recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BØVL! Mangler en anbefaling af HTPC setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBØVL! Mangler en anbefaling af HTPC setup

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Madsbabz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Emne: BØVL! Mangler en anbefaling af HTPC setup
    Sendt: 20-September-2011 kl. 23:57
Hej forum-nørder!

Jeg er nu på 3. år træt af mit HTPC setup, og det slår mig : "Er der ikke en nemmere og bedre løsning?"

Jeg har en ACER revo hængende bag på min 40" fladskærm.

Film/Serier:
På nuværende tidspunkt kører den XBMC, men har tidligere kørt mediaportal. Afspilninger, undertekster m.v. fungere i og for sig godt nok. Dog sidder jeg på en PC ved siden af og smider filmene over på HTPCen via LAN. Det tager en KRIG og er mega bøvlet.

Endvidere er interfacet ikke særlig smart, og HTPCen henter ikke selv covers m.v til filmene. Jeg "Browser" bare filmene, som hvis man åbnede en mappe med en masse filer.

Musik:
Jeg har installeret AIRFOIL der kører i baggrunden. Det betyder at jeg kan streame musik direkte fra min macbook, over musikanlæget der er sat til HTPCen. Fungere i og for sig også OK, men streaming kan til tider lagge, og Macbooken skal være tændt (styre playlisten fra min iphone).

Mit problem er at setuppet fungere OK, men det "spiller" bare ikke. Det er ikke super smooth, velfungerende osv. Det opfylder kun LIGE mine krav...

Jeg ønsker at mediacentret skal bruges til både film, tv og musik.

Spørgsmål:
Hvilken løsning er smartest til musik? Jeg vil meget gerne kunne styre musikken fra en anden comp/ipad/iphone.

Kan man ikke få et mediacenter der automatisk henter covers osv? Mediaportal gjorde det til dels, men mange af filmene kunne den ikke genkende.

Kan jeg købe en TV tuner og kører yousees kanaler over mediacentret? (Der er KUN USB tilslutningsmuligheder) - og kan det anbefales? Jeg ser kanalerne analogt nu.

Kan jeg få EEN fjernbetjening til hele svineriet?????? Jeg har nu en rigtig grim MCE remote til HTPCen og en særskilt til fjernsynet. Evt: Hvilken skal jeg købe?

Er en NAS en løsning for mig? Så kunne jeg vel ligge filmene på den og sætte den direkte til HTPCen eller? (fx lan-kabel i NAS'en så jeg kan gigabit overfører og USB op til HTPCen, så jeg kan trække full hd film? ? eller hvordan gøres det nemmest?)

Hvilket setup er i mest glade for? Hvad anbefaler i mig at gøre?

Det kan ikke passe at man ikke kan få opsat noget der bare kører og kører optimalt.

Jeg har følgende til rådighed:

1x bærebar med HDMI udgang - bruges ikke
1x HTPC (Acer revo)
1x Playstation 3
1x Macbook pro
1x gammel laptop - bruges ikke
1x stationær
Har jeg overset nogle muligheder??? :-)

På forhånd mange tak.

Mvh. en frustreret HTPC ejer.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 08:28
Jeg kan komme med lidt input hvordan jeg har mit setup..
Jeg er endt op med at have en pc (forbrug 40W) stående tændt 24/7, fordi det giver mange muligheder.
Den fungerer så som medieserver og lager generelt for for hele netværket.
Den kører med Itunes og er så forbundet til mit anlæg. Musikken styres så med en Ipod touch.
Har droppet mediecenter løsningen fra PC, fordi jeg simpelthen synes det var for bøvlet. Bruger så en WD TV Live som filmafspiller.
kører med DVBViewers recording service, så jeg kan se TV rundt på netværket.

Det gode ved pc-løsningen er at det kan udbygges og configureres efter behov.
Jeg har ikke koblet en skærm til PCén, men for tilgang til den via LogmeIn som er en app både til pc og Apple.
Men med de nye AMD-bundkort får du jo virkelig noget for pengene uden mere strømforbrug. Så har du muligheden for 1080P afspilning direkte fra PCén også. 

en Logitech Harmony er en rigtig fed all in one remote som kan configureres efter dine behov. 

Redigeret af mbm1 - 21-September-2011 kl. 08:29
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juni-2008
Point: 377
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 08:53
Jeg bruger selv xbmc i stuen, jeg synes det fungerer rigtig godt. Den henter selv info og covers til mine film. Du skal, når du tilføjer mapper, fortælle xbmc om der ligger film eller serier i mappen. Så kan den selv hente info'ene. Det virker meget godt, dog kan der være enkelte film den ikke helt kan finde ud af, hvis der nu er flere film der hedder det samme. Men så kan man heldigvis selv vælge hvilken den skal bruge...
Ud over det så har jeg ikke film/serier liggende på selve mediecenteret, det ligger alt sammen på en nas, og bliver så streamet over netværket....
Det med musik kan jeg ikke hjælpe så meget med, har jeg endnu ikke fået sat ordentligt op...
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 09:11
Spørgsmål, hvorfor smider du filmene fra din pc over på htpc'en? Kan du ikke bare share den folder på din pc der har filmene liggende og så lade htpc'en hente dem derfra direkte mens den afspiller? Hvis både din pc og din htpc er sat til kablet netværk bør det fungere fint. Jeg har en atom ion htpc der svarer i performance til din revo og den har ikke noget problem med at suge film direkte fra min nas mens den afspiller, blurays fungerer også fint. Hvis du bruger wifi til kontakten mellem htpc og pc kommer det til at knibe med bluray, men det er jo til at fikse med noget netværkskabel.

Jeg tror helt generelt du vil blive glad for en nas, jeg er ihvertfald glad for min. Du kan godt bruge din pc eller macbook på samme måde, men det er altså federe at man ikke er afhængig af at have dem tændt. Hvis du er glad for itunes kan du installere itunes server på din htpc, have musikken på nas'en og så bruge din ipad/iphone til at styre slagets gang. Du bør slippe for lag når det er din htpc der har itunes serveren liggende og også den der afspiller musikken.

Alternativt kan du bruge xbmc til at afspille musik med også. På din iphone/ipad henter du en app der hedder ixbmc (koster vist 12 kr.) og så får du mulighed for at browse din musik, lave playlists og den slags fra din iphone/ipad selv om dit tv er slukket. Det minder en del om det du kan med et sonos setup.

Endnu et alternativ er at købe en squeezebox touch til musikken, den kan fjernbetjenes både fra iphone/ipad men også fra en almindelig infrarød fjernbetjening.

Det med EEN fjernbetjening klarer du med en Logitech Harmony. Softwaren til at sætte dem op er noget skrammel, men når først tingene er sat op er remoten skøn.

Det med covers har jeg ikke forstand på, jeg foretrækker bare at få en liste med navnene på mine film og vælge på den måde.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 09:40
vil bare sige at en NAS er "overflødig" hvis du bruger din HTPC/Server som NAS..
Så er NASén jo bare en boks mere..
Hvis vi så også snakker squeezeboks ja så er det endnu en boks...

Der er intet lag når jeg afspiller musik fra itunes fra pc

en NAS står jo også tændt... og hvad bruger en NAS 10-30W ?   plus så hvad du ellers skal have af grej for at afvikle dine apps.

Redigeret af mbm1 - 21-September-2011 kl. 09:51
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 10:07
Har du kigget "Vis mig dit HTPC setup" tråden igennem for inspiration?

BS
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Har du kigget "Vis mig dit HTPC setup" tråden igennem for inspiration?

Det er et rigtig godt udgangspunkt, jeg har været der, og så vil jeg bare opfordre til at der i oversigten kommer en mere systematisk beskrivelse af hw og sw Big smile

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

vil bare sige at en NAS er "overflødig" hvis du bruger din HTPC/Server som NAS..
Så er NASén jo bare en boks mere..
Hvis vi så også snakker squeezeboks ja så er det endnu en boks...

Der er intet lag når jeg afspiller musik fra itunes fra pc

en NAS står jo også tændt... og hvad bruger en NAS 10-30W ?   plus så hvad du ellers skal have af grej for at afvikle dine apps.

Det her er oppe og vende rigtig mange gange.

Hovedformålet med en en NAS/Server er KUN, hvis man har flere klienter. Ellers er der principielt ingen grund til at vælge sådan en løsning.
Klienterne kan bestå i Medie/DNLA afspiller og/eller en eller flere computere. Det afgørende er, om der skal hentes data flere steder fra på samme tid (om det kan forekomme), eller om der altid hentes data kun eet sted fra. Samtidig skal man gøre sig klar på, at skulle man vælge at benytte sin PC som lagerserver, så kan det betyde at PCén i sig selv er optaget og dermed ubruglig.

Men har man både en PC/HTPC og en Medie afspiller, som man kunne tænke sig skulle kunne finde på at hente data samtidig, så bør man helt klart overveje, om en Nas/server og klient løsning ikke er det rette. Det gør sig også gældende, hvis man "lige får besøg", og disse besøg logger på lokal nettet og lige skal hente lidt ting og sager.

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 12:34
nej det er klart der skal være flere klienter før en server er aktuel.

Men jeg mener i stedet for en NAS, så synes jeg en pc er bedre løsning, da den ikke kun er en NAS, men jo samtidig har mange flere muligheder også som afspiller m.m. samtidig med at den kan fungere som NAS. Så man får mere "grej" for pengene ved en pc-løsning synes jeg.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 13:07
Jamen, det nytter jo ikke noget, hvis det grej (PCén i det her tilfælde), bliver låst til et bestemt brug, (aggerer NAS) og så ikke kan benyttes til andet samtidig.
Eksempelvis:
Din PC er NAS for dine multimedier, f.eks. film. Du har en ekstern afspiller ved siden af, som er sat til dit TV, og som er forbundet til din PC via netkabel/switch. Du streamer nu en film fra din PC til din medie afspiller og ser din film. Denne process kan være så dræbende for din PC, så den nærmest er ubruglig i den periode du samtidig ser film.
Jeg siger ikke at det behøver at være sådan. Men det kan resulterer i, at du skal ud og opgrader din PC for at kunne håndtere denne process. Og den opgradering kan så være mere eller mindre det som det ville koste, hvis du istedet havde køb en NAS ved siden af.

Det er såmænd blot et eksempel, som jeg dog helt klart tror at mange "derude" lider under, eller lever med, om man vil. Hvis du/man slet ikke har behovet for at se film samtidig med man skal bruge PCén, jamen så er problemet på den måde begrænset. Det er her samtidige klienter kommer ind i billedet.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu