recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bredbånd - kan det virkeligt ikke gøres billigere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bredbånd - kan det virkeligt ikke gøres billigere?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MortenMJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenMJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bredbånd - kan det virkeligt ikke gøres billigere?
    Sendt: 16-Februar-2014 kl. 01:23
Hej folkens

Jeg er bredbånds/fiber-kunde hos SE, som jo har overtaget Stofa.

Jeg har ikke behov for deres TV-del, hvorfor jeg altså kun har en bredbånds/fiberforbindelse - i øjeblikket 30/30 til 269,-

Fra 1/4 undgår denne forbindelse og de tilbyder i stedet 40/40 til 322,- altså en prisstigning på 53 kr. (20 %) i måneden for en lille "ufrivillig" opgradering, hvilket jeg synes er utilfredsstillende, hvorfor jeg har været ved at kigge på alternativer, men der er tilsyneladende ikke rigtigt nogle alternativer i SEs dækningsområde, kan det virkeligt passe!?

Med andre ord er der ikke sket en pind i SE på bredbåndsområdet i de fire år jeg har været kunde, ud over at prisen nu stiger med 20 % - imens de fleste andre fiberkunder bliver fastholdt på prisen og oven i købet får boostet deres hastighed med op til 60 % gratis eller for en flad 10'er. Man tænker tilbage på de gamle dage, hvor man gratis fik loyalitetsopgraderet sin hastighed hos Cybercity, jo længere tid man have været kunde - men den slags er åbenbart en by i Rusland for SE.

Grundet indretningen af min bolig og de stik og kabler der er tilgængelige foretrækker jeg bredbånd via enten fiber eller coax og altså helst ikke tlf./kobber.

YouSee: Er udelukket, da de ikke vil sælge mig en bredbåndsløsning, uden at jeg også køber deres TV-løsning (jeg tror sagtes at de kunne hvis de ville - ret mig hvis jeg tager fejl). Jeg ville ellers gerne give 299,- for 60 mbit eller 399,- for 100 mbit.

TDC: Jeg har brugt lang tid på deres hjemmeside, men kan ikke finde andre forbindelser end deres 20/2 og det er ganske enkelt utilstrækkeligt for mig. Har ellers læst her på siden at de skulle have garanteret 50 mbit til 299,- Men hvis det er via kobber er jeg lige vidt.

Fullrate: Vil jeg helst undgå da det er over tlf./kobber og der er ingen garanti på den hastighed man får.

Jeg håber at en af jer kan hjælpe mig med at påpege nogle muligheder som jeg overser.

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 07:22
Tror ikke du overser noget, men har fået et billede af hvad internet koster i dit område.

Jeg havde beholdt fiberen og bare sagt øv til prisstigningen.

Du får ikke noget der liger hvis du skal have 30 i upload,    Er selv glad for min 50/50 hos waoo
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8680
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

YouSee: Er udelukket, da de ikke vil sælge mig en bredbåndsløsning, uden at jeg også køber deres TV-løsning (jeg tror sagtes at de kunne hvis de ville - ret mig hvis jeg tager fejl). Jeg ville ellers gerne give 299,- for 60 mbit eller 399,- for 100 mbit.

YouSees priser er jo netop betinget af at man mindst har Grundpakken, og derudover vil du gå ned i upload (medmindre du justerer de 100/20 til 60/60, og så er prisen identisk med SEs).
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:21
Hvis du kun vil acceptere at din internetforbindelse kommer gennem dit fiberkabel, så er der ingen grund til,at kigge andre steder end hos din nuværende leverandør, idet de er de ejer kablet fremtid din lejlighed/dit hus.

Alternativet er via din telefonledning som TDC er tvunget til at dele med andre leverandører - men det vil du ikke!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:40
Sjovt nok skriver de ikke noget om at 30/30 udgår på deres hjemmeside.

Jeg synes du låser dig selv, ved ikke at ville have kobber forbindelse.

Endelig kunne du overveje mobilt bredbånd.

Og på med sådan en router:

Kan sikkert findes billigere.
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér petrucci Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:52
Det er lidt spøjst med SE denne gang. Har ellers altid været rigtig godt tilfreds med både internet og tv løsningerne hos dem - men det virker til, at det hele går for stærkt for dem lige nu.

Fik et brev fra dem for et par uger siden, men det havde kun med TV-delen af gøre og der var flere forkerte oplysninger skrevet på her mht. den pakke og de kanaler vi har pt. Vi skriver den 16. februar lige nu og der er dermed kun 3 uger til at Stofa overtager - og vi har STADIG ikke hørt noget omkring vores internet-linje. Ligesom vi STADIG ikke aner, hvad der sker med de 2 Waoo HD-bokse vi har stående og de rabatter vi pt. har på dem.

SE/Stofa skriver på et "postkort", de har brugt 5kr på at sende ud til tusindvis af SE-kunder, at man får et nyt brev i uge 7-9. Men på deres side står skrevet, at hvis man ikke har lyst til at forblive kunde ved dem, skal man opsige aftalen senest 14. februar. Hallo mand...det var for 2 dage siden og der er mange, der stadig ikke har nogen anelse om de fulde konsekvenser af SE til Stofa skiftet.

Med andre ord håber jeg dæleme, at de er til at snakke med i telefonen for her bliver de NØDT TIL at give lignende rabatter på TV-boksene, ellers skrider vi som kunde. Og så er jeg ret ligeglad med, at man nu får muligheder for at se Paradise Hotel og andre snotdumme reality-stjerner.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenMJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Tror ikke du overser noget, men har fået et billede af hvad internet koster i dit område.

Jeg havde beholdt fiberen og bare sagt øv til prisstigningen.

Du får ikke noget der liger hvis du skal have 30 i upload,    Er selv glad for min 50/50 hos waoo

Upload er ikke afgørende for mig, derfor ville jeg gerne have haft en af YouSees forbindelser, men hvis ikke de er interesserede i at sælge en forbindelse til mig, så bliver det jo svært.

Jeg har lidt svært ved at forstå, at man absolut skal købe en TV-pakke samtidigt. Hvis de gik væk fra det krav, så ville de med garanti få tusindvis af nye kunder i det syd- og sønderjyske område - da rigtigt mange er trætte af den monopolistlignende opførsel som SE/Stofa er begyndt at ligge for dagen.

En af mine venner her i området fik et brev fra SE/Stofa om at de havde en gave til ham: Gaven bestod i en prisstigning på 20 kr. pr. måned, intet andet blev ændret for ham! Så vil jeg også gerne give gaver ud til højre og venstre! LOL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenMJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du kun vil acceptere at din internetforbindelse kommer gennem dit fiberkabel, så er der ingen grund til,at kigge andre steder end hos din nuværende leverandør, idet de er de ejer kablet fremtid din lejlighed/dit hus.

Alternativet er via din telefonledning som TDC er tvunget til at dele med andre leverandører - men det vil du ikke!

Klaus

Jeg foretrækker klart fiber eller coax, men det er mest pga. indretningen i min bolig og placeringen af telefonstik i forhold til router og div. enheder der skal kobles på. Der vil det blive et værre kabel rod hvis jeg skal bruge kobber og der vil skulle laves en del huller i væggene, hvilket man jo helst er fri for.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenMJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Sjovt nok skriver de ikke noget om at 30/30 udgår på deres hjemmeside.

Jeg synes du låser dig selv, ved ikke at ville have kobber forbindelse.

Endelig kunne du overveje mobilt bredbånd.

Og på med sådan en router:

Kan sikkert findes billigere.

At 30/30 udgår kan man se her:

http://www.se.dk/privat/stofa/~/media/nyt%20mediebibliotek/bredbaand/stofa/fiber_udentv.pdf

- Som er priser og hastigheder gældende når Stofa tager over. Det er dog stadig uklart hvornår dette sker, da jeg ikke har modtaget nærmere brugbar information herom.

Der er ikke særlig god dækning på mobit bredbånd i mit område, så jeg vil formentligt få noget der ligner 12/3 for 299,- med en meget lav fair use grænse, så det synes jeg desværre ikke er aktuelt. Vedr. kobber har jeg beskrevet bevæggrundende andetsteds.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenMJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Det er lidt spøjst med SE denne gang. Har ellers altid været rigtig godt tilfreds med både internet og tv løsningerne hos dem - men det virker til, at det hele går for stærkt for dem lige nu.

Fik et brev fra dem for et par uger siden, men det havde kun med TV-delen af gøre og der var flere forkerte oplysninger skrevet på her mht. den pakke og de kanaler vi har pt. Vi skriver den 16. februar lige nu og der er dermed kun 3 uger til at Stofa overtager - og vi har STADIG ikke hørt noget omkring vores internet-linje. Ligesom vi STADIG ikke aner, hvad der sker med de 2 Waoo HD-bokse vi har stående og de rabatter vi pt. har på dem.

SE/Stofa skriver på et "postkort", de har brugt 5kr på at sende ud til tusindvis af SE-kunder, at man får et nyt brev i uge 7-9. Men på deres side står skrevet, at hvis man ikke har lyst til at forblive kunde ved dem, skal man opsige aftalen senest 14. februar. Hallo mand...det var for 2 dage siden og der er mange, der stadig ikke har nogen anelse om de fulde konsekvenser af SE til Stofa skiftet.

Med andre ord håber jeg dæleme, at de er til at snakke med i telefonen for her bliver de NØDT TIL at give lignende rabatter på TV-boksene, ellers skrider vi som kunde. Og så er jeg ret ligeglad med, at man nu får muligheder for at se Paradise Hotel og andre snotdumme reality-stjerner.

Hej petrucc

Vi er helt på bølgelængde. Man kan virkeligt undre sig over den opførsel og det lave informationsniveau der bliver lagt for dagen. Jeg tror ikke at jeg kender nogle SE-kunder, som ikke er forvirrede over hvad der egentligt kommer til at foregå, hvad det kommer til at betyde for dem og ikke mindst hvornår.

Jeg modtog selvsamme brev petrucci  og i mit brev stod der heller ikke et ord om hvad der kommer til at ske med med fiber-forbindelse - ej heller hvornår eller til hvilken pris. Men jeg skulle også tage stilling inden 14/2, hvilket selvsagt er en umulig opgave uden nærmere information. Jeg er undrende over for dette, men dog ikke bekymret - vi skal nok komme ud af vores abonement hvis det er det vi ønsker, det er jeg nu ikke bange for.

Man læser på nogle fora, at de hæver priserne for deres fiberkunder, for at ensarte priserne i forhold til deres kobberkunder (oprindelige Stofa-kunder) - jeg tillader mig nu at stille mig tvivlende overfor, om Stofas kobber kunder bliver mere glade af at der er x antal tusinde fiberkunder der får en prisstigning. For mig at se er det en monoploistisk opførsel og måske et udtryk for at man er kommet til at lave nogle efterkalkulationer der viser, at man måske har betalt lige lovligt mange penge for Stofa, så nu skal kunderne fra dag ét betale for festen. "Jamen der er jo ikke andre til at betale" vil mange sikkert sige og det er da fuldstændigt rigtigt. Jeg tror bare at man skyder sig selv i foden, hvis man tror at alle uden videre vil acceptere en prisstigning på 20 % - og hvis kunderne smutter, så er der ingen til at betale for deres milliardinvestering. SÅ er spørgsmålet om ikke det havde været mere hensigtsmæssigt i det mindste bare at fastholde priser og hastigheder som hidtil - det har folk da kunnet acceptere hidtil, så mon ikke også mange vil kunne leve med det fremadrettet.

Men ja, ender det med at man beslutter sig for at gå andre veje, så regner jeg da også med at give dem en sidste chance for at lave et konkurrencedygtigt tilbud til mig, når jeg ringer ind for at opsige mit abonnement. Så er det jo i sidste ende ders beslutning, om de ønsker at have os som kunde eller ej.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 11:51

... derfor ville jeg gerne have haft en af YouSees forbindelser, men hvis ikke de er interesserede i at sælge en forbindelse til mig, så bliver det jo svært.

Jeg har lidt svært ved at forstå, at man absolut skal købe en TV-pakke samtidigt...

I Danmark fastsættes priserne af forretningerne og kunder kan vælge at købe, forsøge at 'prutte' med sælger eller finde en anden sælger.  Det kaldes fri konkurrence hvis bare hovedparten af kunderne har den mulighed. Hvis enkelte er uheldige, så er det med få undtagelser, helt den enkeltes problem.

Nu kan du vel slet ikke få youSee, hvis du bor i et 'Stofa område'  - medmindre du  er underlagt en selvstændig antenne/kabel-forening og denne vælger at skifte leverandør.  Der er ganske enkelt meget få steder, hvor der er mere end højst ét coax-net.

Men når du har svært ved at forstå - så må det skyldes manglende vilje eller nødvendig energi  med læse og forstå, hvordan youSee's kabelnet er opbygget.

youSee kan ikke uden en voldsom omlægning af kanaler og ombygninger i  deres fysiske net  undlade at levere deres tv-grundpakke, hvis de skal levere internet.
De kanaler der anvendes til internet ligger ganske enkelt som en del af grundpakken. Den leveres ukodet til de mange kunder, der ikke ønsker prisen på og besværet med krypteringskort til alle deres fjernsyn.  youSee kan ikke - som det er nu - blokere for tv-grundpakken uden også at blokere for internet download.

Husk, at youSees coax-net er bygget til at sende fjernsyn til kunderne. Internet er noget der er kommet til i den kapacitet, der typisk er blevet ledig efter at nogle analoge kanaler er slukket.
Det er en helt urimelig kritik af youSee,  at de skulle genere næsten alle deres fjernsynskunder fordi nogle få 'ikke-kunder'  vil have ekstra billigt internet.

Når man har godt over 1 million kunder, er en ombygning noget der tager langt tid og koster mange penge.  Det er ikke noget man laver fordi 'en skide ny kunde eller fem'   vil have en ekstra prisnedsættelse.

Når det er sagt, så tror jeg bestemt, at youSee over tid vil ændre deres kanalplacering og fx bruge pt. ubrugte frekvenser der er højere end de nuværende (over kanal 69/862 MHz) til internet download.  Det vil stort set kræve at youSee anvender den helt nye DOCSIS version 3.1 til internet, men det har yoSee planer om at begynde på i 2016.

Lars    Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
dex1978 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-August-2009
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dex1978 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 12:06

Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Hej petrucc

Vi er helt på bølgelængde. Man kan virkeligt undre sig over den opførsel og det lave informationsniveau der bliver lagt for dagen. Jeg tror ikke at jeg kender nogle SE-kunder, som ikke er forvirrede over hvad der egentligt kommer til at foregå, hvad det kommer til at betyde for dem og ikke mindst hvornår.

Jeg modtog selvsamme brev petrucci  og i mit brev stod der heller ikke et ord om hvad der kommer til at ske med med fiber-forbindelse - ej heller hvornår eller til hvilken pris. Men jeg skulle også tage stilling inden 14/2, hvilket selvsagt er en umulig opgave uden nærmere information. Jeg er undrende over for dette, men dog ikke bekymret - vi skal nok komme ud af vores abonement hvis det er det vi ønsker, det er jeg nu ikke bange for.

Man læser på nogle fora, at de hæver priserne for deres fiberkunder, for at ensarte priserne i forhold til deres kobberkunder (oprindelige Stofa-kunder) - jeg tillader mig nu at stille mig tvivlende overfor, om Stofas kobber kunder bliver mere glade af at der er x antal tusinde fiberkunder der får en prisstigning. For mig at se er det en monoploistisk opførsel og måske et udtryk for at man er kommet til at lave nogle efterkalkulationer der viser, at man måske har betalt lige lovligt mange penge for Stofa, så nu skal kunderne fra dag ét betale for festen. "Jamen der er jo ikke andre til at betale" vil mange sikkert sige og det er da fuldstændigt rigtigt. Jeg tror bare at man skyder sig selv i foden, hvis man tror at alle uden videre vil acceptere en prisstigning på 20 % - og hvis kunderne smutter, så er der ingen til at betale for deres milliardinvestering. SÅ er spørgsmålet om ikke det havde været mere hensigtsmæssigt i det mindste bare at fastholde priser og hastigheder som hidtil - det har folk da kunnet acceptere hidtil, så mon ikke også mange vil kunne leve med det fremadrettet.

Men ja, ender det med at man beslutter sig for at gå andre veje, så regner jeg da også med at give dem en sidste chance for at lave et konkurrencedygtigt tilbud til mig, når jeg ringer ind for at opsige mit abonnement. Så er det jo i sidste ende ders beslutning, om de ønsker at have os som kunde eller ej.

Kan kun gir MortenMJ ret i det han skriver . Jeg står selv i samme båd og ved ikke rigtig hvad jeg skal gør. I mit første brev fra SE/Stofa står det kun at jeg ville få en prisstigning på 50kr mere i mdr og mere har jeg ikke fået at vide....Og det kalder de en gave : )
Hvis SE/Stofa nu havde opgradret min linie fra en 40/40 til en 60/60 så havde jeg kunne acceptere den prisstigning...
Der hvor remmen falder af for mig er at dem som ikke har tv igennem SE/Stofa de for en prisstigning på ders internet forbindelse hvorfor dog det.....
Tro at de mister en del af ders trofaste kunde men det er de nok ligeglade med
Kunne værer jeg skulle ta og ringe til ders kundeservice på mandag 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu