recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bundkort til E8200/8400?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBundkort til E8200/8400?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Baronen3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: Bundkort til E8200/8400?
    Sendt: 05-Februar-2008 kl. 17:12

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg er ved at sætte et mediacenter sammen.

Jeg har tidligere gået efter en AMD 5000x2 løsning, men de nye Intel 8200 og 8400 cpu'er, ser ud til at være perfekte til et mediacenter, med deres lave effektforbrug, selv om det vil gøre setup'et ca. en tusindemand dyere.

Jeg havde oprindeligt bestemt at jeg ville have integreret grafikkort på bundkortet, evt. med HDMI, således at jeg kunne afspille blu-ray og HD-dvd, uden brug af eksternt grafikkort.

Jeg vil ikke udelukke at jeg på sigt køber et nvidia 8800GT eller ATI 38x0 grafikkort, men jeg vil gerne give lidt for at have onboard grafik.

Jeg har læst lidt om Gigabyte GA-X48T-DQ6 og ASUS P5E-VM HDMI, Gigabyte jo er det nye, men så vidt jeg kan se uden grafik, og Asus den ældre med grafik.

Hvad siger I, har I andre bud?

Baronen

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2008 kl. 23:40

Hmm hva er grunden til at gå efter en Cpu som måske yder 10-20w mindre i max(som den sjældent kører) også købe et grafikkort som tager 30-40w eller mere.

de nye E8200, E8400 er mere strømbesparende, Men jeg har selv regnet på et system med E8200 og kom frem til at besparelsen i watt er samlet set meget lille.

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af Baronen3 Baronen3 skrev:

Hej.

Jeg har tidligere gået efter en AMD 5000x2 løsning, men de nye Intel 8200 og 8400 cpu'er, ser ud til at være perfekte til et mediacenter, med deres lave effektforbrug, selv om det vil gøre setup'et ca. en tusindemand dyere.

Jeg havde oprindeligt bestemt at jeg ville have integreret grafikkort på bundkortet, evt. med HDMI, således at jeg kunne afspille blu-ray og HD-dvd, uden brug af eksternt grafikkort.

Jeg vil ikke udelukke at jeg på sigt køber et nvidia 8800GT eller ATI 38x0 grafikkort, men jeg vil gerne give lidt for at have onboard grafik.

Jeg har læst lidt om Gigabyte GA-X48T-DQ6 og ASUS P5E-VM HDMI, Gigabyte jo er det nye, men så vidt jeg kan se uden grafik, og Asus den ældre med grafik.

Baronen

Nu ved jeg ikke om du kan kalde Asus'en for den gamle...det er da med det nyeste chipsæt og kom på markedet herhjemme i december, så deeeet. Jeg har bygget en stationær fornylig med Asus' full atx udgave afden der P5E-V og det var en lækker board, og det onboard gfx blev målt i Vista til 4,1 i spilgrafik ydelse hvilket jeg blev noget overrasket over.

Jeg fatter stadig ikke hvordan det er muligt stadig og snakke om AMD cpu'ere, de er total forældede og kan SLET ikke følge med i ydelsen mere. Intel har fået deres cpu'ere ned i strøm og med de nye 0.45nm E8200 E8400 der har de virkelig en Winner i mine øjne. Du går ikke gal i byen med det Asus board.
Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Hej.

Baronen

Nu ved jeg ikke om du kan kalde Asus'en for den gamle...det er da med det nyeste chipsæt og kom på markedet herhjemme i december, så deeeet. Jeg har bygget en stationær fornylig med Asus' full atx udgave afden der P5E-V og det var en lækker board, og det onboard gfx blev målt i Vista til 4,1 i spilgrafik ydelse hvilket jeg blev noget overrasket over.

Jeg fatter stadig ikke hvordan det er muligt stadig og snakke om AMD cpu'ere, de er total forældede og kan SLET ikke følge med i ydelsen mere. Intel har fået deres cpu'ere ned i strøm og med de nye 0.45nm E8200 E8400 der har de virkelig en Winner i mine øjne. Du går ikke gal i byen med det Asus board.

Intel Cpu'er er hurtigere end amd idag, men en HTPC behøver faktisk ikke være så hurtig. derfor kan en AMD være en ligeså god og billigere CPU end Intel..

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 10:58
Pris forskellen i dag er så ubetydelig at den vil jeg slet ikke bruge mere. Hvorfor købe en trabant, når man kan få ferrarien til nogenlunde samme pris.

Redigeret af Bygone - 06-Februar-2008 kl. 10:59
Til top
Baronen3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-August-2006
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 17:10

Hej igen

Som Pizzabager også er inde på, er jeg enig i at Intels processorer yder bedre, men i mit tidligere setup, havde jeg vurderet at prisforskellen på både cpu og mobo, ikke gav mig den samme "bang for the buck" i forhold til AMD 5000X2 med et gibabyte bundkort. Også set i forhold til at prisforskellen måske bliver 20% af den samlede pris.

Nu overvejer jeg kraftigt Intel, idet jeg synes at jeg med de nye processore, både får flere kræfter og mindre strømforbrug. Men jeg håber ikke vi skal have starte en AMD vs. Intel tråd her.

BYGONE:

Du skriver om at du havde gode erfaringer med dit Asus bundkort, det lyder godt, og 4,1 i vista synes jeg er folt med onboard grafikkort. Jeg har en ældre stationær med 6800, som kun får 3,0.

Jeg havde planlagt at købe et Antec Veris Fusion som er til Micro-ATX. (Delvist pga. fruen, som mener det ikke må blive for voldsomt) Men er der nogen som kender til et godt micro-ATX bundkort med grafik, som vil egne sig til de nye Intel processorer?

mvh.

Baronen

Til top
Korsbæk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Februar-2008
Point: 276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 17:44

hej

Det bundkort som Bygone snakker om findes også i en micro-atx udgave. Det var måske en mulighed, når nu det skal være micro-atx.

Korsbæk

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 20:01

Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Pris forskellen i dag er så ubetydelig at den vil jeg slet ikke bruge mere. Hvorfor købe en trabant, når man kan få ferrarien til nogenlunde samme pris.

Hvis du ikke har brug for en ferrari, så er en ubetydelig pris på 1000 kr(det er vel deromkring for CPu+bundkort) da helt unødvendigt..

men okay du er vel også typen der går i brugsen og betaler 40 kr for et franskbrød selvom det kun koster 20kr..

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2008 kl. 20:05

Hej igen

Som Pizzabager også er inde på, er jeg enig i at Intels processorer yder bedre, men i mit tidligere setup, havde jeg vurderet at prisforskellen på både cpu og mobo, ikke gav mig den samme "bang for the buck" i forhold til AMD 5000X2 med et gibabyte bundkort. Også set i forhold til at prisforskellen måske bliver 20% af den samlede pris.

Nu overvejer jeg kraftigt Intel, idet jeg synes at jeg med de nye processore, både får flere kræfter og mindre strømforbrug. Men jeg håber ikke vi skal have starte en AMD vs. Intel tråd her.

BYGONE:

Du skriver om at du havde gode erfaringer med dit Asus bundkort, det lyder godt, og 4,1 i vista synes jeg er folt med onboard grafikkort. Jeg har en ældre stationær med 6800, som kun får 3,0.

Jeg havde planlagt at købe et Antec Veris Fusion som er til Micro-ATX. (Delvist pga. fruen, som mener det ikke må blive for voldsomt) Men er der nogen som kender til et godt micro-ATX bundkort med grafik, som vil egne sig til de nye Intel processorer?

mvh.

Baronen

Som jeg tidligere skrev er strømforbruget når man måler bundkort+cpu meget lidt højere på AMD, ved normalt HTPC brug snakker vi måske 1-3 watt.

men skal du derimod bruge de kræfter som Intel cpuen giver til spil eller lign, jamen så giver jeg dig ret..

Bare det ikke er for det "lavere" strømforbruget skyld, så tager det dig nok 30-40 år at tjene de ekstra 1000 kr ind igen..

Til top
primeradk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2008 kl. 18:55
Intels cpuer er klart overlegne idag ingen tvivl om det, og har selv en af de nye 45 cpuer. Synes Ikke ved standard hastighed den bliver mindre varm end min forrige 65. Dog kan den clocke højere uden at blive ligeså varm, men det er jo ikke så relevant i et HTPC setup.  hvad den bruger af watt osv må man jo læse om, men om den er et godt køb i forhold til en lign amd må budget, holdning, og hvad man skal bruge den til jo afgøre .
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2008 kl. 21:21
Forstår ikke denne diskussion....

Hvad exactly vil du bruge en Quad core til i HTPC sammenhæng når grafikkortet(Hvis du køber det rigtige) kan tage sig af alting? Vil du bruge den til SW postprocessing med applikationer der er optimeret til single core?

Jeg har forsøgt i mange sammenhænge at forklare hvad der skal til, til det ene og det andet, på et par generelle spørgsmål........

Men alle indlæg bliver druknet i (Fejlagtige og ufuldstændige)antagelser om hvad hardware kan og ikke kan...Og at den nye aluminiumsdekoration fra x-firma leverer varen. 

Redigeret af Patriarken - 09-Februar-2008 kl. 21:25
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
primeradk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 13:24

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Forstår ikke denne diskussion....

Hvad exactly vil du bruge en Quad core til i HTPC sammenhæng når grafikkortet(Hvis du køber det rigtige) kan tage sig af alting? Vil du bruge den til SW postprocessing med applikationer der er optimeret til single core?

Jeg har forsøgt i mange sammenhænge at forklare hvad der skal til, til det ene og det andet, på et par generelle spørgsmål........

Men alle indlæg bliver druknet i (Fejlagtige og ufuldstændige)antagelser om hvad hardware kan og ikke kan...Og at den nye aluminiumsdekoration fra x-firma leverer varen. 

E8200/E8400 er jo også dual core og ikke quad core, de er bare bygget på 45 teknologi istedet for 65, og udvikler dermed mindre varme, men som jeg skriver synes jeg ikke min nye er koldere end min gamle, den kan bare noget mere når man skruer den op i hastighed. Dette er dog min egen personlige erfaring, og har kun denne ene endnu. Har ikke prøet de mindre modeller.

\René

Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu