Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
d3qu
Ny bruger
Oprettet: 03-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
|
Emne: B&W 683 til yamaha rx-v1900? Eller andet? Sendt: 13-Februar-2009 kl. 16:51 |
Hej Alle! Nu håber jeg at jeg har fat i det rigtige forum. Jeg
søger folk der har erfaring med yamaha rx-v1900, eller lignende. Har
netop købt denne reciever og skal så ha fat i et par matchende (front)højttalere.
Det er meget vigtigt for mig at de er musikalske, dynamiske og
detaljerede med en god bund da jeg hører rigtig meget musik! Valgte dog
en surround reciever da jeg også gerne vil have muligheden for dette på
film. Recieveren: http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID= 5016804 Mit
budget ligger på omkring de 4000 pr stk (ca). En mulig kanditat kunne
være B&W 683 gulvhøjttalere. Kommer netop fra et besøg hos
hifiklubben, hvor jeg fik dem testet mod et sæt Dali Ikon 6. Synes
683'erne havde en langt bedre bund og meget mere saft end ikon 6, der
derimod var mere åbne og fine i lyden. Synes detaljegraden på begge sæt
var tilfredsstillende dog med en lille fordel til ikon 6 pga åbenheden.
Men 683'erne virkede bare meget mere komplette og dynamiske pga den
bedre bas de leverede. Jeg har tænkt mig at låne sættene med hjem når
recieveren er ankommet, men tænker på forhånd at recievere jo tit er
lidt lyse i lyden, og derfor kunne den lidt lukkede lyd på 683 måske
være et godt match?? Men nu til mine egentlige spørgsmål.. 1:
Har hørt at 683'erne kræver noget saft for at komme til deres fulde
ret, og vil egentlig gerne vide om I mener at jeg kan drive dem med
yamaha'en?? Ville det være en idé at bruge bi-wire for at få den ekstra
kraft fra recieveren? Skal nemlig ikke bruge de to sidste kanaler da
jeg kun har 5.1 setup. 2: Dette går i al sin enkelthed ud på at
vide om der er nogen der har nogle bedre/andre bud end 683'erne???
Helst baseret på erfaring selvfølgelig, men ALLE bud er velkomne! Jeg
ved nemlig ikke så meget om at parre recievere med højttalere, eller
hvad der har ry for at spille godt sammen. Det skal siges at jeg bor i Aalborg mht. mulighed for at lytte til eventuelle bud. På forhånd mange tak!  Mvh David
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 17:13 |
Uanset dit valg af højtaler og du høre rigtig meget musik, så er en effektforstærker nummer et. Men den yamaha rx-v1900 burde ikke have nogen problemer med et sæt B&W 683. Som du selv skriver har du mulighed for at lave bi-wire.
|
 |
d3qu
Ny bruger
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 17:33 |
Tak for et hurtigt svar xcardman!  Hvad præcist mener du med at en effektforstærker er nummer et? Mener du du at man sætter den til recieveren via pre-out som så driver fronterne i stereo? oder was? jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen når det kommer til hi-fi og at koble alt muligt sammen...  Og ja, jeg skulle også mene at med bi-wire burde den have nok kræft til at drive dem, men det ku jo sagtens være jeg tog fejl??
|
 |
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 17:40 |
netop via pre-out som så driver fronterne i stereo. Men hvis du bi-wire dem, skulle det alså være nok.
|
 |
d3qu
Ny bruger
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 17:44 |
Ok. Men givet at det er nok, så er en effektforstærker vel ikke nødvendig? Eller kan den alligevel give noget ekstra til stereo, taget i betragtning at det er en surround reciever??
|
 |
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 19:01 |
Hvis du først laver bi-wire på dem, tror jeg ikke du har mere brug for mere. Men tit er strømforsyningerne i en forstærker ikke særlige gode, hvor en effektforstærker kun levere strøm.
|
 |
d3qu
Ny bruger
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 19:06 |
Ok. 1000 tak for nogle gode svar ang om jeg kan drive 863'erne. Det har da hjulpet mig på vej!  Så må jeg spare op til en effektforstærker hvis jeg synes det bliver nødvendigt! Tak for råd. Nu mangler jeg så bare nogle modkandidater??? Eller nogen med noget Yamaha grej??
|
 |
Manic Miner
Bruger
Branchemedlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 19:22 |
Jeg har en RX-V1900, men min højtalerløsning ligner ikke den som du tænker på, så jeg vil ikke sige noget sikkert om den kan drive dine højtalere eller ikke, men udfra min erfaring med Yamaha og B&W vil jeg tro at du kan opnå et meget hederligt resultat Min driver et par SVS SCS-01 som jeg deler ved 100hz, og derfra og ned lar jeg to stk SB12 subwoofere overtage stafetpinden. Jeg vil bare skyde ind at du kan få i pose og i sæk....og måske endnu taske ved at investere i subwoofer(e). Om du med undtag af bunden fortrækker lyden af Ikon 6 kan du la en sub spille bunden, og det har nogle flere fordeler: - Mindre krav til effekt fra forstærker da den slipper for basområdet hvor at en basrefleks højtaler typisk har både impedansedyk og fasedrej
- Mindre intermodulær forvrængning og mindre forvrængning generelt da baselementerne i højtalerene ikke skal gengive de dybeste tonerne
- Mere dynamisk, men specielt dybere bas end hva højtalerene kan levere
- Mere fleksibilitet med hensyn til placering da subben kan placeres der hvor bassen bedst kobler rummet, uden at tage hensyn til stereoperspektiv fra højtalerene
Ulempen er at du skal beregne at bruge noget mere tid på at sette det hele op.
|
|
 |
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 19:26 |
Ulempen er at du skal beregne at bruge noget mere tid på at sette det hele op
det er netop en kunst i sig selv, at få indstillet rigtig. Det kan dog lade sig gøre.
|
 |
d3qu
Ny bruger
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 19:52 |
Manic Miner: Jeg må indrømme at du tabte mig lidt da du nævnte fordelene ved at lade subwoofere køre bassen, men jeg forstår dog alligevel det grundlæggende. Problemet ved den løsning, som jeg ser det, er bare at jeg ikke tror det jeg besidder de evner, det kræver at sætte det op, som både du og Xcardman nævner... Plus at det også vil kræve en smule mere af pengepungen...  Har dog en gammel Sony Sub stående, men er ikke sikker på at den er så meget værd i den her sammenhæng. Tror at den er for langsom til at levere det punch jeg ønsker... Nu kan jeg ud fra de der tal og bogstver  ikke lige gennemskue hvilke højttalere (?) din 1900 kører med, men har du haft dem alene til at køre stereo?? Hvis så, hvad er din vurdering af den kombination? Hvordan bruger du din 1900? Hvad er din generelle vurdering af hvordan den performer sammenlignet med en alm stereofordtærker?? Tak igen for svar jer begge!
|
 |
xcardman
Guld medlem
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 20:01 |
Men til film skal man have en sub. Der er din sony sikkert bedre end ingen ting.
|
 |
d3qu
Ny bruger
|
Sendt: 13-Februar-2009 kl. 20:59 |
Ja det er nok nødvendigt... Har da også tænkt mig at se om den kan bidrage med noget godt...
|
 |