recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bærbar til browsing, filhåndtering mv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBærbar til browsing, filhåndtering mv.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Emne: Bærbar til browsing, filhåndtering mv.
    Sendt: 07-April-2010 kl. 09:50
Jeg kigger lidt efter en ny bærbar i prisklassen op til 4000kr., gerne med en 10-13" skærm, men med fokus på, at håndtering og overførsel af store filer skal være så snapt som muligt indenfor denne prisklasse - det er vel primært mængden af RAM man skal kigge efter her?

Jeg overvejede først en Netbook, da jeg er træt af store tunge bærbare computere, men da disse ofte har 0,5 GB RAM, kan de vel næppe bruges til meget andet end at tjekke mails, tekstbehandling, osv?

Næste tanke er en Lenovo IdeaPad, da de kan fås til en rimelig penge, og med 2-3GB RAM - mange af dem er dog preinstalleret med Windows Vista eller Windows 7, hvilket leder mig til næste spørgsmål;

Hvis man har fokus på hastigheden og effektiviteten af sin bærbare, er man så ikke bedre tjent med Windows XP? Det nytter jo ikke noget at have 2GB RAM, hvis maskinen bruger den ene til at drive OS....?

Sidste spørgsmål er, om det ville kunne betale sig at købe en ældre brugt MacBook, hvad er folks generelle erfaring med hastigheden af disse?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2010 kl. 18:00
det har faktisk ikke noget med ram at gøre for at kunne overføre så store filer som muligt via netværket. Da det er en integreret chip der styrer netværksporten så er det den og CPU'en der skal arbejde for at splitte filerne op i tcp pakker. så hastigheden af cpu'en har faktisk mere at sige end mængden af ram.
Noget andet er så at du er helt gal på den. 1. netbooks kommer i dag med minimum 1GB ram og kan let udvides til 2GB. Nogle har gigabit netværk og du får ikke meget mere performance ud af det alligevel. 2. XP er en totalt død sild i mine øjne - mange af de funktionaliteter med den moderne grafik, og dvale og andre ting er forbeholdt vista/win7 (og dermed win7 da vista aldrig vil være en option i mine øjne og der bliver heller ikke solgt ret mange flere maskiner med vista - det er kun rester der ligger med vista.)
3. OS bruger AL ram. men den har det klar til brug til forskellige opgaver. (noget mere tydeligt i win7 end xp, da de gør det på forskellig måde, men indtil videre mangler win7 lidt optimering i forhold til batteritid - men vælger man en af de nedenstående modeller ligger der rent faktisk en 5-8 timers brug på en opladning med win7 starter). Hvis den skal være 10" så kan du jo eksempelvis gå efter en asus eee 1005P eller måske en samsung n210., jeg vil dog anbefale noget 11" eller 13" men det er et veritabelt gedemarked af modeller. så søg efter den bedste pris på maskiner med intel atom n450 eller en med en su7300 eller en su9400 cpu. de kan fås ret billigt.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu