recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugte højtalere søges - maks 3000 kr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brugte højtalere søges - maks 3000 kr

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 14:27
@Gasolin

"Højttalere der lytter du til venstre kanal med venstre og højre øre, højre kanal lytter du til med højre og ventre øre, hovedetelefoner der lytter du til ventre kanal med venstre øre og højre kanal med højre øre.

Det gir for mig en anden oplevelse med højttalere da man ikke har noget der klemmer om ørene, en større frihed når man lave mad, vasker tøj da langt fra alle bruger trådløse hovedtelefoner og man kan få en anden oplevelse af bassen, at den fysisk er mere til stedet end hovedetelefoner, som jeg ofte synes har alt for meget bas og diskant."

Fair nok - jeg opfattede det sådan siden du brugte tid på at forklare noget om højre og venstre øre. Det siger jo sig, så jeg troede du havde et formål med at forklare noget alle kan regne ud.

Når du skriver Hovedtelefoner ofte har for meget bas og diskant, kan jeg så udlede at hovedetelefoner i din verden generelt bare ikke har nok mellemtone?

Jeg synes det er noget sludder med sådan en generalisering af hovedtelefoners lyd. De har jo, ligesom højttalere, forskellig lyd.
Nogle hovedtelefoner har da for meget bas. Eksempelvis Beats, der mest henvender sig til unge, men mærket er jo også skabt af en af tidens største producere inden for hiphop, så det giver mening hvis man er til den type musik. 

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 15:10
De fleste in ear har lidt for meget diskant og super meget bas 
https://www.thephonograph.net/reviews#j-brands-earphones-reviews

Her er nogen få eksempler fra en side der har testet rigtig mange hovedetelefoner og som måler dem, ofte med utrolig ujævn frekvengang fra mellemtonen og op til diskanten, hvor mange har en ret kraftig bund, man kan se målinger næsten helt nede i bunden

https://www.thephonograph.net/monster-beats-ibeats-review/ mærlig frekvensgang falds i mellemtonen fra 1000hz og til 5000 og peaker ved 6000 falder til obver 100000hz for så at peaker ved ca 16000hz 

Over ear prøv at se over 2000hz (bassen er ikke den vildeste til en forandring) https://www.thephonograph.net/audio-technica-ath-ad500x-review/

Jeg synes bare når man kan lytte med begge øre til både venstre og højre kanal at det gør en forskel i forhold til hovedtelefoner, hvor afstanden til højtaler og højtalernes afstand til en væg også kan gøre en forskel på lyden. 

Man kan faktisk tune lyden mere ved at flytte højttalerne,vinkel dem, bruge standere med eller uden sand og spikes eller gummi fødder, beton flise og så videre, som man ikke kan med hovedtelefoner, skifte kabel,forstærker og bruge equalizer kan man i de  fleste tilfælde med både højttalere og hovedtelefoner, med højttalere er der bare flere optimeringmuligheder
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 15:22
@Gasolin

In Ear vil jeg heller ikke anbefale, da lyden ændrer sig meget alt efter hvorledes de sidder i øret.

Hvorfor dog i alverden bøvle med at finde den perfekte lyd, ved at tweake alt muligt og rykke højttalere rundt. Rummet er jo altid med til at forme lyde og noget man aldrig ken forudsige ved at læse nok så mange anmeldelser.

Over ear ved man til gengæld hvordan lyder og lyden farves ikke af rummet. Lyder de som man gerne vil have det, så behøves man ikke optimere dem når de kommer hjem i ens egen stue. De lyder en alle steder man lytter til dem.

Der er jo masser af højttalere der heller ikke har en liniær frekvensgang. B&W som du selv har er vist kendt for at have et løft i mellemtonen, men der sådan set ligegyldigt. Du skriver jo som om ALLE hovedtelefoner har den lydkarakteristik som du finder forkert. Det er ikke sandt og et rigtigt dårlig argument for ikke at vælge hovedtelefoner.

endnu en hifi-flygtning

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 15:31
Det sjove er jo også at kunne tweake for at få det optimale ud af anlægget

Bare tænk på alle dem med en bil det ikke er standard 

At lytte til musik,køre i en bil kan være super sjovt, men det også sjovt at kunne tweake,tune ens anlæg,bil og få en højere ydelse, både effekten men også lydkvaliteten,køreegenskaberne
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

At lytte til musik,køre i en bil kan være super sjovt, men det også sjovt at kunne tweake,tune ens anlæg,bil og få en højere ydelse, både effekten men også lydkvaliteten,køreegenskaberne

Jeg står altså helt af på både din indgangsvinkel til Hifi og din bilanalogi, som er en elendig analogi. Nu ved jeg jo også du ikke har nogen bil, men det har jeg. Er man ikke lige født efter 1998 og har en brændende passion for Fast & Furious franchisen, så er det helt andre faktorer der betyder noget når man har en bil. Anvendelighed og driftbudget er et godt sted at starte. Jeg ved godt der fiser masser af små tissemænd rundt derude i deres alt for store dyre 4-hjulede mandesmykker, men det er også det eneste der passer i den analogi. Det med at have noget som booster selvværdet, fremfor at have noget for den funktion det har.

Hifi og tweaking er ikke målet i sig selv. Det er musikken der er målet. Så stop med at lytte til anlæg og start med at lytte til musik:-) Det er en sygdom der er indenfor hifientutiaster. Det der med at de går fra at være musikelskere til kun kortvarigt at være tilfredse med deres anlæg, før der igen skal laves noget om. 

At nogen så er mere ivrige efter at få nyt udstyr er en anden sag, men det er en dyr vej at lede andre ned af.
Det går jo egentligt heller ikke specielt godt for dig. Du skifter jo hele tiden ud og når jeg kigger på frekvensen af dine udskiftninger, så virker det til du hele tiden er lidt utilfreds og bruger alt for meget energi og for mange penge på hele tiden at udskifte og tweake. Det er sgu' da ikke sjovt at tweake. Det betyder jo bare at man ikke er tilfreds med det man har fået inden for det budget man har afsat. Og at man så bruger flere penge på et kabel eller en gummifod for at dæmpe den skingre diskant eller fremhæve mellemtonen (Placebo...host, host)

Det var netop derfor jeg anbefalede at starte ud med et par brugte ørebøffer, da de kablede kan fås til ingen penge brugt. Så kan trådstarter for meget lidt penge danne sit eget indtryk.
endnu en hifi-flygtning

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg står altså helt af på både din indgangsvinkel til Hifi og din bilanalogi, som er en elendig analogi. Nu ved jeg jo også du ikke har nogen bil, men det har jeg. Er man ikke lige født efter 1998 og har en brændende passion for Fast & Furious franchisen, så er det helt andre faktorer der betyder noget når man har en bil. Anvendelighed og driftbudget er et godt sted at starte. Jeg ved godt der fiser masser af små tissemænd rundt derude i deres alt for store dyre 4-hjulede mandesmykker, men det er også det eneste der passer i den analogi. Det med at have noget som booster selvværdet, fremfor at have noget for den funktion det har.

Hifi og tweaking er ikke målet i sig selv. Det er musikken der er målet. Så stop med at lytte til anlæg og start med at lytte til musik:-) Det er en sygdom der er indenfor hifientutiaster. Det der med at de går fra at være musikelskere til kun kortvarigt at være tilfredse med deres anlæg, før der igen skal laves noget om. 

At nogen så er mere ivrige efter at få nyt udstyr er en anden sag, men det er en dyr vej at lede andre ned af.
Det går jo egentligt heller ikke specielt godt for dig. Du skifter jo hele tiden ud og når jeg kigger på frekvensen af dine udskiftninger, så virker det til du hele tiden er lidt utilfreds og bruger alt for meget energi og for mange penge på hele tiden at udskifte og tweake. Det er sgu' da ikke sjovt at tweake. Det betyder jo bare at man ikke er tilfreds med det man har fået inden for det budget man har afsat. Og at man så bruger flere penge på et kabel eller en gummifod for at dæmpe den skingre diskant eller fremhæve mellemtonen (Placebo...host, host)

Det var netop derfor jeg anbefalede at starte ud med et par brugte ørebøffer, da de kablede kan fås til ingen penge brugt. Så kan trådstarter for meget lidt penge danne sit eget indtryk.
Nu er alt for meget tid og penge jo relativt, og kan se du bruger Gasolins udstyr og udskiftninger som eksempel. Man får jo tit det man betaler for, og at skifte imellem udstyr til samme pris, det giver sjældent forbedringer. Men udskiftninger i en lind strøm, må vel være et resultat af utilfredshed, og det kan du ej heller tweake dig ud af. Og tolke på målinger og andres tests, for derefter, at beslutte sig for hvordan det lyder, behøver vel ikke yderligere kommentarer.
Og jeg vil uden de store problemer kunne finde hovedtelefoner, der tørrer gulv med et sæt reolhøjttaler i 3k klassen. Og påstanden om, at bassen kan føles og er mere nærværende i små reolhøjttalere i det prisleje, det må være en and. 

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 18:15
Og påstanden om, at bassen kan føles og er mere nærværende i små reolhøjttalere i det prisleje, det må være en and. 

Har jeg aldrig påstået

Hvad med et sæt Q Acoustics 2050i  og en brugt forstærker ?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 18:34

Og påstanden om, at bassen kan føles og er mere nærværende i små reolhøjttalere i det prisleje, det må være en and. 

Har jeg aldrig påstået

Hvad med et sæt Q Acoustics 2050i  og en brugt forstærker ?
Et lille citat af dit tidligere indlæg, som af mig bliver fortolket til “kan føles og er mere nærværende “ Citat “Det gir for mig en anden oplevelse med højttalere da man ikke har noget der klemmer om ørene, en større frihed når man lave mad, vasker tøj da langt fra alle bruger trådløse hovedtelefoner og man kan få en anden oplevelse af bassen, at den fysisk er mere til stedet end hovedetelefoner, som jeg ofte synes har alt for meget bas og diskant.”

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 19:18
Det jo generalt at  bassen kan føles som om den mere er til stede fra et par gode højttaler samlignet med hovedtelefoner.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 20:28

Det jo generalt at  bassen kan føles som om den mere er til stede fra et par gode højttaler samlignet med hovedtelefoner.
Fra en reolhøjttaler, det har jeg da endnu tilgode at opleve. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 20:30
Jeg nævner ikke mine, hvad med buchardt S300 ?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Fra en reolhøjttaler, det har jeg da endnu tilgode at opleve. 

isoleret set er det jo rigtigt nok.

Det er selvfølgeliug en grov overdrivelse at en reolhøjttaler kan levere bastryk som direkte føles som en tryk i mellemgulvet, men selvfølgelig kan den give en fornemmelse at et fysisk tryk på kroppen, hovedtelefoner at indlysende årsaer ikke kan
endnu en hifi-flygtning

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu