Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
bimbobo
Super bruger
Oprettet: 25-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 409
|
Emne: Burn-in risiko på LCD TV Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 23:15 |
Hej, jeg har bestilt en 22" LCD TV (LG22LH2000), som jeg også agter at bruge som PC skærm, når vi ikke ser TV.
På LG's manual står der "at man skal undgå at have en fast billede i længere tid".... Hvor stor er risiko for burn-in eller retention på en LCD TV specielt hvis man bruger det som PC monitor i længere tid?
Jeg har et billede af min dreng, som "tapet på skrivebord"... eller surfer meget..
Mvh
Redigeret af bimbobo - 26-Oktober-2009 kl. 23:16
|
IT-supporter Skype and NetGear NDA Betatester (Non Disclosure Agreement) Panasonic PX42G20E Samsung LE32C535 UE22F5405
|
 |
3000
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: SORØ, DK
Point: 1406
|
Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 23:19 |
du kan sGu da ikke få burn-in på et LCD
|
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 23:25 |
Jeg har set det på LCD-computerskærme.
|
 |
3000
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: SORØ, DK
Point: 1406
|
Sendt: 26-Oktober-2009 kl. 23:27 |
burn-in?????????? det har jeg sgu ikke hørt om før
|
|
 |
Strange
Guld medlem
Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
|
Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 08:32 |
Det er en misopfattelse at LCD TV ikke kan få burn in... Det kan de, men det er bare sværere end på et plasma. Så er der dog så mange andre ting der er problemer med ved LCD, og Burn-in er heller ikke noget der eksisterer i højere grad på plasma mere.
Bare lad være med at have et fast logo etc. i 3 døgn i streg... så sker der ikke en hat. Husk at der er forskel på burn-in og retention.
Venligst Strange
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 08:58 |
Jeg har set burn-in på LCD paneler, dog typisk på paneler der benyttes erhvervsmæssigt. Såsom i lufthavne og tilsvarende
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
jessgade
Super bruger
Oprettet: 17-November-2006
Point: 290
|
Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 09:11 |
Jeg har burn-in på displayet af min Squeezebox, fordi den altid står med ur på, når den ikke er "tændt".
|
Panasonic PZ85
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 09:53 |
bimbobo skrev:
På LG's manual står der "at man skal undgå at have en fast billede i længere tid".... Hvor stor er risiko for burn-in eller retention på en LCD TV specielt hvis man bruger det som PC monitor i længere tid? |
Som andre siger, der er en risiko for burn-in på LCD, men normalt kun ved decideret forkert brug. Jeg ved ikke med de små skærme, men større LCD-paneler til konsum-brug er typisk specificeret til at blive brugt 6-8 timer om dagen. Kører man dem længere tid ad gangen, risikerer man slitage relativt hurtigt. Jeg fik for nyligt forklaringen på at en større butikskæde har præsteret at ødelægge en stor stak LCD info-skærme på under 2 år - der er brugt professional grade paneler der er specificeret til max 22 timers drift i døgnet, og ikke 24/7 paneler, fordi det var meningen at skærmene skulle slukkes om natten. Det er de bare ikke blevet, så de har kørt 24/7 i praksis - og er døde af det.
Med andre ord: Bruges skærmen forkert, kan der absolut godt skabes burn-in på LCD. Hvordan producenten (eller rettere sælgeren) står overfor en slutbruger, hvis det ikke fremgår af manualen at skærmen ikke er designet til 24/7, det er så en anden snak.
|
 |
bimbobo
Super bruger
|
Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 17:31 |
Tak for alle svar.. (specielt til Otto)
Jeg vil bruge det som PC skærm, faktist oftere end som TV..
Jeg var bare træt af Media Center og TV tuner, og Media Portalen har "ødelagt" min Vista setup. Nu er jeg på Win 7 final/premium.
TV har DVB C/MPEG4 dansk tuner, hvilket er OK med Yousee digital.
Jeg har PC-brug på flere timer sammenlagt om dagen.. men er meget on and off.
Så da jeg ikke har krav for pro-kvalitet for PC skærm. har jeg valgt denne løsning.
Det har trods alt 5 ms svartid, så det kunne også bruges til at game, hvilket jeg ikke gør ret meget, næsten aldrig.
Mvh
Så det er hvad det skal bruges til.. håber at undgå burn-in.. ved at bruge det sådan her. Hvad synes I?
Mht Burn-in
Redigeret af bimbobo - 27-Oktober-2009 kl. 17:34
|
IT-supporter Skype and NetGear NDA Betatester (Non Disclosure Agreement) Panasonic PX42G20E Samsung LE32C535 UE22F5405
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 18:48 |
bimbobo skrev:
Så det er hvad det skal bruges til.. håber at undgå burn-in.. ved at bruge det sådan her. Hvad synes I?
|
Hvis den går i dvale når du går fra den, burde der ikke være nogen problemer overhovedet. Hvis den står og kører fra du står op til du går i seng, kan det godt være et issue. Det drejer sig iøvrigt ikke kun om burn-in i klassisk forstand, hvor et stillestående billede brænder sig fast, men også om generel slitage, hvor kontrast og farvegengivelse bliver uens på panelet. Det sker på alle paneler, men ved overdreven brug sker det hurtigere. Det er derfor ikke (kun) et spørgsmål om at undgå stillestående billeder, mange timers drift i træk om dagen er et generelt problem hvis ikke skærmen er bygget til det. Der er en generel tendens til at fordi LCD har ry for at være meget modstandsdygtig overfor burn-in, så tror mange at der slet ikke er slitage ved brug. Det er meget forkert, og den levetid der angives for et LCD-panel er angivet som halveringstiden af lysstyrken på backlight'en - det siger intet overhovedet om slitage af selve panelet. En lille detalje som jeg tror mange ikke tænker over.
Redigeret af AV Precision - 27-Oktober-2009 kl. 18:49
|
 |
bimbobo
Super bruger
|
Sendt: 27-Oktober-2009 kl. 20:19 |
...jeg bruger hibernate hyver gang.
I week-end kan jeg sagtens sidde 4-6 timer på pc, men ikke i træk, mens i hverdagen.. 2-3 timer
Jeg er IT sipporter og Skype officiel tester i fritiden. , Så PC er en "brugt" en hel del.
Tak for alle svar... flere tips er stadig velkomne.
Mvh
|
|
 |