|
B&W 800 vs. Procella AT system |
Besvar ![]() |
Side <1234 10> |
Forfatter | ||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Angående AT lærred så er Enlightor 4K anmeldt i WSR. Testen kan hentes her:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.claritymp.com%2F161%2520seymour.pdf&ei=4ZUOUsrfLrCW0QXkooHACw&usg=AFQjCNHYCOOcaf7QorvQ3I-BjxmVxMb95A&sig2=hYfQ9jWgiyRON15aWpm3Qg&bvm=bv.50768961,d.d2k&cad=rja |
||
![]() |
||
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
|
Selvfølgelig, hvad tænker du på? |
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
Du kan jo godt få det store lærred og beholde B&W erne. Prøve at købe en magen til v/h højtalere, som vil være bedre end en center.
Men jeg kan ikke forstå, at du vil have en center med en bredde på kun 3 meter. Venstre/højre skal jo også have noget luft fra sidevæggen. Jeg bruger ikke center og det fungerer særdeles fint.
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
I forhold til spl er en dome diskant en begrænsning. |
||
![]() |
||
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
|
Hvis du vil have mulighed for både, at kunne spille musik og film med høj SPL og samtidig med rigtig lav forvrænging. Så vil jeg anbefale at du lytter til Steinway Lyngdorf S-systemet med LS woofers. De er alle klang mæssigt afstemt og leverer varen. Men for at man bliver overbevist skal det opleves. Her er bla. en bruger, som har det i hans bio: Jeg kan sige det sådan, at fruen var overbevist
![]() |
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
Og hvilke højtalere er det? |
||
![]() |
||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
|
Ja hvis alt andet er lige plejer det at være rigtigt. Alt andet er dog ikke lige da BW deler til diskanten en oktav længere oppe end procella. Det giver 4 gange mindre membranvandring i diskanten end der ville have været ved hvis de havde delt samme sted som procella. I øvrigt ligger hoved parten af signalet langt længere nede end 4K hvor BW har to 7" basser og en mellemtone mod procellas ene 6,5". Uden at have set virkelige målinger kan jeg derfor ikke se at der skulle være nogen grund til at tro at BW ikke skulle kunne følge med. I praksis vil jeg også tro at forstærkeren for BWs vedkommende nemt bliver den begrænsende faktor da de opgiver minimum på 3,1Ohm. Det er fandeme lavt. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Så firkantet mener jeg ikke man kan stille det op, men vær obs på at driveren i P6 er dæmpet for at komme ned på det niveau mellemtonen spiller på. Derfor er vandringen mindre selv om den spiller en oktav dybere. Iøvrigt handler det ikke om hvor højt de KAN spille, men om hvordan det lyder når man gør det. Alle domer jeg har hørt lyder presset ved de lydtryk jeg har hørt P6 spille ved. Ikke dermed sagt at der kun er fordele, men hvis man tror de ikke kan følge med fordi membranarealet er mindre, så vil jeg anbefale at høre det i praksis. P6 er iøvrigt tunet til højt lydtryk ned til 80 Hz, de to 7" i 802 er der for at spille dybbas. Præcist det samme argument som du lige har brugt på diskanterne kan overføres til basserne - de to 7" skal spille næsten to oktaver dybere, og dérfor kan de ikke spille lige så højt uden forvrængning.
Der er andet end lydtryk i verden, men som sagt handler det ikke om at spille højest, men om at spille højt nok, uanstrengt. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Og bortset fra det, så er det da heller ikke fair at stille P6 som koster 13.500.- op mod 802 som koster 50k. Du kan for de samme penge som hos B&W køber dig 1x6+2x7+2x12 per side hos Procella få 1x6+1x10+2x15 per side (P610 + P15)
|
||
![]() |
||
|
I virkeligheden er det ikke fair at sammenligne de to højtalere....de er skabt til to forskellige formål. Og har hver især deres fordele og ulemper. Og spiller i øvrigt meget forskelligt . Men det er jo ikke det trådstarter spørger om. AT setup vs fritstående højtalere. Man må vel gå ud fra , at dem der svare. Har kendskab til begge typer setup
|
||
![]() |
||
|
Enig.
|
||
![]() |
||
|
Det her forstår jeg ikke. Hvad mener du med at driveren er "dæmpet"? og hvad er vandringen mindre end? Uanset hvordan man vender og drejer det bliver membranvandringen (iden samme enhed) 4 gange større hvis man går en Oktav ned og spiller ved samme SPL. For lige at slå fast hvad jeg mente i mit svar til p.las. så var det at man ikke kan generalisere så bredt som han gør fordi der ikke deles samme sted.
Vi er enige om at det ikke handler om at spille uendeligt højt, men om at spille højt nok og godt nok samtidig. Det mener jeg uden videre BW kan. Jeg har ikke argumenteret for at Procella ikke kan følge med. Jeg har argumenteret for at der ikke er nogen grund til at tro at BW ikke kan... Højttalere er ikke magiske og mere membranareal gør det trods alt lettere at spille højt uden forvrængning. Det er der ikke noget som helst nyt i. I en lukket boks som procella er der direkte sammenhæng mellem membranvandringen, membranarealet og lydtrykket, så det er uden betydning hvad boksen er "tunet" til. Boksens "tuning" afgør bla. hvor følsom man kan lave højttaleren, men man kan ikke lave en lukket boks hvor man ophæver sammenhængen mellem membranareal, vandring og SPL. Høj SPL + lille membran = lang vandring og mere forvrængning. Det argument jeg brugte om diskanterne ( som er det samme som det for en lukket boks ) kan ikke overføres til en basreflekshøjttaler. En basrefleks får mindre og mindre vandring jo tættere man kammer på boksens tuning, og mindre og mindre forvrængning(!). Det er tæt på at være det omvendte af en lukket boks. Du har helt enkelt fået det med tuningen helt galt i halsen. Ved det at BW har to 7" basser er det overvejende sandsynligt at den spiller med mindre forvrængning end Procellaen ved samme SPL og frekvens, da der normalt er sammenfald mellem mængden af forvrængning og menbranvandringen. Redigeret af dpny - 17-August-2013 kl. 01:19 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |