recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugeroplevelse: Logitech Harmony One
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugeroplevelse: Logitech Harmony One

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dr. Jones Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Emne: Brugeroplevelse: Logitech Harmony One
    Sendt: 12-Januar-2009 kl. 11:59

Jeg har nu haft gang i den populære uni-remote fra Logitech i et par uger (ja, det var en julegave :-) - så det er vel traditionen tro på tide med en lille anmeldelse.

Jeg må indrømme, at jeg har gået rundt om den varme uniremote-grød i et stykke tid: Jeg har haft et brændende ønske om at slippe af med remote-skoven på sofabordet, men samtidig ikke ønsket at gøre tingene mere indviklet end højest nødvendigt.

Men nyanskaffelser i hjemmebiografen gjorde, at jeg ikke længere kunne bruge samme Pioneer-remote til både DVD, receiver og PVR. Det var ren Substral for remote-skoven, så jeg besluttede at tage chancen og skrev Harmony'en på ønskesedlen.

Hvordan fungerer Harmony One?
Ganske kort sagt består fjernbetjeningen af en gruppe fysiske standard-knapper (numeriske knapper, navigationsknapper, volumenknapper m.v.) og et touch-display med dynamiske knapper. Betjeningsprincippet er, at man vælger en tilstand (kaldet "action"), hvorefter knapperne skifter funktionalitet til at virke i den pågældende tilstand.
Et eksempel kunne være "Se DVD", hvilket får Play/Pause og navigationsknapperne knapperne til at virke med DVD-afspilleren samt Volumen/Mute med surround-receiveren. Derudover kommer der dynamiske knapper for f.eks. Open/Close, Undertekster m.v. i displayet.
Fjernbetjeningen holder selv styr på, hvilke enheder, der er tændt og slukket i de forskellige tilstande, så man har ikke gang i mere udstyr end højest nødvendigt.
Al indkodning af funktioner og udstyr fungerer via et PC-program, hvorefter koderne overføres til remoten via USB-kabel. Koderne til de enkelte enheder hentes fra en database på nettet, så processen skulle gerne fungere mere eller mindre automatisk.

I gang
Installation af PC-programmet og valg af enheder fungerede let og fint. Herefter ville programmet opsætte mine actions ved at stille mig en serie spørgsmål om min tilslutning. Men uanset hvordan jeg gennemgik proceduren - eller prøvede at redigere action'en - så kunne jeg ikke få det til at virke. Som et sidste forsøg prøvede jeg at oprette en ny action, og denne gang stillede den et par nye spørgsmål, som løste mit problem. Hvorfor der er forskel på de to måder at oprette anctions, ved jeg ikke. Men anbefalingen må altså være at droppe oprettelsen af actions i den indledende installation og gøre det manuelt bagefter.

Efter installationen testede jeg fjernbetjeningen, hvilket afslørede følgende problemer:

• Ca. hver anden gang jeg tændte apparaterne ved at vælge en action, skiftede TV'et ikke til den rigtige kanal.
  • Nogle af knapperne var ikke kodet rigtigt op.
  • Valget af dynamiske knapper til touch-displayet var ikke i overenstemmelse med mine behov: Flere af knapperne var redundante, da de allerede lå som fysiske knapper, og rækkefølgen var helt til grin.
  • Jeg manglede vigtige funktioner, særligt til betjening af min PVR.

Så det var i gang med at rode rundt i PC-programmet. Lidt efter lidt fik jeg ryddet op i knapperne og indkodet de manglende funktioner. Problemet med opstarten blev løst ved at forlænge den forsinkelse, der er indsat i opstarts-sekvensen. Så efter FEM TIMERS arbejde fungerede fjernbetjeningen som ønsket. Noget længere end de annoncerede tyve minutter - men jeg kan kraftigt anbefale at gøre sig umage med denne process: Hvis dine knapper ikke ligger rigtigt, vil det være en gene hver eneste gang, du skal bruge fjernbetjeningen.
Særligt oprydningen i de dynamiske knapper har en ret stor betydning for din brugsoplevelse - hvis de mest anvendte knapper ligger rigtigt, slipper du for at sidde og bladre rundt i flere sider med knapper, som du alligevel aldrig får brug for...

I det daglige
Der er en ting, som ikke kan understreget nok: Når du skal tænde eller slukke dit udstyr samt skifte action SKAL FJERNBETJENINGEN RETTES MOD UDSTYRET INDTIL DEN ER HELT FÆRDIG! Hvis du ikke gør det (så en af enhederne mister sin kommando), så går alt i kage, og der er kun een mulighed, nemlig at slukke alt udstyret og starte forfra. Det samme gælder, hvis du f.eks. har betjent en enhed med en anden remote eller på knapperne på selve enheden.
Hvis man til gengæld overholder denne vitale leveregel, så vil man ikke opleve mange problemer i det daglige.

At leve med en uni-remote er generelt lettere end jeg havde forventet. Jeg har hurtigt vænnet mig til betjeningsprincippet, og jeg er godt tilfreds med indkodningen af knapperne (hvis ikke, kan man jo tilpasse hen ad vejen).

Man skal dog være opmærksom på, at alle personer som skal bruge fjernbetjeningen skal have en ret omhyggelig introduktion, før de kan gå i gang. Det er lidt belastende i længden, når man har mange venner og gæster, som når at glemme introduktionen fra gang til gang

Jeg kan generelt konstatere, at betjeningen er lidt lettere at forstå, når man har brugt fem timer på at sætte sig ind i den, end hvis man aldrig har haft en uniremote i hånden før . Så man må nok generelt sige, at en uniremote har en lidt stejlere læringskurve end en traditionel fjernbetjening - men efter et par uger kører det fint for både Fruen og undertegnede, og det er jo trods alt det vigtigste.

Det positive
Generelt har jeg mest gode ting at sige om Harmony One. PC-programmet fungerer generelt godt, og selvom jeg ikke har svært ved at komme i tanke om forbedringsmuligheder, vil de fleste personer nok kunne finde ud af det.
Knapperne på remoten er layoutet fint, så de fleste ligger godt for fingrene. De er udformet således, at fingerene let "lærer" deres facon, og de har et godt "klik", når man trykker på dem.
Størrelse og vægt er tilpas, og "look-and-feel" kvaliteten er i overenstemmelse med prisen (men heller ikke mere).
Jeg har altså ikke fortrudt mit valg - Harmony'en er kommet for at blive på sofabordet. Dog vil jeg gerne fremhæve følgende problemer / irritationsmomenter:

Det negative
Generelt er touch-displayet nok den eneste måde, man kan løse behovet for dynamiske knapper på en uni-remote. Men det betyder ikke, at princippet er perfekt. I det daglige fungerer det OK, men det er altså noget mere besværligt at bruge en virtuel knap end en fysisk.
Med det in mente, kunne jeg godt have tænkt mig lidt flere fysiske knapper. Selv synes jeg, at knapper til tekst-TV og undertekster samt de fire farve-knapper burde være standard - det bruges jo efterhånden på de fleste apparater. Derudover fatter jeg ikke, hvorfor menu- og exit-knapperne ikke ligger sammen med navigationsknapperne, ligesom de gør på alle andre fjernbetjeninger.

Problemet med touch-skærmen forstærkes af, at fjernbetjeningen læner sig forover, når den ligger på sofabordet. Det betyder, at man får en meget stejl synsvinkel ind på skærmen, og derfor ikke rigtigt er i stand til at ramme den rigtige dynamiske knap uden at tage fjernbetjeningen op i hånden.

Men det er faktisk eet fedt, da Harmony One generelt er umulig at bruge uden at samle op i hånden: Den ligger så ustabilt på sin buttede vom, at man bare vælter den om på siden, hvis man prøver at trykke på en knap, mens den ligger på bordet.

Alle kommandoer har en lille forsinkelse. Det er ikke noget, man mærker noget særligt til - på nær, man man trykker gentagne gange på en knap for f.eks. at bladre i en liste eller skrue fire-fem "tænder" op for lydstyrken. Så kan man tydeligt mærke, at der ikke er tale om en "hardcoded" remote, men i stedet en software-styret remote, der sparer alle trykkene op og sender dem afsted med et vist interval. Det betyder for mig, at jeg ofte kommer til at bladre for langt, da jeg simpelthen trykker for mange gange p.g.a. den manglende feedback.

Selvom det er smart, at remoten selv sørger for at tænde alle de relevante komponenter med kun eet tryk, så savner jeg muligheden for at tilpasse opstartskommandoen.
F.eks. så starter mit TV altid på "TV"-indstilling - men fjernbetjeningen insisterer på at vente de fjorten sekunder det tager for TV'et at starte op, og derefter skifte til "TV", hvilket får Tv'et til at skifte fra kanal 0 til 1, og først efterefter kan jeg begynde at betjene TV'et.
Ligeledes ville opstarten af "Se DVD" blive langt mere tidseffektiv, hvis fjernbetjeningen startede alle apparaterne op samtidig, men den insisterer på at vente med at tænde DVD'en indtil TV'et er helt startet op og DVD-kanalen er valgt. Den eneste indstillingsmulighed, der er for at bytte rundt på opstartsrækkefølgen, ændrer ikke dette forhold.

Når man nu kan indstille så mange ting i softwaren, er det tåbeligt, at man ikke kan pille ved opstarts-makroen. Det er en daglig gene, at man skal vente unødigt lang tid på at komme i gang - særligt eftersom fjernbetjeningen skal rettes mod apparaterne hele tiden!

I samme åndedræt kan jeg simpelthen ikke forstå, hvorfor de numeriske knapper ikke kan bruges til at tænde TV'et. Man er tvunget til at vælge "Se TV" og vente indtil alt er klart, før man kan vælge den kanal, man gerne vil se. Fuldstændig unødigt, da et tryk på en numerisk knap sagtens kunne fungere som en "Se TV"-kommando!

Opsummering
Det var godt nok et langt afsnit med negative ting, så det er nok vigtigt at afslutte med lidt ros. Selvom jeg som sagt sagtens kunne komme i tanke om forbedringer, så løser Harmony One generelt opgaven med at betjene alle mine apparater ganske fint, og de fleste irritationsmomenter holder op med at være irriterende, når man har affundet sig med dem.

Hvis du selv overvejer at købe en Harmony One, er du velkommen til at stille spørgsmål. Jeg modtager også gerne kommentarer, hvis du har en løsning til nogle af mine problemer.

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Dr. Jones Dr. Jones skrev:

Der er en ting, som ikke kan understreget nok: Når du skal tænde eller slukke dit udstyr samt skifte action SKAL FJERNBETJENINGEN RETTES MOD UDSTYRET INDTIL DEN ER HELT FÆRDIG! Hvis du ikke gør det (så en af enhederne mister sin kommando), så går alt i kage, og der er kun een mulighed, nemlig at slukke alt udstyret og starte forfra. Det samme gælder, hvis du f.eks. har betjent en enhed med en anden remote eller på knapperne på selve enheden.

Den situation kan normalt afhjælpes ved at trykke på "Help" - så sender remoten kommandoer til at tænde og stille kanaler mm. til alle enhederne.

Ligeledes ville opstarten af "Se DVD" blive langt mere tidseffektiv, hvis fjernbetjeningen startede alle apparaterne op samtidig, men den insisterer på at vente med at tænde DVD'en indtil TV'et er helt startet op og DVD-kanalen er valgt. Den eneste indstillingsmulighed, der er for at bytte rundt på opstartsrækkefølgen, ændrer ikke dette forhold.

Prøv at justere 'opstartstiden' for de forskellige apparater - så kan du reducere ventetiden markant!

I samme åndedræt kan jeg simpelthen ikke forstå, hvorfor de numeriske knapper ikke kan bruges til at tænde TV'et. Man er tvunget til at vælge "Se TV" og vente indtil alt er klart, før man kan vælge den kanal, man gerne vil se. Fuldstændig unødigt, da et tryk på en numerisk knap sagtens kunne fungere som en "Se TV"-kommando!

Du kan godt styre de enkelte apparater direkte (og f.eks. trykke "1" for at starte TV'et på kanal 1) ved at trykke på "Komponenter" (i displayet) - men så mister man lidt af det smarte ved det hele. ;)

-Kent
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 12:27

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Den situation kan normalt afhjælpes ved at trykke på "Help" - så sender remoten kommandoer til at tænde og stille kanaler mm. til alle enhederne.

Tjah, men da remoten jo ikke kan vide, hvilken kommando, der smuttede, så virker det ikke altid...

Prøv at justere 'opstartstiden' for de forskellige apparater - så kan du reducere ventetiden markant!

Desværre... Hvis jeg sætter opstartstiden på TV'et ned, så starter den ganske rigtigt DVD'en noget hurtigere op - men til gengæld misser TV'et den kommando, der skifter til den rigtigt AV-kanal .

Du kan godt styre de enkelte apparater direkte (og f.eks. trykke "1" for at starte TV'et på kanal 1) ved at trykke på "Komponenter" (i displayet) - men så mister man lidt af det smarte ved det hele. ;)

Ja, for så ved fjernbetjeningen jo ikke, at jeg vil "Se TV"...

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 12:41

Tjah, men da remoten jo ikke kan vide, hvilken kommando, der smuttede, så virker det ikke altid...

Nej, det ved den ikke, men den prøver jo netop at indstille ALLE komponenterne (tænde for TV'et, stille kanalen, tænde DVD'en, tænde Recieveren osv..) når du trykker help - i praksis syntes jeg at det virker i 97% af tilfældene.

Desværre... Hvis jeg sætter opstartstiden på TV'et ned, så starter den ganske rigtigt DVD'en noget hurtigere op - men til gengæld misser TV'et den kommando, der skifter til den rigtigt AV-kanal .

Hvad så med at sætte den til at tænde DVD'en først og sætte dens opstartstid ned?

Ja, for så ved fjernbetjeningen jo ikke, at jeg vil "Se TV"...

Næh, du er jo nød til at trykke "Komponenter" og "TV" (eller hvad du nu har kaldt den) inden du begynder at bruge den... Det er jo vilkårene, eller ved den ikke on det "1"-tal du har trykket skal sendes til TV'et eller DVD'en eller... ;) (Men jeg bruger også meget sjældent "Komponenter" til noget - alt styres normalt via actions)

Generelt er jeg meget enig i din anmeldelse - specielt syntes jeg (eller rettere konen) at det er lidt belastende at skulle trykke "Help" lidt for ofte, hvis den lige har misset en kommando et sted... Jeg overvejer derfor at kigge lidt nærmere på de modeller som har RF-support (måske den nye "1100"). Det kunne være nice at man ikke behøver at sidde og "pege" rigtigt. :)

-Kent

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 13:09

(..) den prøver jo netop at indstille ALLE komponenterne (...)

Ja, og det er jo netop problemet: Det slukker for de komponenter, der fik opstartskommandoen og tænder for de andre... Så de af mine komponenter, der ikke har unikke kommandoer for tænd og sluk (men i stedet tænd/sluk toggle), bytter bare tilstand, når jeg trykker på Help.

Hvad så med at sætte den til at tænde DVD'en først og sætte dens opstartstid ned?

Har desværre ikke kunnet få det til at virke. Og uanset hvad, så skal en af komponenterne jo stadig vente på receiveren... Hvilket man ville kunne undgå, hvis man bare selv kunne bestemme rækkefølgen.

Med hensyn til det med de numeriske knapper: Mit ønske er helt konkret, at et tryk på f.eks. "7" sender en "7"-kommando til TV'et, hvorefter at remoten går i "Se TV"-tilstand. Bruger man ekstern tuner kunne den jo f.eks. sende et "7" til tuneren og et "tænd" til TV'et. Det skulle ikke være svært for Logitech at implementere - og det kunne være til stor gavn for os, derer vant til at starte TV'et ved at trykke på den kanal, man gerne vil se...

Tak for feedbacken - og ja, RF ville være nice. Men faktisk har vi ikke så mange problemer med missede kommandoer, som det måske lyder. Det er nemlig så besværligt at rette op på, at vi sørger for, at det ikke sker!

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 13:22

(..) den prøver jo netop at indstille ALLE komponenterne (...)

Ja, og det er jo netop problemet: Det slukker for de komponenter, der fik opstartskommandoen og tænder for de andre... Så de af mine komponenter, der ikke har unikke kommandoer for tænd og sluk (men i stedet tænd/sluk toggle), bytter bare tilstand, når jeg trykker på Help.

Nej, det er ikke korrekt. De komponenter der har unik tænd, hhv. sluk får en ny tænd kommand, mens de komponenter der har toggle vil du blive spurgt i displayet om komponenten er tændt (ja/nej).
Hvis det alligevel ikke sker så er det fordi komponenten er sat op som om den har unikke tænd/sluk kommandoer.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 13:30

Hmmm... Det med at blive spurgt er jeg godt nok løbet ind i en gang, ja. Men jeg har nu også oplevet, at der kom endnu mere rod i det.

Nu sker det jo som nævnt så sjældent, at jeg nok har svært ved at genskabe fejlen. Men hvis noget lignende gentager sig, vil jeg prøve at notere mig, hvad der gik galt.

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu