recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brug af VPN med TV boks eller...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brug af VPN med TV boks eller...

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Brug af VPN med TV boks eller...
    Sendt: 29-November-2020 kl. 23:45

Jeg påtænker at droppe Yousees TV-pakke og streame programmerne, da vi ikke ser andet end kanalerne fra DR (betales over licens/skat), TV2 og de tyske kanaler og så Netflix.
Jeg tester i øjeblikket en VPN tjeneste (Avira Phantom VPN) for at kunne se de tyske TV-kanaler og det virker fint på PC, tablet og telefon (Android), men der kan ikke castes til TV via Chromecast.
Jeg er klar over, at Chromecast henter data fra min router (Sagemcom 3890V2) og routeren påvirkes jo ikke af VPN indstillinger.
Jeg har ikke kunnet google mig frem til en løsning der forhindrer, at Chromecast "ved" den befinder sig i Danmark uden at man skal ændre i routerens indstillinger.
Det ønsker jeg ikke og konen vil ikke være glad for en løsning med browser for at videresende de tyske kanaler til fjerneren.
Er der nogen, der kan anbefale en Android eller andre enheder, hvormed det kan lade sig gøre at hente en app fra VPN-udbyder der vises på TV-skærmen og kan slås til og fra med et klik i lighed med funktionen på min telefon. Avira har ingen app til smart-TV, men kun til Android og Apple telefoner, samt Windows-PC og MAC.

Jeg har ingen særlig meget viden om dette emne, så en evt. foklaring skal gerne kunne forstås af en amatør.
Mvh
Erik      
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 03:58
Hej.

Der findes to forskellige slags bokse. Der findes nogle billige Android Bokse der kører Android lige som en Mobil eller Tablet. 
Og så findes der Android TV bokse, som Shield, som XIAOMI MI eller den nye Chromecast med Google TV. De kører Android TV.

Den største forskel er, at kun Android TV bokse har drm til at vise Netflix, Amazon Prime i mellem eller høj opløsning.
Mens Android Bokse kun kan vise Netflix, Amazon Prime i LAV opløsning.

Se mit første spørgsmål er, om I er villige til at se Netflix fra APP på jeres TV og De Tyske kanaler via VPN fra jeres Android Boks?
Eller om I ønsker at bruge den kommende Android enhed til både at se Netflix og de Tyske Kanaler?

Svaret på dette spørgsmål vil afgøre om I skal have en meget billig Android Boks eller en Dyr nVidea Shield.

Hilsen Carsten.

Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 13:34
Hej Carsten,
vi har nu et 1. generations smart-TV fra Samsung og en Chromecast Ultra. Chromecasten har vi indtil nu ikke rigtigt brugt, da Netflix ligger på TVet med WiFi forbindelse til routeren og resten kører på Yousee over kabel.
Så en løsning, hvor vi har Netflix på TV og DR og TV2 og de tyske kanaler på en boks vil jo ligne det vi har nu.
TV skal måske snart skiftes da det er ca 10 år gammelt og ikke kan vise 4K og kun er på 48" og her kunne et Oled Android-TV på måske 65" jo være løsningen, men kan de håndtere VPN?
Det er ikke så meget et spørgsmål om prisen på boksen, men om f.eks. Nvidia vil kunne håndtere en VPN forbindelse eller om en Android boks er en bedre og nemmere løsning. Høj opløsning på Netflix er ikke aktuelt på det nuværende TV, når det ikke kan bruge det til noget.
Vi skal have en løsning, der virker med det gamle TV og også med et evt. nyt.

Redigeret af Erik K - 30-November-2020 kl. 13:40
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 14:51

Hej.

Udviklingen går meget hurtigere inden for streaming end inden for TV. Så min personlige indstilling er,
at Smart delen bør flyttes ud af TV'et og ind i en Separat Boks.

Som jeg læser din beskrivelse er der to problemstillinger, med flere forskellige løsninger.

De ene problem er at Netflix kræver DRM for at vise billeder i mellem eller høj opløsning.
Det kan klares ved at vise Netflix enten på et TV eller fra en nVidea Shield. Og bruge TV'et eller Shield'ens fjernbetjening til at vælge udsendelse.

Det andet problem er den måde at Google spærrer for VPN. De kræver ændring i ens Router, at snyde spærringen. Men alle andre Android enheder end dem fra Google har IKKE dette problem.

Jeg ved IKKE hvor meget Tysk TV I ser? Om det er hver dag, eller måske kun Formel 1?

Den ene løsning kan være en nVidea Shield. Den kan vise Netflix, bruge VPN og kan bruge med KUN dens egen ene fjernbetjening.

En anden løsning kunne være som den i har nu, hvor i har Netflix på TV og DR og TV2 og de tyske kanaler på en Android boks med VPN. Men det vil kræve to forskellige fjernbetjeninger. Det ved jeg ikke hvad i siger til?

Jeg kender ikke jeres tidshorisont, men alle går og venter på næste generation CPU'er til Android Bokse. De kommer med AV1 decodning, som vil kræve ca 20% mindre båndbredde for den samme streaming kvalitet. Det tror jeg bliver fremtiden inden for streaming og forventer, at de første komme omkring årsskiftet.
De forventes også at komme med Android ver 10 og vil selvfølgelig kunne bruge VPN. Her er et link til bare en af dem:

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 30-November-2020 kl. 14:54
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 19:20
Hej,
helt enig med dig i første afsnit. Der er godt nok ikke sket meget, som jeg har syntes var værd at smide penge efter i de sidste 10 år.

Først nu, hvor OLED er ved at komme i et fornuftigt prisleje, sker der noget, men spørgsmålet er, hvor stor værdi det har med 4K OLED, medmindre man ser f.eks. Netflix i høj opløsning eller selv har film liggende. Når man hovedsageligt ser TV-kanaler, så er udbyttet vel minimalt? TV-kanalerne sendes jo ikke i høj opløsning.

Jeg havde fået indtryk af at Google ikke kun spærrer VPN på egne produkter, men også på Android-TV og på f.eks. Shield, som kører med Android-TV - er det forkert opfattet?
Kan min VPN app virke på Shield uden at jeg skal pille ved routeren?
Også selv om de ikke har en app specielt til Android-TV, men kun til tlf og PC? Dermed kan appen vel kun hentes i Google Play med en tlf eller også skal appen hentes udenom Google.

Vi er Sønderjyder over de 70, så jeg tror vi ser omkring 50% tysk fjernsyn - ikke kun Formel 1 :-) det har vi været vant til, især fra den tid, hvor vi kun havde DR1 og tyskerne havde 3 kanaler med meget mere interessant indhold.

M.h.t. antal fjernbetjeninger, så er to nok ikke det store problem - især når den ene kun skal bruges til Netflix.

Shield kan jo heller ikke decode AV1, så på det område er den vel ikke bedre end en billig boks?

Redigeret af Erik K - 30-November-2020 kl. 19:22
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 22:53
Hej.

jeg har kun læst at Google spærrer for VPN til Chromecast. Jeg ved ikke om det også gælder den nye Chromecast med Google TV, men det forventer jeg. Jeg har aldrig hørt om at Google hidtil skulle spærre for VPN på TV med  Android. Men den nye Chromecast er anderledes, og med fjernbetjening, så ingen kan vide hvordan det vil ændre  på TV med Android?

Jeg vil lige gentage mig selv: 'Der findes to forskellige slags bokse. Der findes nogle billige Android Bokse  der kører Android lige som en Mobil eller Tablet. Og så findes der Android TV bokse, som Shield, som  XIAOMI MI eller den nye Chromecast med Google TV. De kører Android TV.'

En anden forskel er Google Play Store. Den er forskellig til Andriod TV og andre Andriod Bokse. Hvis din VPN  software kun findes til Android Bokse, som bruger en Android Mobil eller Tablets Styresystem, kan den stadig bruges på en  billig Android Boks. En mobil har en skærm med Touch Interface. En TV skærm har ingen Touch. Derfor bruger  man en Android Boks sammen med et Air Mouse Keyboard, hvor man kan styre musens placering med en finger.
Her er et link til den i8 jeg selv bruger:  

Ellers har jeg skrevet en masse om X96 Max Plus billige Android Boks og forskellige i8 Air Mouse Keyboards i denne tråd:

Jeg tror at en X96 Max Plus kunne være en udmærket løsning for jer, hvis der findes APPs til alle de Tyske TV kanaler i ønsker at se. Det kan i checke her:

Og X96 Max Plus sælges i øjeblikket til reducerede priser. Jeg mener, at det nok har noget at gøre med de nye modeller der er på vej.

Hilsen Carsten. 

Redigeret af csell - 30-November-2020 kl. 22:59
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-December-2009
Point: 214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 09:30
Jeg anvender den nye Chromecast med Google TV (Android TV OS) i kombination med dedikeret NordVPN app til Android TV. Det fungerer fint, og jeg kan se ARD og ZDF via de to udbyderes dedikerede apps til Android TV.
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 22:43
Tak for god info Jens.
M.h.t. NordVPN - lige et par spørgsmål.
Dukker NordVPN automatisk op i Google Play til Android TV når du søger apps med den nye Chromcast?

Når den ligger som app på dit TV er det så sådan at du en gang for alle kan vælge f.eks. Tyskland?
For mig vil det hovedsageligt handle om tilslutning til tysk server.

Hvis ja, kan du så klikke på appen for at slå den fra og så husker den selv Tyskland, når man klikker på den igen for at slå den til?
Kører NordVPN uden at man skal foretage ændringer i router/Chromecast indstillinger?

Ved du evt. hvilke andre VPN udbydere der også har dedikerede apps til Android TV eller har du mulighed for at checke disse: CyberGhost VPN, ExpressVPN og Avira Phantom VPN? Det kan jo være rart at have nogen at vælge imellem selv om NordVPN sikkert er udmærket.

Redigeret af Erik K - 01-December-2020 kl. 22:58
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 23:47
NordVPN findes på enheden under Apps > Tools, hvor der også ligger ca. 50 andre VPN-løsninger, herunder ExpressVPN og CyberGhost VPN. Avira Phantom VPN har dog ikke en dedikeret app til Android TV.

De forskellige Android TV apps kan også installeres via en vilkårlig Chrome-browser. Du logger ind med din Google-konto og finder derefter de relevante apps i Google Play Store. Typisk den nemmeste løsning for mig.

Efter at du har koblet dig på en tysk server, kan du i princippet lade den blive stående der. Dog vil du få problemer med at anvende DRTV, da der er begrænsninger på visning af DR’s indhold uden for landets grænser (grundet public service og ingen betalingsmur).  Men det er super nemt at slå VPN til og fra, og de seneste lande, du har brugt, ligger som genveje.

Der skal ikke foretages ændringer i indstillingerne til Chromecast eller router.

Bemærk at jeg kun har anvendt ARD og ZDF. RTL, ProSieben og Sat1 kan jeg umiddelbart ikke finde til Android TV, men jeg har heller ikke ledt voldsomt meget. Vær også opmærksom på, at der kan være en vis loadingtid, når man anvender VPN til streaming.

Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2020 kl. 00:06
Mange tak for dit fyldestgørende svar Jens
Det er netop pga DR og TV2 jeg ønsker at kunne slå VPN fra og det ser jo ud til at være nemt nok med NordVPN.

M.h.t. tyske kanaler, så er det også ARD og ZDF og evt. NDR (Norddeutscher Rundfunk), som har størst interesse.

Jeg mener faktisk at RTL og Sat1 og nok også ProSieben er betalingskanaler og at man ikke kan abonnere på dem medmindre man er bosat i deres normale sendeområde bl.a. Tyskland, så det er ikke så vigtigt.

Jeg synes så ikke at jeg umiddelbart kan finde et sted, hvor man kan købe den nye Chromecast, hvor har du købt din?

Redigeret af Erik K - 02-December-2020 kl. 00:09
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2020 kl. 02:02
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Jeg mener faktisk at RTL og Sat1 og nok også ProSieben er betalingskanaler

Hej.

Her er to links til Sat1 og ProSieben for Android. Der står ikke noget om Android TV:

Og en oversættelse: 'Bemærk: Appen er i øjeblikket kun tilgængelig for brugere i Tyskland, Østrig og Schweiz.'

Jeg har ikke prøvet dem. Men mon ikke der er nogen, der finder ud af at teste dem med en VPN?

Hilsen Carsten.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2020 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Mange tak for dit fyldestgørende svar Jens
Det er netop pga DR og TV2 jeg ønsker at kunne slå VPN fra og det ser jo ud til at være nemt nok med NordVPN.

M.h.t. tyske kanaler, så er det også ARD og ZDF og evt. NDR (Norddeutscher Rundfunk), som har størst interesse.

Jeg mener faktisk at RTL og Sat1 og nok også ProSieben er betalingskanaler og at man ikke kan abonnere på dem medmindre man er bosat i deres normale sendeområde bl.a. Tyskland, så det er ikke så vigtigt.

Jeg synes så ikke at jeg umiddelbart kan finde et sted, hvor man kan købe den nye Chromecast, hvor har du købt din?

ARD’s Android TV app viser også de forskellige regionalkanaler, herunder NDR.

Hvis man skulle være interesseret i de tre betalingskanaler, kan man jo tilmelde sig et abonnement ved at bruge VPN.

Den nye Chromecast med Google TV er endnu ikke officielt lanceret i Danmark. Jeg har anskaffet min igennem den tyske Google Store (https://store.google.com/de/product/chromecast_google_tv?hl=de-DE) og herefter brugt en forwarder (https://www.mailboxde.com/). En nemmere løsning, som flere Recordere-brugere tilsyneladende har brugt med succes, er den franske webbutik www.fnac.com, som skulle sende direkte til Danmark.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu