|
B&W CM7 vs. DALI mentor 6 |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Bla Blasen
Bruger Oprettet: 18-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 25-December-2020 kl. 16:14 |
Hej.
Mine ene gamle gulvhøjtaler er begyndt at skratte i bassen, så jeg ser efter andre brugte. Har en Yamaha RX-A740 Surround receiver. Alm. Blandet musiksmag, spiller sjældent høj, men det sker Tilgengæld kan jeg godt lide power når vi ser film. Ser pt. På B&W CM7 og DALI mentor 6. Hvad plus/minus på de 2? Redigeret af Bla Blasen - 25-December-2020 kl. 16:15 |
|
KevinL
Super bruger Oprettet: 14-August-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 364 |
Funktioner
Tak(1)
|
B&W lyder markant anderledes end Dali, så du skal næsten høre hvad du mest er til, men med det sagt så tror jeg at Dali vil være langt lettere at trække for din Yamaha end B&W.
|
|
Bla Blasen
Funktioner
Tak(0)
|
tak for input
B&W har følsomhed på 88 imod DALI 89,5. Så DALI er nok lidt lettere, men ikke meget? Receiver er 7x2, men har kun 5.1 tilkoblet. Jeg vil kunne bruge de 2 frie kanaler til bi-amp af fronthøjttalere. Vil det gøre nogen forskel? De højtalere jeg har idag, har en følsomhed på 91, og spiller rigeligt højt. Volumen står som regel på Max -25db til -20db når vi ser film. Vil hellere have bedre/klar lyd, end noget der “bare” spiller højt.
|
|
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740 |
|
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(1)
|
Følsomheden fortæller faktisk ikke ret meget om, hvorvidt en højttaler er en nem eller svær belastning for forstærkeren. Følsomheden fortæller i virkeligheden kun, hvor højt der kan spilles ved en given effekt, og er normalt oplyst ved 1 Watt.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1659 |
Funktioner
Tak(1)
|
Så behøver du næppe bekymre dig om følsomhed. Du kan bare skrue et par db eller tre mere op. Du kan godt "bi ampe". Så fordeler du belastningen på fire forstærker trin frem for to. Det kan godt give mening i nogen tilfælde, specielt hvis højttlerne er 2 1/2 vej eller noget der ligner. Man kan altid prøve. Det skader ikke, men husk at fjerne bøjlerne mellem terminalerne.
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvilke højttalere har du nu?
Hvornår er de begyndt at skratte? Klaus
|
|
Bla Blasen
Funktioner
Tak(0)
|
Et par ældre billige Infinity 31i
Barnebarnet og haft trykket på midten i bassen , så den bulede indad, istedet for udad. Ca. 1 mdr siden. Limningen gik så op. Kunne få en finger ind og rette bulen udad igen, og limede kanten med superlim. Men nu skratter de, når der spilles højt og der er meget bas. Nok ikke limet ordentligt. Tænker nu at vi vil have dem skiftet til et par bedre højtalere. Hovedsageligt til fronthøjttalere til surround lyd, når vi ser film. Men også til almindelig blandet musik, hvor vi sjældent spiller højt, men det sker - mest når jeg selv er alene i huset Her lytter jeg så til Queen, Pink Floyd, RunRig, Safri Duo.....
Redigeret af Bla Blasen - 26-December-2020 kl. 11:14 |
|
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740 |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19464 |
Funktioner
Tak(1)
|
KevinL
Super bruger Oprettet: 14-August-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 364 |
Funktioner
Tak(0)
|
Så et sæt ikon 6 til 5000 på fb
|
|
Bla Blasen
Funktioner
Tak(0)
|
Der er også disse på Fyn hvor jeg kommer fra 😊
Og disse B&W Som jeg synes er rigtigt flotte, men det er jo øret der skal lytte Vil du mene at DALI vil være et bedre valg ?
Redigeret af Bla Blasen - 26-December-2020 kl. 12:24 |
|
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740 |
|
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(1)
|
Et bedre valg kan kun dine ører og udstyr fortælle dig, Dali og B&W spiller på hver sin måde.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
Bla Blasen
Funktioner
Tak(0)
|
Det er nok bare lidt svært, at få lov til at låne 2 sæt højtalere med hjem til en lyttetest 🤷♂️
Spiller på hver sin måde - hvordan ? Hvad er B&W bedst til, og hvad er DALI bedst til ? Efter din/jeres mening? Hører ikke klassisk musik, ellers næsten alt andet. Fra 80’erne til idag. Rock og pop
|
|
Panasonic TX 65GZ960e
Yamaha RX-A740 |
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |