recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bundkort eller CPU brudt sammen ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBundkort eller CPU brudt sammen ?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 12:22

Oprindeligt skrevet af kleth kleth skrev:

I hvilken situation holdt den op med at virke ? Efter bios upgrade, overclocking, bios indstillinger, installation eller ?
Du har ikke haft "startet" maskinen med CPU i men uden køler ?

Den stoppede bare med at virke.... det er et mediecenter som står tændt 24/7 men som jeg havde lukket ned. da jeg så skulle tænde igen, blinkede det bare i lampen hvorefter der ikke skete mere. Det er stadig det der sker.

Jo, her efterfølgende har jeg ikke sat køleren på igen - det er bare en passiv køler, og cpu'en når jo ikke så langt :-(

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 12:24

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

På bundkort forsinkes tænding af nogle af kredsløbene så vidt jeg husker for ikke at få for stor startstrøm. Hvis der er en kortslutning i nogle af de kredsløb og indkobling styres af BIOS, kunne det nok forklare, hvorfor det tilsyneladende kun fejler med CPU.

Aha - ja, det kan jo så desværre godt forklare sammenhængen. Altså skal jeg ud og finde et nyt bundkort. Øv !

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Jo, her efterfølgende har jeg ikke sat køleren på igen - det er bare en passiv køler, og cpu'en når jo ikke så langt :-(

Ikke for at være lyseslukker, men det er en rigtig dårlig ide at starte PC med CPU uden køler . . . . Kender mere end en der har mistet CPU'ere på den konto. De termiske følere når ikke at reagere før CPU'en er for varm . . . Men det forklarer ikke hvorfor den holdt op med at virke i første omgang.

Hvis bundkortet understøtter emergency bios recovery, kunne det være et forsøg værd. Tvivler på en kortslutning, da disse meget sjældent opstår spontant.
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 11:57

Oprindeligt skrevet af kleth kleth skrev:

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Ikke for at være lyseslukker, men det er en rigtig dårlig ide at starte PC med CPU uden køler . . . . Kender mere end en der har mistet CPU'ere på den konto. De termiske følere når ikke at reagere før CPU'en er for varm . . . Men det forklarer ikke hvorfor den holdt op med at virke i første omgang.

Hvis bundkortet understøtter emergency bios recovery, kunne det være et forsøg værd. Tvivler på en kortslutning, da disse meget sjældent opstår spontant.

Jeg sætter skam pris på den slags info :-)

Mit bundkort er et P4M-915GDI-LF til min Fujitsu Siemens Scaleo E, men jeg synes ikke jeg kan finde noget info om hvor vidt det understøtter emergency bios recovery.

Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 12:22
Hvis den har en Phoenix bios, kan du måske finde lidt hjælp til emergency bios recovery her:
http://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?f=94&t=3 0088#p94331

Bare en remark, så er det at gribe efter et halmstrå . . . . Men hvis det virker er det nok arbejdet værd. I det mindste ville det kunne fortælle om bios er aktiv, hvis den forsøger at loade.
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 12:41
Tak for det - jeg må hjem og rode videre efter en løsning :-)
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu