recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brokoble effektforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brokoble effektforstærker

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mor4thi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mor4thi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Brokoble effektforstærker
    Sendt: 11-Marts-2022 kl. 11:54
hej jeg håber af der er en venlig sjæl der ude, som vil hjælpe mig med at bekræfte noget inden jeg gør mig et køb :-)

Spørgsmålet er om jeg kan brokoble en Emotiva basx a150 til 1 Dali Mentor center højtalere? Højtaleren har bi-wire Håber der er nogen der kan hjælpe migSmile


Redigeret af mor4thi - 11-Marts-2022 kl. 11:57
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 12:03
 Emotiva basx a150 har - så vidt jeg kan se - ikke mulighed for at brokobles.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mor4thi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mor4thi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 12:18
ev :-( nu spørger jeg måske dumt, men kan den tage skade af hvis jeg kun bruger 1 af udgangene?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 12:57
Næh, det vil virke fint.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 13:08
Man kunne jo også splitte mono-signalet op og dermed bruge begge kanaler....

Bond Cool

Til top
mor4thi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mor4thi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 14:02
det er nemlig den del jeg var lidt i tvivl om, men må nok hellere lade være så jeg ikke risikere at ødelægge noget ;-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af mor4thi mor4thi skrev:

det er nemlig den del jeg var lidt i tvivl om, men må nok hellere lade være så jeg ikke risikere at ødelægge noget ;-)


At brokoble, betyder at man forbinder højttaleren til + output på begge udgangstrin og sætter den ene forstærker i modfase.


Var det det du ville?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mor4thi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mor4thi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 14:46
Det var mere så centerhøjtaleren fik effekt fra begge indgange, så resten ikke går til spilde :-)
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Online
Point: 1094
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mor4thi mor4thi skrev:

det er nemlig den del jeg var lidt i tvivl om, men må nok hellere lade være så jeg ikke risikere at ødelægge noget ;-)


At brokoble, betyder at man forbinder højttaleren til + output på begge udgangstrin og sætter den ene forstærker i modfase.


Var det det du ville?


Klaus
Er du sikker på det Klaus, jeg går og tror at det er minus fra den ene kanal og plus fra den anden, tager sikkert fejl. Syntes bestemt at det var sådan da jeg brokoblede min phoenix gold bilstereo...
Frank 

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mor4thi mor4thi skrev:

det er nemlig den del jeg var lidt i tvivl om, men må nok hellere lade være så jeg ikke risikere at ødelægge noget ;-)


At brokoble, betyder at man forbinder højttaleren til + output på begge udgangstrin og sætter den ene forstærker i modfase.


Var det det du ville?


Klaus
Er du sikker på det Klaus, jeg går og tror at det er minus fra den ene kanal og plus fra den anden, tager sikkert fejl. Syntes bestemt at det var sådan da jeg brokoblede min phoenix gold bilstereo...
Frank 


Minus fra den ene kanal og plus fra en anden har intet med brokobling at gøre, men, det virker præcis lige så godt som plus og minus fra samme kanal. Så du har måske ikke opdaget at du ikke har haft "brokoblet". Arsag; "minus" på alle kanalerne er forbundet, så selv på en mange-kanal forstærker kan man forbinde højttalerne til hver deres "plus" og alle "minus" til een og samme "minus" klemme.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Status: Online
Point: 1094
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mor4thi mor4thi skrev:

det er nemlig den del jeg var lidt i tvivl om, men må nok hellere lade være så jeg ikke risikere at ødelægge noget ;-)


At brokoble, betyder at man forbinder højttaleren til + output på begge udgangstrin og sætter den ene forstærker i modfase.


Var det det du ville?


Klaus
Er du sikker på det Klaus, jeg går og tror at det er minus fra den ene kanal og plus fra den anden, tager sikkert fejl. Syntes bestemt at det var sådan da jeg brokoblede min phoenix gold bilstereo...
Frank 


Minus fra den ene kanal og plus fra en anden har intet med brokobling at gøre, men, det virker præcis lige så godt som plus og minus fra samme kanal. Så du har måske ikke opdaget at du ikke har haft "brokoblet". Arsag; "minus" på alle kanalerne er forbundet, så selv på en mange-kanal forstærker kan man forbinde højttalerne til hver deres "plus" og alle "minus" til een og samme "minus" klemme.
Fandt lige hvad jeg i tidernes morgen gjorde og troede var at brokoble når jeg koblede subwoofer på...

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5251
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

...
Fandt lige hvad jeg i tidernes morgen gjorde og troede var at brokoble når jeg koblede subwoofer på...

Det er så ikke brokobling, men at lave et stereo signal til mono, ved at tage det "halve" signal fra fra 2 kanaler til subwoofer. Wink Så ikke med ekstra effekt. 

P.S. Og med radio af denne type med "levende" signal på både plus og minus side af højttaler udgang, er udgangen allerede en brokoblet forstærker. Wink Smile



Redigeret af JørgenT - 11-Marts-2022 kl. 19:17
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu