recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brug Itunes via Sonos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrug Itunes via Sonos

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
NTH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Februar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Brug Itunes via Sonos
    Sendt: 02-Februar-2011 kl. 22:23
Hej Alle,

Håber der er nogen der kan hjælpe med optimering af mit setup, jeg har et Sonos anlæg (ZP120 zone player + S5), der henter musikken i Itunes biblioteket der ligger på min NAS (synology DS 110J). Det funker super. 
Jeg kan i dag styre det hele via Sonos egen controller SW, enten på min laptop eller med min Ipod touch, hvilket sådan set er OK til rigtig mange ting, men Itunes som jeg vant til at bruge er bare en 10 x federe brugerflade til afspilning af egen musiksamling på 500+ rippede CD'ere, med cover flow, genius, avanceret søgning, forslag til ny musik osv.

Så derfor: hvordan kan jeg bruge Itunes til at afvikle musikken på mit Sonos setup ?

Jeg ved at jeg selvfølgelig bare kan forbinde min laptop til line-in på ZP120'eren med et kabel (enten minijack direkte til RCA, eller nok bedre via USB med en lille DAC), men er der ikke noget smartere, der ikke kræver jeg kabler laptoppen op ?

Det ville være smart om man kunne få lyden fra NAS'en direkte over i Sonos ZP120'eren, men betjene den via Itunes på laptop ?

Det virker ikke som om at Synology's indbyggede audioserver løser udfordringen? Den kan ellers godt sende lyden ud af NAS'ens USB udgang, men med den løsning skal man tilsyneladende anvende Synologys egen audio station SW, og ikke Itunes?

Jeg er heller ikke sikker på om en ipod dock som f.eks DENON ASD-51W eller Sonos WD-100 løser udfordringen ?

Håber på nogle erfaringer om dette !

VH Niels



Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 22:28
Nu har jeg det lige omvendt, vil gerne bruge Sonos fra min NAS (mp3 filer) uden at bruge itunes.
Styres med ipad eller ipod. Kan man ikke på sin sonos se hvilke musiknummer man afspiller ??
Hvis ja, hvilke sonos kan man nøjes med ?
SVP03
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 01:07
NTH, jeg har googlet og søg på sonos' forums, men det ser ikke ud til at det er muligt at bruge itunes til at betjene sonos. Det er muligt det findes alligevel, jeg er ikke selv itunes bruger å jeg har ikke gravet ret dybt i problematikken.

SVP03, der er ikke noget display på sonos så du kan ikke direkte se hvilket nummer der spiller - til gengæld kan du se det på din ipad, ipod eller sonos controller. Hvad angår hvilken sonos du kan nøjes med så kan modellerne følgende:

ZP90 er en player der skal tilsluttes en forstærker. Den har almindelige lydudgange ala det du finder på en cd afspiller og den har digital out både som optisk og coax.

ZP120 er en player med indbygget stereoforstærker, dvs. du slutter 2 højttalere til og så er du i mål.

S5 er en player med indbygget forstærker og indbyggede højttalere. Slut strøm til, så spiller den.

Endelig findes der en Zonebridge. Mindst en sonos enhed skal være tilsluttet dit netværk med kabel, så kan resten være trådløse. Både ZP90, ZP120 og S5 har indbygget Zonebridge, dvs. hvis bare et af apparaterne har netværkskabel monteret har du ikke brug for at tilslutte en Zonebridge. Zonebridge er fin hvis du fx. har alt dit netværk ude i bryggerset og ikke har trukket kabler til resten af huset, så monterer du en Zonebridge ved siden af din router og så kan du efterfølgende smide trådløse sonos afspillere i de rum hvor du vil have musk.


Redigeret af strandvasker - 03-Februar-2011 kl. 01:08
Til top
MadsDexter Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 08:55
Hej :) 

Ja, det kan du godt :) Jeg vil klart anbefale dig Apples Airport Express, der er en lille smart opfindelse med et minijack udgang. Den sætter du blot nær dit sonos anlæg og så et minijack kabel fra Airport Express til Sonos. Så kan du fra iTunes vælge at den musik du spiller i iTunes skal streames til Airport Express, som er forbundet til dit Sonos anlæg. Du kan stadig styre musikken i dit iTunes bibliotek fra din iPod Touch/iPhone/iPad via. Apples Remote App.. Dog kan du ikke betjene musikken via din Sonos fjernbetjening mere.

Søg evt. på internettet for mere information :)
Macbook Air 13" 2010 <3
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

NTH, jeg har googlet og søg på sonos' forums, men det ser ikke ud til at det er muligt at bruge itunes til at betjene sonos. Det er muligt det findes alligevel, jeg er ikke selv itunes bruger å jeg har ikke gravet ret dybt i problematikken.

SVP03, der er ikke noget display på sonos så du kan ikke direkte se hvilket nummer der spiller - til gengæld kan du se det på din ipad, ipod eller sonos controller. Hvad angår hvilken sonos du kan nøjes med så kan modellerne følgende:

ZP90 er en player der skal tilsluttes en forstærker. Den har almindelige lydudgange ala det du finder på en cd afspiller og den har digital out både som optisk og coax.

ZP120 er en player med indbygget stereoforstærker, dvs. du slutter 2 højttalere til og så er du i mål.

S5 er en player med indbygget forstærker og indbyggede højttalere. Slut strøm til, så spiller den.

Endelig findes der en Zonebridge. Mindst en sonos enhed skal være tilsluttet dit netværk med kabel, så kan resten være trådløse. Både ZP90, ZP120 og S5 har indbygget Zonebridge, dvs. hvis bare et af apparaterne har netværkskabel monteret har du ikke brug for at tilslutte en Zonebridge. Zonebridge er fin hvis du fx. har alt dit netværk ude i bryggerset og ikke har trukket kabler til resten af huset, så monterer du en Zonebridge ved siden af din router og så kan du efterfølgende smide trådløse sonos afspillere i de rum hvor du vil have musk.
Lige det jeg vil. Altså en ZP90 i teknikrummet og bagefter Zonebridge i stuen til anlæg og en ekstra i teknikrum. Vil nemlig sætte en 4 kanals NAD effekt eller Rotel op med sence føler på indgangene og så indbygningshøjtaler i køkken/alrum m.m.
Vi er enige om at jeg så kan høre og styre det jeg vil på ZP90 og hver zonebridge ??
SVP03
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Lige det jeg vil. Altså en ZP90 i teknikrummet og bagefter Zonebridge i stuen til anlæg og en ekstra i teknikrum. Vil nemlig sætte en 4 kanals NAD effekt eller Rotel op med sence føler på indgangene og så indbygningshøjtaler i køkken/alrum m.m.
Vi er enige om at jeg så kan høre og styre det jeg vil på ZP90 og hver zonebridge ??


Jeg tror du tabte mig lidt der.. Du vil sætte en forstærker op i teknikrummet og lade den drive indbygningshøjttalere i køkken/alrum? I så fald smider du en ZP90 i teknikrummet, kobler den til forstærkeren og trækker et netværkskabel til din router/switch. ZP90'en vil samtidig fungere som ZoneBridge, dvs. du behøver ikke sådan en.

I stuen sætter du så endnu en ZP90 op og kobler den til anlægget der. Den behøver ikke noget netværkskabel da den snupper signalet trådløst fra ZP90'eren i teknikrummet.

Du har kun brug for en ZoneBridge hvis du ikke har lyst/mulighed for at trække netværkskabel til en af dine ZP90'ere.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af MadsDexter MadsDexter skrev:

Hej :) 
Ja, det kan du godt :) Jeg vil klart anbefale dig Apples Airport Express, der er en lille smart opfindelse med et minijack udgang. Den sætter du blot nær dit sonos anlæg og så et minijack kabel fra Airport Express til Sonos. Så kan du fra iTunes vælge at den musik du spiller i iTunes skal streames til Airport Express, som er forbundet til dit Sonos anlæg. Du kan stadig styre musikken i dit iTunes bibliotek fra din iPod Touch/iPhone/iPad via. Apples Remote App.. Dog kan du ikke betjene musikken via din Sonos fjernbetjening mere.
Søg evt. på internettet for mere information :)
Er Sonos-boksen ikke fuldstændig overflødig i dette setup og får man ikke bare "glæde" af en dårlig lydkvalitet fra minijack-stikket i Airport Express?
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Lige det jeg vil. Altså en ZP90 i teknikrummet og bagefter Zonebridge i stuen til anlæg og en ekstra i teknikrum. Vil nemlig sætte en 4 kanals NAD effekt eller Rotel op med sence føler på indgangene og så indbygningshøjtaler i køkken/alrum m.m.
Vi er enige om at jeg så kan høre og styre det jeg vil på ZP90 og hver zonebridge ??


Jeg tror du tabte mig lidt der.. Du vil sætte en forstærker op i teknikrummet og lade den drive indbygningshøjttalere i køkken/alrum? I så fald smider du en ZP90 i teknikrummet, kobler den til forstærkeren og trækker et netværkskabel til din router/switch. ZP90'en vil samtidig fungere som ZoneBridge, dvs. du behøver ikke sådan en.

I stuen sætter du så endnu en ZP90 op og kobler den til anlægget der. Den behøver ikke noget netværkskabel da den snupper signalet trådløst fra ZP90'eren i teknikrummet.

Du har kun brug for en ZoneBridge hvis du ikke har lyst/mulighed for at trække netværkskabel til en af dine ZP90'ere.
Okay en 90er hvert sted jeg ønsker at afspille forskelligt.
Så bliver det hurtigt dyrt.
Zonebridge, er det så bare en trådløst netkort usb stick i overstørrelse. 
SVP03
Til top
MadsDexter Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 22:28
Jo, hele pointen med Sonos system mister du :) 
Men lydkvaliteten er skam ikke dårlig - minijackstikket kan også bruges som digital optisk toslink udgang :)
Macbook Air 13" 2010 <3
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2011 kl. 06:44
Sad lige og kiggede på de andre få mærker der kan det samme, de er jo bare endnu dyrere.
Så det bliver nok til noget sonia. Min. 2 stk.
SVP03
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2011 kl. 08:45
SVP03: Har du kigget på Squeezebox - der er noget integration til iTunes kan jeg huske, at jeg har set - og en Synology NAS kan vist drive en iTunes server.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2011 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

SVP03: Har du kigget på Squeezebox - der er noget integration til iTunes kan jeg huske, at jeg har set - og en Synology NAS kan vist drive en iTunes server.

Så har jeg nok ikke forklaret mig godt nok, ingen Itunes tak, de skal kunne streames direkte fra min NAS til phono ud. Skal styres fra Ipad, Iphone eller Ipod. Altså man skal kunne vælge det nummer man vil høre på skærmen.
Jeg vil ikke have små display man skal gå hen til.
Så er der kun Sonos og Olive der kan det lige nu, og så er Sonos det billigste.

Redigeret af SVP03 - 04-Februar-2011 kl. 08:56
SVP03
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu