recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugte e-bøger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brugte e-bøger

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Brugte e-bøger
    Sendt: 06-Juni-2015 kl. 16:36
Findes der nogle sider hvor man kan købe brugte e-bøger? og er det overhovedet lovligt?

Jeg finder det lidt provo at en eksempelvis "en storm af sværd koster dobbelt så meget på e-bog, som i paperback udgave.

Redigeret af slumbert - 06-Juni-2015 kl. 16:37
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2411
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2015 kl. 10:17
Jeg har svært ved at forestille mig at det findes, for hvordan sikrer rettighedshaverne sig at hvis jeg sælger en brugt ebog til dig så har jeg ikke længere adgang til bogen? Hvis jeg glemmer at slette bogen er vi jo ude i at jeg tjener penge på at videresælge ulovlige kopier af bogen. 

Hvis bogen derimod er bundet via DRM til min ebogslæser kan jeg sælge ebogslæseren til dig inkl. den installerede ebog, det bør i princippet være lovligt da der stadig kun findes EN kopi af bogen og jeg ikke længere har adgang til bogen efter salget. Det er dog ret hypotetisk da det i praksis er ret upraktisk at handle på den måde.

..og ja, det er ret provo at der opkræves mere for en ebog end den tilsvarende paperback. En paperback må gerne lånes ud til venner og bekendte og man kan fuldt lovligt sælge bogen videre. En ebog bliver typisk kun læst af EN person, de ebøger jeg køber gør ihvertfald, for jeg låner meget nødigt min ebogslæser ud da jeg så mangler noget at læse indtil jeg får den retur. Selv i et parforhold er det bøvlet at dele en ebogslæser, der er kun EN der kan læse ad gangen og man skal konstant genfinde hvor man var nået til når man får den retur. Så i virkelighedens verden har vi en ebogslæser hver, selv om det betyder at vi i princippet skal købe samme ebog to gange hvis vi begge vil læse den.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2015 kl. 19:42
Jeg troede egentligt at jeg havde løst det da jeg begyndte at bruge ereolen.dk, men man kan ikke låne bøger til kindle. De kan kun læses i browseren og det er bare ikke særligt fedt med lcd-flimmer i hovedet lige før man lægger det på puden.

I øvrigt så er det forlagene der skummer fløden på ereolen. Forfatterne for stort set intet.

endnu en hifi-flygtning

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2015 kl. 19:54
Troede ereolen var bibliotekenes udlån. Har da læst et par bøger derfra. Det "smarte" er at hele bogen ikke blir downloaded, men kun det du læser. Ergo er der ingen rettighedskrænkelser da du aldrig har et eksemplar af bogen på dit device.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2411
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2015 kl. 20:34
ereolen.dk var fedt indtil de lavede det om til en service hvor man skal være online for at læse. 

Hvad angår forfattere vs. forlag så er der ikke noget nyt i det. Selv dengang det kun var fysiske bøger var normen at forlaget betalte forfatteren et vederlag for at skrive førsteudgaven og forfatteren oftest fik procenter af salget fra første oplag, mens genoptryk i andet, tredie osv. oplag gik rent til forlagene.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2015 kl. 10:01
Forfatterne får meget større gevinst når folk låner en fysisk bog på bib, fremfor en eBog, hvor forlagene, så vidt jeg ved, tager en større del af kagen.
endnu en hifi-flygtning

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu