recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bule i diskant - er den defekt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bule i diskant - er den defekt?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FPP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bule i diskant - er den defekt?
    Sendt: 19-Juli-2015 kl. 18:06
Hejsa

Jeg har en Dali IKON MK2, hvor den ene diskant ser ud som på billedet. Er det rent kosmetisk, eller kan den have taget skade?

Kan man blot henvende sig i HiFi klubben hvis man skal bruge nye enheder?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2015 kl. 18:44

Ud fra et billede er det jo svært at sige om det er rent kosmetisk eller om der er en skade på den derudover. Du må lytte til den, sammenlign lyden fra den, med den i den anden højttaler, er der nogen forskel.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2015 kl. 19:18
Du burde sagtens kunne købe en ny hos sælgeren af højtaleren. Spørg hvad en ny koster (er normalt nemt at skifte) og afgør med dig selv om det er det værd for dig. Vi har ikke hørt hvor meget det har ændret lyden og ved ikke hvor meget den visuelle del betyder for dig.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2015 kl. 20:06
Det kan godt være at du ikke umiddelbart kan høre en forskel.

Så mange buler må nødvendigvis ændre på lyden. Her tænker jeg på spredning og perspektiv.

På basenheder er det mindre kritisk.

Jeg ville ikke tøve med en udskiftning og hifi klubben plejer at være ret gode til service.

https://www.hifiklubben.dk/kundeservice/service-og-reservedele/
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2015 kl. 21:18
Med stor forsigtighed, og en støvsuger med variabelt sug, kan membranen måske suges ud på plads. Prøv med laveste sug, og med et mundstykke, der dækker hele enheden.
Egen erfaring, med held måske, så lykkedes det i tidernes morgen for mig.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2015 kl. 08:24
Det er selvfølgelig også en mulighed.

Har selv gjort det med succes på en bas enhed.

Man kan også bruge tape til at trække bulen ud. Både støvsuger og tape kræver stor forsigtighed.

Prøv evt at søge på youtube. Her findes en del gør det selv videoer.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10502
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2015 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af FPP FPP skrev:

Er det rent kosmetisk, eller kan den have taget skade?

Det er dine egne ører de allerbedste til at afgøre.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Point: 410
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2015 kl. 17:53

Oprindeligt skrevet af FPP FPP skrev:

Er det rent kosmetisk, eller kan den have taget skade?

Det er bare en "støvhætte" så ja, det er rent kosmetisk Wink men må sige at det er u-normalt med så mange buler ?? hvad f...... har du lavet LOL

Any way... du kan fjerne den helt, ellers er det ret nemt... som. allerede, foreslået: støvsugeren med forsigtighed, Tape ? (har jeg aldrig prøvet.. men ja) en nål, igen med forsigtighed men måske nemmere at styre/håndtere end en støvsuger Big smile

Bond Cool

Redigeret af bbond - 20-Juli-2015 kl. 17:54
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2015 kl. 07:44
Bare en støvhætte.

Det er da selve membranen der er trykket. Jeg vil stadig mene at perspektiv og spredning er ændret.

Ret mig hvis jeg tager fejl.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10502
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2015 kl. 10:43
Fuld power - så retter den sig ud igen, eller gør den?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 893
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2015 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

[QUOTE=FPP] Er det rent kosmetisk, eller kan den have taget skade?

Det er bare en "støvhætte" så ja, det er rent kosmetisk Wink men må sige at det er u-normalt med så mange buler ?? hvad f...... har du lavet LOL

Any way... du kan fjerne den helt, ellers er det ret nemt... som. allerede, foreslået: støvsugeren med forsigtighed, Tape ? (har jeg aldrig prøvet.. men ja) en nål, igen med forsigtighed men måske nemmere at styre/håndtere end en støvsuger Big smile

Bond Cool
[/QUOTE]

STØVHÆTTE!!!Angry, der er vist en der ikke ved meget om membraner, men fjern du den bare helt og så kan jeg garantere dig, at du får behov for HI-FI Klubben til at finde dig en anden enhed.

Jeg er også sikker på, at den har taget skade hvad angår spredning og perspektiv, at den kan spille er ikke det samme som den er iorden.

Redigeret af jespermart - 21-Juli-2015 kl. 11:48
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FPP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 09:10
Tak for de mange råd.

Jeg har forsøgt at rette den, ved brug af tape. Det virker til at der er en form for undertryk, for det eneste jeg opnår er at flytte bulen rundt.

Findes der nogle lydspor som er særligt velegnet til at teste diskanten?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu