Jeg kigger lidt efter en ny bærbar i prisklassen op til 4000kr., gerne med en 10-13" skærm, men med fokus på, at håndtering og overførsel af store filer skal være så snapt som muligt indenfor denne prisklasse - det er vel primært mængden af RAM man skal kigge efter her?
Jeg overvejede først en Netbook, da jeg er træt af store tunge bærbare computere, men da disse ofte har 0,5 GB RAM, kan de vel næppe bruges til meget andet end at tjekke mails, tekstbehandling, osv?
Næste tanke er en Lenovo IdeaPad, da de kan fås til en rimelig penge, og med 2-3GB RAM - mange af dem er dog preinstalleret med Windows Vista eller Windows 7, hvilket leder mig til næste spørgsmål;
Hvis man har fokus på hastigheden og effektiviteten af sin bærbare, er man så ikke bedre tjent med Windows XP? Det nytter jo ikke noget at have 2GB RAM, hvis maskinen bruger den ene til at drive OS....?
Sidste spørgsmål er, om det ville kunne betale sig at købe en ældre brugt MacBook, hvad er folks generelle erfaring med hastigheden af disse?