recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - B&W CM7 vs. DALI  mentor 6
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

B&W CM7 vs. DALI mentor 6

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bla Blasen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bla Blasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: B&W CM7 vs. DALI mentor 6
    Sendt: 25-December-2020 kl. 16:14
Hej. 

Mine ene gamle gulvhøjtaler er begyndt at skratte i bassen, så jeg ser efter andre brugte. 

Har en Yamaha RX-A740 Surround receiver.
Alm. Blandet musiksmag, spiller sjældent høj, men det sker
Tilgengæld kan jeg godt lide power når vi ser film. 

Ser pt. På B&W CM7 og DALI mentor 6. 

Hvad plus/minus på de 2?

Redigeret af Bla Blasen - 25-December-2020 kl. 16:15
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2020 kl. 17:49
B&W lyder markant anderledes end Dali, så du skal næsten høre hvad du mest er til, men med det sagt så tror jeg at Dali vil være langt lettere at trække for din Yamaha end B&W.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bla Blasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2020 kl. 18:08
tak for input 

B&W har følsomhed på 88 imod DALI 89,5. Så DALI er nok lidt lettere, men ikke meget?

Receiver er 7x2, men har kun 5.1 tilkoblet. Jeg vil kunne bruge de 2 frie kanaler til bi-amp af fronthøjttalere. 
Vil det gøre nogen forskel?

De højtalere jeg har idag, har en følsomhed på 91, og spiller rigeligt højt. Volumen står som regel på Max -25db til -20db når vi ser film.

Vil hellere have bedre/klar lyd, end noget der “bare” spiller højt.
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2020 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Bla Blasen Bla Blasen skrev:

tak for input 

B&W har følsomhed på 88 imod DALI 89,5. Så DALI er nok lidt lettere, men ikke meget?

Receiver er 7x2, men har kun 5.1 tilkoblet. Jeg vil kunne bruge de 2 frie kanaler til bi-amp af fronthøjttalere. 

De højtalere jeg har idag, har en følsomhed på 91, og spiller rigeligt højt. Volumen står som regel på Max -25db til -20db når vi ser film.

Følsomheden fortæller faktisk ikke ret meget om, hvorvidt en højttaler er en nem eller svær belastning for forstærkeren. Følsomheden fortæller i virkeligheden kun, hvor højt der kan spilles ved en given effekt, og er normalt oplyst ved 1 Watt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1659
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2020 kl. 19:50

tak for input 

Så behøver du næppe bekymre dig om følsomhed. Du kan bare skrue et par db eller tre mere op.

Du kan godt "bi ampe". Så fordeler du belastningen på fire forstærker trin frem for to. Det kan godt give mening i nogen tilfælde, specielt hvis højttlerne er 2 1/2 vej eller noget der ligner. Man kan altid prøve. Det skader ikke, men husk at fjerne bøjlerne mellem terminalerne.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 00:50
Hvilke højttalere har du nu?

Hvornår er de begyndt at skratte?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bla Blasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 11:13
Et par ældre billige Infinity 31i 

Barnebarnet og haft trykket på midten i bassen Wacko, så den bulede indad, istedet for udad. Ca. 1 mdr siden.
Limningen gik så op. Kunne få en finger ind og rette bulen udad igen, og limede kanten med superlim.
Men nu skratter de, når der spilles højt og der er meget bas. Nok ikke limet ordentligt.

Tænker nu at vi vil have dem skiftet til et par bedre højtalere. Hovedsageligt til fronthøjttalere til surround lyd, når vi ser film. Men også til almindelig blandet musik, hvor vi sjældent spiller højt, men det sker - mest når jeg selv er alene i huset LOL

Her lytter jeg så til Queen, Pink Floyd, RunRig, Safri Duo.....

Redigeret af Bla Blasen - 26-December-2020 kl. 11:14
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 11:41
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 12:08
Så et sæt ikon 6 til 5000 på fb
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bla Blasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 12:19
Der er også disse på Fyn hvor jeg kommer fra 😊

Og disse B&W

Som jeg synes er rigtigt flotte, men det er jo øret der skal lytte Smile

Vil du mene at DALI vil være et bedre valg ?

Redigeret af Bla Blasen - 26-December-2020 kl. 12:24
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 12:23

Der er også disse på Fyn hvor jeg kommer fra 😊

Og disse B&W

Som jeg synes er rigtigt flotte, men det er jo øret der skal lytte Smile

Vil du mene ar DALI vil være et bedre valg ?
Et bedre valg kan kun dine ører og udstyr fortælle dig, Dali og B&W spiller på hver sin måde.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bla Blasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 12:44
Det er nok bare lidt svært, at få lov til at låne 2 sæt højtalere med hjem til en lyttetest 🤷‍♂️

Spiller på hver sin måde - hvordan ?

Hvad er B&W bedst til, og hvad er DALI bedst til ? Efter din/jeres mening?

Hører ikke klassisk musik, ellers næsten alt andet. Fra 80’erne til idag. Rock og pop
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu