recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - B&W 800 vs. Procella AT system
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

B&W 800 vs. Procella AT system

Besvar Besvar Side  <12345 10>
Afstemningsspørgsmål: Skal jeg vælge et traditionel surround system eller en AT løsning?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
20 [40.00%]
30 [60.00%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 02:06
Du overfortolker min brug af ordet "tuning". Måske fordi heg misbruger ordet. Resten svarer jeg på i morgen.
Til top
J.Skovgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-September-2007
Point: 95
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.Skovgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 02:43
Jeg tror at dine B&W bliver for visuelt dominerende, om de lyder bedre eller dårligere i dit rum, end Procella, det må komme an på en prøve, hvis du kan låne nogle procella fronter, men du bør nok vente til der er sat vægge op, og tag på. Smile

Jeg er selv gået AT vejen, og har dermed fået plads til et 127" 16/9 lærred, i min hjemmebio, som sjovt nok er 5 x 3 meter, jeg havde et 120" 2.35:1 før, og det har jeg stadigvæk, med manuel maskering, men nu bare med mulighed for at gå op i IMAX størrelse (næstenSmile), som jeg især ved 3D film er glad for.
::::::::
J.Skovgaard
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Lærredet om på den lange væg og så B&W ved siden af (og under). Jeg ville bekymre mig om det akustiske transparente lærred vil blafre, når du spiller højt. Blafrer det ikke, er det voldsomt tyndt vævet, hvor meget går det ud over billedet?

Klaus

Så ender man med en maksimal afstand på 2.5m samt siddeposition klods op ad bagvæggen? Det er ikke en vej jeg ville gå i det rum.

Mht. blafring så har jeg aldrig oplevet det som værende et problem. Så meget luft flytter selve enheden ikke. Har man et bass-reflex kabinet med portene mod lærred hvor man spiller ned til tuningsfrekvens kan det dog blive et problem. (Var det i min gamle lejlighed).
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Men det er jo ikke det trådstarter spørger om. AT setup vs fritstående højtalere.

Præcis. Nu har jeg jo hørt dit system og helhedsoplevelsen er en anden. Billedet bliver cirka 92% større med et AT lærred hos mig og det betyder en del for oplevelsen.

Måske var det dumt, at vælge et specifikt højttalermærke i afstemningen til AT setuppet, debatten kan jo hurtigt dreje sig over på om den ene lyder bedre end den anden. Det er jo mig som skal træffe beslutningen i sidste ende, men det er altid sjovt, at få nogle inputs på et forum.

Jeg synes dog meget godt om oplevelsen med Procella. Det kunne lige så godt have været B&W's egne CT7.3 LCRS som der blev sammenlignet med.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Selvfølgelig, hvad tænker du på?
Hvis du vil have mulighed for både, at kunne spille musik og film med høj SPL og samtidig med rigtig lav forvrænging. Så vil jeg anbefale at du lytter til Steinway Lyngdorf S-systemet med LS woofers. 
De er alle klang mæssigt afstemt og leverer varen. Men for at man bliver overbevist skal det opleves.
Her er bla. en bruger, som har det i hans bio:

Jeg kan sige det sådan, at fruen var overbevist Wink

Jeg kender et par stykker fra Hi-Fi Klubben som har hørt det og de har nævnt, at Lyngdorf systemet er meget imponerende, men det er heller ikke billigt så vidt jeg husker? Smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Men jeg kan ikke forstå, at du vil have en center med en bredde på kun 3 meter. Venstre/højre skal jo også have noget luft fra sidevæggen.
Jeg bruger ikke center og det fungerer særdeles fint.

Jeg vil aldrig undlade en centerhøjttaler. Lige nu har jeg ingen centerhøjttaler da jeg bare kører stereo med mine 802'ere og jeg savner den.
  1. Der ligger et separat lydspor til centerhøjttaleren som skal "mixes" ud i 2 fronthøjttalere, hvis man ikke anvender en centerhøjttaler, og denne signalbehandling giver i rigtig mange surround produkter et tab af dynamik som er noget af det værste der kan ske. Dette er måske det største problem i mine øjne.
  2. Grundtanken med centerhøjttaleren var, at have en højttaler som er "dedikeret" til, at spille dialog og ikke samtidigt skal koncentrere sig om musik. Dette hjælper til en tydeligere og forståelig dialog. Herudover skal den give en bedre sammenhæng med billedet og centrere oplevelsen for alle lyttere, det skal oplevelses som om, at lyden kommer fra billedet. Lytteren som sidder længst til venstre eller til højre vil sjældent få en optimal oplevelse af sammenhæng mellem stemmerne og billedet.
  3. Centerhøjttaleren bliver generelt betragtet som den vigtigste højttaler ved filmlyd da msåke 50-60 % af lyden er mixet til, at fungere i højttaler som varetager opgaverne fra punkt 2.

Jeg vil aldrig undlade en centerhøjttaler i mit system Smile

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 09:13

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Men jeg kan ikke forstå, at du vil have en center med en bredde på kun 3 meter. Venstre/højre skal jo også have noget luft fra sidevæggen.

Jeg bruger ikke center og det fungerer særdeles fint.

Jeg vil aldrig undlade en centerhøjttaler. Lige nu har jeg ingen centerhøjttaler da jeg bare kører stereo med mine 802'ere og jeg savner den.

1. Der ligger et separat lydspor til centerhøjttaleren som skal "mixes" ud i 2 fronthøjttalere, hvis man ikke anvender en centerhøjttaler, og denne signalbehandling giver i rigtig mange surround produkter et tab af dynamik som er noget af det værste der kan ske. Dette er måske det største problem i mine øjne.

2. Grundtanken med centerhøjttaleren var, at have en højttaler som er "dedikeret" til, at spille dialog og ikke samtidigt skal koncentrere sig om musik. Dette hjælper til en tydeligere og forståelig dialog. Herudover skal den give en bedre sammenhæng med billedet og centrere oplevelsen for alle lyttere, det skal oplevelses som om, at lyden kommer fra billedet. Lytteren som sidder længst til venstre eller til højre vil sjældent få en optimal oplevelse af sammenhæng mellem stemmerne og billedet.

3. Centerhøjttaleren bliver generelt betragtet som den vigtigste højttaler ved filmlyd da msåke 50-60 % af lyden er mixet til, at fungere i højttaler som varetager opgaverne fra punkt 2.

Jeg vil aldrig undlade en centerhøjttaler i mit system Smile

+1
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 09:46
Jeg har lavet nogle lydmålinger på Screen Research ClearPix 2, med det sorte bagsidestof dæmpede det meget jævnt 3 dB ( uden bagsidestof dæmpede det selvfølgeligt mindre, men ikke så jævnt frekvensmæssigt)
Så hvis du kan lide B&W'erne er det vel bare at gi gas til det ikke lyder godt mere, skrue 3 dB ned og lytte - hvis det er nok, så ind bag lærredet med dem
- hvis du køber et 90" lærred når du har plads til 125", kan vi jo finde det i Den Blå Avis 14 dage efter, når du har opdaget at det var da en fejl
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 11:00

Jeg kender et par stykker fra Hi-Fi Klubben som har hørt det og de har nævnt, at Lyngdorf systemet er meget imponerende, men det er heller ikke billigt så vidt jeg husker? Smile
Nej det kan man ikke sige, men deres løsninger kan snildt sammenlignes med B&W 800 serie (IMO), men er faktisk billigere, når man laver en sammenligning ala hvilket udstyr Hifiklubben bruger til B&W. (Classe) + kabler ala VDH

Jeg er selv vild med den lyd de laver. Jeg har lige været en tur forbi Geckohomecinema, hvor fruen og jeg fik en sammenligning mellem et traditionelt system (dedikeret bio) vs. et SL system i stue omgivelser. 
Mere om dette senere, jeg er på nuværende tidspunkt igang med at skrive en besøgartikel, som nok bliver færdig her indenfor et par ugers tid.

Men igen, man skal selvfølgelig sammenligne med produkter i samme prisleje, før du kan lave en fair sammenligning samt skal man også gå op i, hvilken funktion det skal kunne. (musik vs. bio)

Hvis du vælger Procella, som har enheder til hvad 13k. pr stk, så er det ikke fair at sammenligne dem med dine B&W. Ihvertfald ikke direkte. Der ville jeg finde ud af, hvilket budget jeg ville affinde mig med, og arbejde ud fra dette. 

Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Jeg har lavet nogle lydmålinger på Screen Research ClearPix 2, med det sorte bagsidestof dæmpede det meget jævnt 3 dB ( uden bagsidestof dæmpede det selvfølgeligt mindre, men ikke så jævnt frekvensmæssigt)
Så hvis du kan lide B&W'erne er det vel bare at gi gas til det ikke lyder godt mere, skrue 3 dB ned og lytte - hvis det er nok, så ind bag lærredet med dem
- hvis du køber et 90" lærred når du har plads til 125", kan vi jo finde det i Den Blå Avis 14 dage efter, når du har opdaget at det var da en fejl

Du smider altså dette setup med i puljen? Smile

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 11:22
+1 Det var også mit forslag...
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2013 kl. 11:49
Så bør du smide centeren ud , og få en 802 mere til center. Tre identiske højtalere er bare bedre.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu