recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - B&W 800 vs. Procella AT system
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

B&W 800 vs. Procella AT system

Besvar Besvar Side  <1234 10>
Afstemningsspørgsmål: Skal jeg vælge et traditionel surround system eller en AT løsning?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
20 [40.00%]
30 [60.00%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 23:15
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

AT SYSTEM, men må man komme med forslag til ændring af øvrige kombonenter?

Selvfølgelig, hvad tænker du på?
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 23:18
Du kan jo godt få det store lærred og beholde B&W erne. Prøve at købe en magen til v/h højtalere, som vil være bedre end en center.
Men jeg kan ikke forstå, at du vil have en center med en bredde på kun 3 meter. Venstre/højre skal jo også have noget luft fra sidevæggen.
Jeg bruger ikke center og det fungerer særdeles fint.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Hvis det absolut skal være enten BW eller procella så bør du få et sæt
procella hjem og -selv- sammenligne direkte hvilke du synes om.  Uden i øvrigt
af have hørt Procella har jeg ærligt talt lidt svært ved at tro at de er
et match mod dine BW i generel lydkvalitet. Jeg har også svært ved et tro at BWerne ikke
skulle kunne spille mindst lige så højt eller i det hele taget højt nok.
Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om nogle relevante argumenter
for det modsatte (så længe det er den store center der tales om).
At BW-sættet så nok ikke er den allersmarteste løsning i forhold til hjemmebio har du vist selv regnet ud, og jeg vil da meget gerne medgive at det bare er federe med en AT løsning hvor lærredet er stort nok. Jeg har selv hørt BWsættet nogle gange og IMO er det "pisse fedt", men det virker som en underlig halv løsning med højttalere placeret sådan som man er tvunget til uden AT.

I forhold til spl er en dome diskant en begrænsning.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Selvfølgelig, hvad tænker du på?
Hvis du vil have mulighed for både, at kunne spille musik og film med høj SPL og samtidig med rigtig lav forvrænging. Så vil jeg anbefale at du lytter til Steinway Lyngdorf S-systemet med LS woofers. 
De er alle klang mæssigt afstemt og leverer varen. Men for at man bliver overbevist skal det opleves.
Her er bla. en bruger, som har det i hans bio:

Jeg kan sige det sådan, at fruen var overbevist Wink
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Er det da en dødssynd at ha AT lærred OG B&W 802 Diamond? Jeg stemmer for at beholde de bedste højttalere ;-)

Og hvilke højtalere er det?
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

I forhold til spl er en dome diskant en begrænsning.

Ja hvis alt andet er lige plejer det at være rigtigt. Alt andet er dog ikke lige da BW deler til diskanten en oktav længere oppe end procella. Det giver 4 gange mindre membranvandring i diskanten end der ville have været ved hvis de havde delt samme sted som procella. I øvrigt ligger hoved parten af signalet langt længere nede end 4K hvor BW har to 7" basser og en mellemtone mod procellas ene 6,5". Uden at have set virkelige målinger kan jeg derfor ikke se at der skulle være nogen grund til at tro at BW ikke skulle kunne følge med. I praksis vil jeg også tro at forstærkeren for BWs vedkommende nemt bliver den begrænsende faktor da de opgiver minimum på 3,1Ohm. Det er fandeme lavt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 00:19
Så firkantet mener jeg ikke man kan stille det op, men vær obs på at driveren i P6 er dæmpet for at komme ned på det niveau mellemtonen spiller på. Derfor er vandringen mindre selv om den spiller en oktav dybere. Iøvrigt handler det ikke om hvor højt de KAN spille, men om hvordan det lyder når man gør det. Alle domer jeg har hørt lyder presset ved de lydtryk jeg har hørt P6 spille ved. Ikke dermed sagt at der kun er fordele, men hvis man tror de ikke kan følge med fordi membranarealet er mindre, så vil jeg anbefale at høre det i praksis. P6 er iøvrigt tunet til højt lydtryk ned til 80 Hz, de to 7" i 802 er der for at spille dybbas. Præcist det samme argument som du lige har brugt på diskanterne kan overføres til basserne - de to 7" skal spille næsten to oktaver dybere, og dérfor kan de ikke spille lige så højt uden forvrængning.

Der er andet end lydtryk i verden, men som sagt handler det ikke om at spille højest, men om at spille højt nok, uanstrengt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 00:29
Og bortset fra det, så er det da heller ikke fair at stille P6 som koster 13.500.- op mod 802 som koster 50k. Du kan for de samme penge som hos B&W køber dig 1x6+2x7+2x12 per side hos Procella få 1x6+1x10+2x15 per side (P610 + P15)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 00:34
I virkeligheden er det ikke fair at sammenligne de to højtalere....de er skabt til to forskellige formål. Og har hver især deres fordele og ulemper. Og spiller i øvrigt meget forskelligt . Men det er jo ikke det trådstarter spørger om. AT setup vs fritstående højtalere. Man må vel gå ud fra , at dem der svare. Har kendskab til begge typer setup
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 00:46
Enig.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 01:07
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Så firkantet mener jeg ikke man kan stille det op, men vær obs på at driveren i P6 er dæmpet for at komme ned på det niveau mellemtonen spiller på. Derfor er vandringen mindre selv om den spiller en oktav dybere.

Det her forstår jeg ikke. Hvad mener du med at driveren er "dæmpet"? og hvad er vandringen mindre end?
Uanset hvordan man vender og drejer det bliver membranvandringen (iden samme enhed) 4 gange større hvis man går en Oktav ned og spiller ved samme SPL.

For lige at slå fast hvad jeg mente i mit svar til p.las. så var det at man ikke kan generalisere så bredt som han gør fordi der ikke deles samme sted.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Iøvrigt handler det ikke om hvor højt de KAN spille, men om hvordan det lyder når man gør det. Alle domer jeg har hørt lyder presset ved de lydtryk jeg har hørt P6 spille ved. Ikke dermed sagt at der kun er fordele, men hvis man tror de ikke kan følge med fordi membranarealet er mindre, så vil jeg anbefale at høre det i praksis. P6 er iøvrigt tunet til højt lydtryk ned til 80 Hz, de to 7" i 802 er der for at spille dybbas. Præcist det samme argument som du lige har brugt på diskanterne kan overføres til basserne - de to 7" skal spille næsten to oktaver dybere, og dérfor kan de ikke spille lige så højt uden forvrængning.

Der er andet end lydtryk i verden, men som sagt handler det ikke om at spille højest, men om at spille højt nok, uanstrengt.

Vi er enige om at det ikke handler om at spille uendeligt højt, men om at spille højt nok og godt nok samtidig. Det mener jeg uden videre BW kan.

Jeg har ikke argumenteret for at Procella ikke kan følge med. Jeg har argumenteret for at der ikke er nogen grund til at tro at BW ikke kan... Højttalere er ikke magiske og mere membranareal gør det trods alt lettere at spille højt uden forvrængning. Det er der ikke noget som helst nyt i.

I en lukket boks som procella er der direkte sammenhæng mellem membranvandringen, membranarealet og lydtrykket, så det er uden betydning hvad boksen er "tunet" til. Boksens "tuning" afgør bla. hvor følsom man kan lave højttaleren, men man kan ikke lave en lukket boks hvor man ophæver sammenhængen mellem membranareal, vandring og SPL. Høj SPL + lille membran = lang vandring og mere forvrængning.

Det argument jeg brugte om diskanterne ( som er det samme som det for en lukket boks ) kan ikke overføres til en basreflekshøjttaler. En basrefleks får mindre og mindre vandring jo tættere man kammer på boksens tuning, og mindre og mindre forvrængning(!). Det er tæt på at være det omvendte af en lukket boks. Du har helt enkelt fået det med tuningen helt galt i halsen. Ved det at BW har to 7" basser er det overvejende sandsynligt at den spiller med mindre forvrængning end Procellaen ved samme SPL og frekvens, da der normalt er sammenfald mellem mængden af forvrængning og menbranvandringen.

Redigeret af dpny - 17-August-2013 kl. 01:19
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu