recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugeranmeldelse af Onkyo TX-SR308B
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugeranmeldelse af Onkyo TX-SR308B

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Emne: Brugeranmeldelse af Onkyo TX-SR308B
    Sendt: 28-Maj-2010 kl. 13:59
Indledning

Som mange producenter i år er Onkyo også hoppet med på 3D toget og har designet nye og opgraderet de populære 307, 507 og 607 reciever. Jeg vil i denne anmeldelse komme ind på  307'erens afløser nemlig 308'eren som også er entry-modellen for dette års reciever serie. Inden da vil jeg gerne understrege at jeg ikke er ekspert på dette område og derfor kommer jeg kun med mine egne observationer af recieveren. Hvis der er spørgsmål så vil jeg efter bedste evne prøve at svare på dem. Men ellers overlader jeg scenen til nogle af de andre i dette dejlige forum der har en dybere indsigt på netop dette område end jeg har. Først lidt specs'. 

Overordnet specifikationer:
  • Onkyo TX-SR308B
  • Surround Reciever 5.1ch
  • 100W pr. kanal
  • 3D Ready
  • 4 HDMI porte. 3 indgange og 1 udgang - alle v. 1.4
  • iPod Ready 1 stk. universiel port
  • Dimensioner (BxHxD): 435 x 151,5 x328,5 mm
  • Vægt: 8kg. Inkl. indpakning: 10kg
  • Modellen kan også fås i en "sølvudgave" med endebetegnelsen "S".
Se mere på: Onkyo EU site - TX-SR308B
Forhandler: av-connection
Priser: Priser Onkyo RX-SR308B



Grunden til at valget faldt på netop denne reciever var dels prislejet, Onkyo's kvalitet og ikke mindst at den dekode alle de gængse lydformater - det var lidt træls at man ikke kunne sætte surroundsystemet til når man sad og så en Blu Ray Film.

Design, finish og byggekvalitet

Onkyo RX-SR308B er en entry-level model der har det velkendte Onkyo design. Faktisk afviger den ikke forfærdelige meget fra 307'eren - sidste års model.



Displayet er relativ stort og lydsporet bliver vist på displayet når det registeres. Lyset der kommer fra den er diskret, men den kan sænkes via fjernbetjeningen. Den store knap på venstre side af recieveren er ikke en tænd og sluk knap, men en standby knap. Dette er en smule mærkeligt da det ville være mere logisk, at man kunne kunne slukke for enheden da man jo allerede kan sætte den på standby via fjernbetjeningen. Dog kan jeg oplyse at den ikke sluger meget strøm på standby. Men har du mulighed for at slukke kontakten så gør det.  

Med boksen vejer den godt og vel 10 kg. Recieveren selv vejer 8kg og man fornemmer at der er kvalitet over enheden. Dog er der tegn på at det er entry-model. Den store mastervolumen knap er lavet af hård plast på samme måde som de andre knapper er det. Dette er ikke katastrofe da det hele virker som det skal.

Tilslutninger og fjernbetjeningen


Bagpå er der 4 HDMI porte, 3 indgange og 1 udgang. Alle porte er v.1.4 hvilket betyder at de er 3D ready samt at du kan udnytte ARCH (Audio Return CHannel) hvis dit tv også har v.1.4 porte. Til forskel fra de større modeller i serien opskalere den ikke BD/DVD signal til 1080p, men sender blot signalet igennem og lader fjernsynet sørger for dette. Indgangene understøtter ligeledes Deep Color, x.v. Color, LypSync og CEC etc.



Det smarte er også, at hvis ikke surround anlægget ikke skal tilsuttes den pågældende dag, så kan man sætte den på "standby" og videosignalet passere igennem recieveren og videre til tv'et. Dette indikeres ved ikonet "HDMI Thru". Ydermere så der de diverse analoge indgange, antenne og AM-udgang samt udgangene til dit 5.1 ch system.  



Et andet tegn på at dette er en entry-model er fjernbetjeningen. Den er lavet af plast og vejer meget lidt. Dog kunne jeg godt have tænkt mig at volumen knappen havde være placeret længere nede samt at den havde en enkel baggrundsbelysning. Havde tasterne være en tand større så havde den manglende baggrundsbelysningen kompenseret for dette - fordi så store er knapperne hellere ikke.  

Performance

Mit setup:
  • Panasonix TX-P50G20E
  • Gammelt 5.1 højtalersystem fra Eltax
  • Sony BDP-S550
  • Avatar BD til test af DTS-HD-MA
  • I Am Legend BD til test af Dolby TrueHD
  • The Thin Red Line til test af Dolby Digital
  • Signaler analogt og DVB-T/C - udbyder Yousee
Det kan godt være at det er en entry-model, men jeg skal lige love for man får meget for pengene når man vi snakker ren performance. Efter at have fiflet med min blu ray afspiller så lydsignalet fra den rent faktisk kom korrekt igennem. Dette skal gøres individuelt fra afspiller til afspiller og derfor er det svært at sige noget generelt om dette. Sagt på en anden måden: Kig i din afspillers lydopsætning. Den første skive jeg testet lyden på var "Avatar" der har den eminente lyd- og billedkvalitet og her kan man tydeligt høre hvor god performancen er. Faktisk blev overaskket over hvor meget liv der kom igen i de gamle højtalere. Lydbilledet blev bestemte ikke ringere da Dolby TrueHD fra "I Am Legend" blev ført igennem systemet. Da mange af os stadig har DVD'er så skulle "det gode gamle" Dolby Digital signal også testes. Heraf kunne jeg ikke lade være med at sætte Terrence Malick's fremragende krigsfilm på, "The Thin Red Line" (som vi MANGLER på at se på Blue Ray!), der har et fremragende lydspor og hvor bombardementerne af de Japanske stillinger fik lov til at brage igennem stuen. Endnu engang: fremragende. Jeg kunne også have valgt Spielbergs "Saving Private Ryan", men der tror jeg ikke oplevelsen er ringere.



Ved at trykke på "Setup" knappen for man adgang til en masse indstillinger, således at recieveren kan tilpasses til ens system. Heraf skulle jeg lige aktivere ARCH og der kom lyd til gennem højtaleren. Flux blev DRHD testet og Dolby Digital signalet blev straks registeret og lyden kom smukt igennem. Rigtig lækkert at man ikke behøver endnu et kabel fra tv til reciever. Ydermere har man mulighed for at individuelt at justere lydstyrken for hver kanal, kompensere for lipsync problemer, justere afstanden fra de enkelte højtaler til hvor du sidder etc. Overordnet set er menuerne brugervenlige med en simpel enkel grafik.      

Konklusion

Jeg har ikke så meget andet at skrive end, at Onkyo TX-SR308B er en fremragende reciever der, til prisen taget i betragtning, ikke mangler noget. Dog er der tegn på at det er en entry-model (men hey hvad kan man forvente for 2K?), men dette fjerner ikke det positive helhedsindtryk og at det er et kvalitetsprodukt. Ydermere er det jo ikke helt dårligt at den også klar til den nye 3D bølge!

Positive ting:

* Pris vs. performance - value for money
* 3D ready
* HDMI v.1.4
* God byggekvalitet
* Gode tilslutningsmuligheder
* Kan afkode de nye og gamle lydformater 

Negative ting:

* Fjernbetjeningen
* Den sidste finish kunne være bedre
* Strømforbrug


Redigeret af Rod83 - 28-Maj-2010 kl. 21:46
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:05
Har du mulighed for at sætte en PS3 til den gennem HDMI? Har læst nogle steder om at de Onkyo har handshake problemer med PS3'en, men kun på dashboard. Så receiveren står og tænder og slukker for hdmi signalet efter noget tid.

Min 508 har det bl.a..


Redigeret af bibihest - 28-Maj-2010 kl. 14:05
Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Har du mulighed for at sætte en PS3 til den gennem HDMI? Har læst nogle steder om at de Onkyo har handshake problemer med PS3'en, men kun på dashboard. Så receiveren står og tænder og slukker for hdmi signalet efter noget tid.

Min 508 har det bl.a..


Hejsa. Desværre nej . Den nærmeste jeg kender der har en PS3 bor et godt stykke herfra, så jeg har ikke mulighed for at teste den. Men ja jeg har godt hørt problemet Smile
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:09
God og velskrevet anmeldelse Clap
 
Og det er da ret fantastisk at man for 2k kan få så meget surround forstærker Approve
Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

God og velskrevet anmeldelse Clap
 
Og det er da ret fantastisk at man for 2k kan få så meget surround forstærker Approve


Takker Ja det er super. Faktisk bestilte jeg 2 stk. (til mig selv og en ven) og fik lidt rabat den vej igennem Tongue


Redigeret af Rod83 - 28-Maj-2010 kl. 14:14
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Har du mulighed for at sætte en PS3 til den gennem HDMI? Har læst nogle steder om at de Onkyo har handshake problemer med PS3'en, men kun på dashboard. Så receiveren står og tænder og slukker for hdmi signalet efter noget tid.

Min 508 har det bl.a..
 
Hvor lang tid i mellem sker det, for så kan jeg checke det på min 608'er - hvis det er til nogen hjælp?
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:22
god lille test.

Hvordan er fjernbetjeningen ?  Skal man pege meget ?


Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

god lille test.

Hvordan er fjernbetjeningen ?  Skal man pege meget ?




Jamen fjernbetjeningen er ok (ligger godt i hånden etc.), men man ikke behøver pege direkte på enheden for at styre den. Menuerne har også en udmærket responstid Smile 
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:53
Godt gået Rod83, det er bare en flot gennemgang af den lille herlighed ClapTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Har du mulighed for at sætte en PS3 til den gennem HDMI? Har læst nogle steder om at de Onkyo har handshake problemer med PS3'en, men kun på dashboard. Så receiveren står og tænder og slukker for hdmi signalet efter noget tid.

Min 508 har det bl.a..

Jeg har også en 308'er samt PS3 slim 120GB og jeg har ikke oplevet handshake problemet når jeg spiller/ser Blu-Ray via min PS3. Derimod oplever jeg af og til at når jeg ser MKV filer via min Tvix 6500 så 'klikker' receiveren og lyden forsvinder i et sekund, det sker en enkelt gang 3-4 sekunder inde i filen, men der er ingen problemer i resten af afspilningen. 

En anden erfaring jeg har gjort mig er at standby knappen på fjernbetjeningen ikke virker ret ofte, dog virker det upåklageligt hvis jeg bruger min Harmony One, så det er nok bare et lokalt problem med fjernbetjeningen.

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Har du mulighed for at sætte en PS3 til den gennem HDMI? Har læst nogle steder om at de Onkyo har handshake problemer med PS3'en, men kun på dashboard. Så receiveren står og tænder og slukker for hdmi signalet efter noget tid.

Min 508 har det bl.a..

Jeg har også en 308'er samt PS3 slim 120GB og jeg har ikke oplevet handshake problemet når jeg spiller/ser Blu-Ray via min PS3. Derimod oplever jeg af og til at når jeg ser MKV filer via min Tvix 6500 så 'klikker' receiveren og lyden forsvinder i et sekund, det sker en enkelt gang 3-4 sekunder inde i filen, men der er ingen problemer i resten af afspilningen. 

En anden erfaring jeg har gjort mig er at standby knappen på fjernbetjeningen ikke virker ret ofte, dog virker det upåklageligt hvis jeg bruger min Harmony One, så det er nok bare et lokalt problem med fjernbetjeningen.



Ved ikke om det kun er de ældre PS3'er det er galt med. Har snakket med forhandleren i dag og han havde fået mange opkald angående det og var ved at undersøge hvad de skulle gøre. Har fundet ud af at en aktiv HDMI splitter, kan fjerne problemet, så det er et "fix" indtil videre for mig.

Ang. fjernbetjeningen, så skal man ved nogle knapper, trykke på "Receiver" knappen først, før det virker. Det med standby knappen havde jeg også lidt bøvl med :)
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2010 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:


En anden erfaring jeg har gjort mig er at standby knappen på fjernbetjeningen ikke virker ret ofte, dog virker det upåklageligt hvis jeg bruger min Harmony One, så det er nok bare et lokalt problem med fjernbetjeningen.

Det er fordi der skal trykkes på reciver på fjernbetjeningen først, og så kan det hele betjenes.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu