Gooferen skrev:
Er bundkort med optisk digital lyd lige så godt som et decideret lydkort med optisk lyd udgang?
På forhånd tak Jonas B
|
Kort svar - Ja og nej.
Et decideret lydkort kan godt være bedre rent lydkvalitetsmæssigt end et onboard lydkort. Spørgsmålet er, hvad du skal bruge det til.
Er det til Media Center, som du skriver om, så mener jeg et decideret lydkort er at skyde gråspurve med kanoner. Mht. film (Dolby Digital og evt. DTS), der er det begrænset, hvor stor forskel du alligevel kan høre.
Mht. afspilning af musik, så kan der være en mindre fordel i et godt decideret lydkort, fremfor et onboard. Men igen mener jeg, at hvis det skal have nogen egentlig effekt, så skal resten af anlægget også skrues sammen om det. Dvs. der er ingen grund til at investere en tusse i et lydkort, hvis resten af anlægget alligevel ikke kan følge med.
Så alt i alt må man sige, at det sjældent kan betale sig at investerer i et decideret lydkort til et forbrug som er nævnt her. Jeg ville ihvertfald ikke gøre det, hvis det var mig. Jeg anbefaler kun decideret lydkort, hvis man har planer om at fremstille musik i den mere seriøse form.