogen løsning sidst. Som jeg husker det, var det jeg manglede at finde noget der tilsvarer muligheden for at slå decode til og fra, som man f.eks. kan i driverinterfacet til et Auzen X-Fi HomeTheater HD som er det jeg selv kender hjemmefra. Måske er det fordi rent faktisk jeg aldrig fandt det i driver interfacet, så jeg kan jo prøve at kigge grundigt efter næste gang jeg er hos dem.
Redigeret af TBC1 - 15-September-2012 kl. 17:32 |
|||
![]() |
|||
||
Skal ikke kunne sige hvad deres problem er, vi har 4 bærbare herhjemme som kan decode HD lyd. En stationær som kan også, samt en bærbar som ikke kan.
i den ene bærbar sidder et AMD HD5650, nr 2 et nvidia 430m, nr 3, nvidia 8100m, nr 4 Intel HD2000, i HTPC sidder der et AMD HD5450. Så rod med indstillingerne og det vil virke. |
|||
|||
![]() |
|||
||
Nå fik købt mig en ASUS ZENBOOK UX32VD R4002V og HD lyden streames såmænd fint til anlæget.
Til gengæld har det vist sig at være et enormt, og ind til videre uløseligt NVIDIA® Optimus™ Technology problem (Automatically transitions between NVIDIA graphics and Intel Integrated Graphics). Jeg kan med djævelens vold og magt ikke få den til at bruge det indbyggede Geforce 620M til videoacceleration på det autonome lort, som uanset hvad man sætter som default insisterer på at bruge Intel Integrated Graphics i forbindelse med videoafspilningen
![]() Redigeret af TBC1 - 13-Oktober-2012 kl. 19:22 |
|||
![]() |
|||
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
||
Er det et problem? Intels burde være lige så godt, og bedre til 3D end nvidia.
|
|||
![]() |
|||
||
Hvis det virker, er det jo ligegyldigt hvilke et af grafikkortene den bruger til hvad.
Nvidia = manuelt skift mellem 2D - 3D og fra 3D - tilbage til 2D Intel klarer det automatisk, samme gør AMD. |
|||
|||
![]() |
|||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
||
på min asus skal man bruge den orginale driver en ældre 210m ellers kan man ikke skifte mellem de 2 kort du indstiller det i strømindstilinger, der kan de sætte dit 620M til at starte default |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |