recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Break-in af nyt Pana PV60 fjernsyn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBreak-in af nyt Pana PV60 fjernsyn

Besvar Besvar Side  <12345 11>
Forfatter
Besked
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Kashan78 Kashan78 skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

100-200 timer er den normale indkørsels-periode hvis man ikke benytter sig af en form for indkørsels-DVD. Sidstnævnte kører man normalt i 24 timer med fuld knald på farve, lys og kontrast, i stedet for at have indkørsels-indstillinger i de 100-200 første timer med TV'et.

Det lyder ikke som om Irev og dig er helt enige? Du skriver "fuld knald på kontrast..." - Irev påpeger at man skal tage den med ro i forhold til kontrasten.

Kan vi få gang i en rask lille duel, eller har jeg misforstået jer?

Har selv bestilt PV60'eren hos TC i weekenden... forhåbentlig kan de levere den i starten af december, så jeg venter spændt.

Har jeg i øvrigt forstået det rigtigt; at man blot ved at køre en indkørsels-DVD i 24 timer, kan slippe for at bekymre sig om indkørsels-indstillinger de første 100-200 timer?? (Hopper gerne over hvor gærdet er lavest!!)

Hej!

Den med at skrue ned for kontrast,var ment i "indkørings-perioden"-om man ligefrem behøver at skrue op på "fuld knald" under AFSPILDNING AF BREAK-IN skiven,ved jeg ikke rigtigt,men.... bagefter at den er kørt ind-så styr dig med KONTRAST(det falder helt naturligt for mig)-og du får IKKE burn in.

Jeg har bare set nogle(mange) som af en eler anden grund kører med vild høj kontrast værdi-med fare for både burn-in,fartstriber-og ikke mindst dårlig billedkvalitet.

GLEM BURN-IN-det er ikke noget problem.

lrev

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 17:29

"Skal jeg holde mig fra at se disse film de første dage? og kun se tv i fuld format?"......

NEEEJ-du skal bare sænke KONTRASTEN til et "normalt" leje.

Og med et "normalt leje" mener jeg ikke nødvendigvis meget lav-men middel værdi-eller lidt derunder.

lrev

Redigeret af lrev - 29-November-2006 kl. 17:34
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2005
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 17:34

Har selv bestilt PV60'eren hos TC i weekenden... forhåbentlig kan de levere den i starten af december, så jeg venter spændt.

TC har fået PV60 på lager igen.. Men det har du nok fundet ud af nu

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

"Skal jeg holde mig fra at se disse film de første dage? og kun se tv i fuld format?"......

NEEEJ-du skal bare sænke KONTRASTEN til et "normalt" leje.

Og med et "normalt leje" mener jeg ikke nødvendigvis meget lav-men middel værdi-eller lidt derunder.

lrev

Ligesom TC sagde altså..  

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12437
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af DarkHelmet DarkHelmet skrev:

Så langt så godt, men så kommer jeg til at tænke på når jeg ser DVD, er det tit at jeg får letterbox på tv'et. Altså en sort bjælke foroven og forneden. Er det ikke et problem? Min brors gamle Medion Plasma ødelagde han ved at køre 4:3 i et par dage da ingen havde fortalt ham at de sorte farver kan lave burn in i tv'et.

Det er vigtigt at huske, at der sandsynligvis er STOR forskel på Medion og Panasonic plasma TV's 'indbrændingsegenskaber'. Panasonic er selvfølgelig bedre til at forhindre den slags; Medion benytter sig af forældet teknologi.

Dét sagt, så ville jeg ikke være bange for 2.35:1 DVD'er eller lidt 4:3 TV, så længe det ikke er 24/7 (for at bruge et udtryk de unge kan forstå) og med fuld knald på lys og kontrast. Heller ikke i starten, men for at være sikker ville jeg da selvfølgelig begrænse det til et minimum i den allerførste tid! Jeg ser, også fire uger efter jeg tog mit TV i brug, kun 4:3 når jeg rent faktisk ser det. Hvis fjernsynet bare står tændt og jeg lytter til nyheder, så er der selvfølgelig zoomet så jeg undgår logoer eller 16:9 på DR1 og 2 (tak for dén mulighed, DR! ).

Og så skal vi lige huske, at 4:3 materiale på et 16:9 TV ikke giver 'indbrænding', i og med at der egentlig ikke er noget der sætter sig fast; men det kan dog give ulige slid.

Redigeret af Naiera - 29-November-2006 kl. 22:05
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 21:56

Min brors Plasma er vel et par år efterhånden. Men der var tydelige farveforskel i hver sin side af tv'et hvor de sorte kasser havde været efter 4:3 formatet.

Heldigvis havde han købt en demo model, hvor Fona ikke havde advaret ham om denne problemstilling. De byttede skærmen til en ny.

Det er de færeste der tænker over at de sorte farver reelt kan skade tv'et i det lange løb, men åbenbart kun på gamle generationer af Plasma panaler.

Jeg syntes bare det var et relevant spørgsmål efter at have oplevet det på egen hånd.

Jeg skal have fat i et HDMI kabel til min Kiss DP600. Er der nogen der har nogle erfaringer? Da HDMI bliver overført digitalt har jeg det lidt som med digital lydoverførelse (er gammel hifi nørd), og er af den overbevisning at digitalt er digitalt uaenset om vi snakker om et kabel til 100 kr eller 1000 kr.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 22:03

Jeg syntes bare det var et relevant spørgsmål efter at have oplevet det på egen hånd.

Jeg prøvede skam heller ikke at gøre det til andet, men pointerede bare nogle ting der var værd at huske på, og så tilføjede jeg et par råd så du kan være sikker på ikke at slide dit eget TV ujævnt.

Redigeret af Naiera - 29-November-2006 kl. 22:04
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Point: 1759
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2006 kl. 22:12

Jeg har købt et HDMI kabel til 150 kr i ALDI. Det giver fremragende billeder på min 50" Pioneer

Ning
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2006 kl. 09:08

"Og så skal vi lige huske, at 4:3 materiale på et 16:9 TV ikke giver 'indbrænding', i og med at der egentlig ikke er noget der sætter sig fast; men det kan dog give ulige slid."

Nu er termen "indbrænding" en overlevering fra billedrørstv's dage. Her var der en fosforbelægning på indersiden af billedrøret, der faktisk kunne blive svedet af, om man så må sige. Men i en plasmaskærm er der ingen belægning, der kan brænde af. Så det man her kalder indbrænding (fordi det ligner til forveksling) skyldes, at gasserne ældes i forskelligt tempo. At det er værst i starten kan jeg ikke lige forklare, men jeg kan nu heller ikke se, at man kan "slippe for" at passe på i de anbefalede hundrede timer, blot ved at køre breakin i 24 timer med mindre man giver den fuld knald ud fra devicen jo mere knald på, jo mere slid. Det er dét, der skal til.

Mvh.

Til top
Kashan78 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-November-2006
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2006 kl. 11:06

TC har fået PV60 på lager igen.. Men det har du nok fundet ud af nu

Næ... det har jeg ikke fundet ud af?! Bestilte i weekenden og måtte selv rykke TC for en ordrebekræftelse tirsdag aften, da jeg stadig ikke havde modtaget den. Fik den (ordrebekræftelsen) så i går, men der står intet om leveringstidspunkt - udover "varen forventes på lager primo december".

Du har allerede fået TT-nummer og det hele kan jeg forstå? Hmm, håber sgu ikke jeg ligger nederst i en al for stor bunke!

Til top
slarsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Oktober-2005
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2006 kl. 15:19
Så køb den hos laptops.dk i stedet for.. Der er den vist endda 100,- billigere og den er på lager
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2006 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

At det er værst i starten kan jeg ikke lige forklare, men jeg kan nu heller ikke se, at man kan "slippe for" at passe på i de anbefalede hundrede timer, blot ved at køre breakin i 24 timer med mindre man giver den fuld knald ud fra devicen jo mere knald på, jo mere slid. Det er dét, der skal til.

Det er værst i starten fordi det brænder varmere inde i de dersens fosfor-himstregimser. Når man så får slidt lidt på dem, bliver de mindre modtagelige overfor 'ting der sætter sig fast'.

Har du set hvordan sådan en 'break-in' DVD fungerer? Den fylder hele skærmen med en 'ren' farve og så burde den jo brænde noget hurtigere af, når man så sætter knald på lys og kontrast. Men der er intet der sætter sig fast, eftersom alle farverne kommer på, efter tur. Det er ikke nogen skrøne at en break-in DVD kan hjælpe. Jeg ville ikke selv bruge den alene til at køre mit TV ind, men jeg er overbevist om at den kan hjælpe processen lidt på vej.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu