recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BX5 vs BX6 vs RX6 vs XTZ 99.36
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

BX5 vs BX6 vs RX6 vs XTZ 99.36

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: BX5 vs BX6 vs RX6 vs XTZ 99.36
    Sendt: 18-Februar-2012 kl. 02:44
Davs kære Recordere


Jeg skal have et par fronter, som skal bruges i en hjemmebio. Derfor skal der (helst) findes tilsvarende center- og baghøjtalere til maks pris på 1.500kr pr styk. Mit budget er aboslut max 8.000 for fronterne, men MEGET MEGET gerne lavere.

Min søgen har givet mig MA BX5(billigst, men mindst), BX6(mest power), RX6(bedste lyd, men er det det værd?) og XTZ 99.36(bedste udseende, men skulle være boomy og kræver en del watt + den dyreste). Jeg har en Denon 1911 og mit rum er ikke ret stort, da det er "stuen" i en kollegielejlighed.

Min musiksmag er meget bred, men der  bliver spillet meget moderne musik med kraftig tempofyldt bass og også rock, så der skal være noget power i - også så der er til film. Jeg har ingen sub og køber kun hvis nødvendigt.

Jeg kunne også godt overveje et par reol/stander højtalere, men frygter de bliver "for" gode i forhold til min forstærker og at center/baghøjtalere bliver for dyre, samt at jeg har en ide om at musik lyder bedst med et par fullrange gulvhøjtalere frem for en reolhøjt/subwoofer kombination.

Jeg har også overvejet B&W, Klipsch og Focal, men enten er der ingen center- og baghøjtalere eller også er center/bag meget dyre. En af mine kammerater har et Dali Zensor 7 5.1 system, så vil prøve noget andet.
 Jeg har ingen mulighed for at høre dem i en butik, da jeg bor langt fra forhandlere, ingen bil har og har ikke lyst til at give 700kr for et par DSB billetter.


På forhån stort tak :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af arsukfjorden arsukfjorden skrev:

Jeg skal have et par fronter, som skal bruges i en hjemmebio. Derfor skal der (helst) findes tilsvarende center- og baghøjtalere til maks pris på 1.500kr pr styk. Mit budget er aboslut max 8.000 for fronterne, men MEGET MEGET gerne lavere.


Hvad med at købe brugt?

De gulvhøjttalere du nævner kan risikere aldrig komme til at lyde god i det forholdsvis lille rum du har. Her vil en reolhøjttaler bedre komme til sin ret. Jeg har slev et sæt DLS R66 og min stue på 35-40m2 kunne sagtens være større til dem.

Der findes en del butikker i Ålborg - der koster en busbillet kun 110 kroner til og kender du en med et klippekort er det kun 64,50 hver vej.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 10:58
Det forstår jeg ikke. Du vil gerne smide op til 10-12k efter højttalere, men ikke investere tid og penge i at høre dem først Confused

Redigeret af Kampus - 18-Februar-2012 kl. 11:01
Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:36
Jeg kender kun Hifi klubben i aalborg og der har jeg været. Kender i andre må i meget gerne give navnet på dem :)

Jeg kigger ikke på brugt, da jeg ikke har nogen mulighed for at afhente dem og folk er sjældent interesserede i at sende større højtalere med posten.

Og hvorfor kan ovenstående højtalere ikke komme til at lyde godt i et mindre rum? Jeg har som nævnte en kammerat, som har et par Zensor 7 og en B&W ASW610 sub et endnu mindre lokale end jeg det jeg får og sub'en er godt nok alt for kraftig i musik, men Zensorne spiller da glimrende. Sådan en Zensor 7 har 2 stk 7", så jeg kan ikke se hvorfor 2 stk 6,5" skulle være så forfærdeligt i et mindre rum.

Min modstand til reolhøjtalere er at jeg lige pt allerede har et par Concept 2 og det er godt nok en fesen oplevelse. Jeg savner at kunne mærke musik i brystkassen. Jeg er klar over at man ikke kan spille vanvitigt højt på et kollegie, men reolhøjtalere har bare ofte ikke særlig meget bund i sig, hvilket jeg savner.


Kampus
Skal man bare halvvejs ned igennem landet, så koster en DSB billet en formue. Kommer man endda  tilbage uden at have købt nogle højtalere, så skal man betale endnu flere penge for at komme til den næste forretning og så har jeg brugt så mange at jeg lige så godt kan købe et sæt højtalere og sælge dem igen, hvis jeg ikke kan lide dem.

Desuden er der også det fact at Monitor Audio er en af de eneste muligheder i prisklassen for at få en højtaler, som har fået mange gode reviews, og samtidig har enter og baghøjtalere. Rigtig mange andre højtalere opfylder også de krav, men så ligger højtalerne på et prisniveau jeg ikke kan bruge til noget.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:42
Jeg har selv 99.36. Efter min mening klart de højtalere hvor der er mest for pengene af det jeg har lyttet på. Har desværre ikke selv fået lyttet til MA, så kan ikke udtale mig i forhold til.

Jeg har selv et relativt lille rum, og 99.26 ville måske have været bedre. De spiller i hvert også fantastisk, og leverer punch i brystkassen, og lyder klart som en større højtaler end den er, men når selvfølgelig ikke 99.36

Af forhandlere i Aalborg er der Sun-Audio. Fantastisk lille butik, til dato den bedste HiFi butik jeg har været i hvad angår service og vejledning. De har Monitor Audio bl.a. og desuden Advanced Acoustic til små penge. De er gode til at give en et tilbud med på vejen.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:47
Ja det virker bare lidt dyrere at du vil købe "ud i den blå luft" og så sælge med stort tab hvis de ikke dur alligevel. For brugte højttalere mister hurtigt halvdelen i værdi.
 
Monitor Audio er en overraskende god højttaler, selv i de små størrelser. Om der er bund nok i ved jeg ikke, men her kan en billig XTZ sub levere varen. Faktisk skal du op i temmelig kostbare gulvhøjttalere for at få en bund der er bedre.
Til top
red_martians Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér red_martians Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:57
Concept2 er hvad angår bass en ret fesen oplevelse. Her er højttaleren konstruktionsmæssigt for svag. Hvis du går i hifiklubben så prøv evt B&W CM5. Det er en højttalere i samme størrelsesklasse men med et helt andet potentialle bass-mæssigt. Evt. spørg om du må prøve dem i biffen(i Allborg), da det er et mindre lokale der derudover vil give dem et ekstra nøk.
Alternativt fra MA findes RX2 der faktisk også kan noget helt specielt med bass i forhold til størrelse. Men i forhold til størrelse vil jeg også klart anbefale en stander-reol-højttaler. Det vil give den bedste oplevelse.
Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 16:02

Mkirkelund
Simpelthen for nice. Jeg vil helt klart besøge Sun Audio og høre om MA er noget for mig. Ærgeligt at de ikke har center og suround højtalerne, men fronterne er jo også de vigtigste og er deres klang god, så burde resten jo være trop.


Red_martians
Ja jeg har  skam også hørt flere B&W højtalere(dog ikke lige CM serien) ved forskelige lejligheder og mit indtryk er at de har en lækker blød og varm lyd med god fyldig bund. Men de er bare også satans dyre. Jeg kunne godt købe CM5, men centeren CMC koster 4.000kr og CM1 som baghøjtalere løber op i 6.000kr. Det er en samlet pris på 18.000kr og så kommer standere til front og bag oveni og så kan det godt løbe op i 20.000kr.
 Tilsvarende koster et samlet BX5 sæt med BX center og baghøjtalere + stander til bag omkring 10.000kr. Jeg har simpelthen ikke råd til CM serien - Ikke engang med CM1 som front.


Men i må meget gerne komme med kommentare omkring BX serien mod RX serien generelt. Er det virkelig de ekstra penge værd? Jeg overvejer også stadig XTZ 99 serien, men dem har jeg jo ikke mulighed for at høre.

Til top
pinkytk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2007
Status: Offline
Point: 101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pinkytk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 21:59
Køb endelig ikke xtz'erne hvis du ikke har hørt dem først. Jeg fortød meget hurtigt da jeg gjorde dette.
Kunne slet ikke holde diskanten ud.
Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 22:00
Det lyder ikke så godt. Jeg er temmelig overfølsom over for hård diskant. Der skal ikke meget til at genere mig. Derfor foretrækker jeg højtalere med en varm klang. MA skulle have forbedret deres mellemtone og diskant drastisk i forhold til deres tidligere versioner.

Men tak for "advarslen".
Til top
skele2r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skele2r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 12:59
Monitor Audio, Lyttede til både bx5 + rx6 og rx8 hold da kæft det er fandme bang for the bucks. . 

i forhold til Dali Ikon 6 mk2 er lyden i mine øre meget bedre sammensat, slet ikke så skinger i diskanterne. . 

Især Rx8 formår at spille detaljeret med masser af stemme definition, guitar spil kommer virkelig også godt ud, og specielt bunden syntes jeg er fantastisk, meget strem og kontrolleret bas med masser af dybde. . 

Et sæt Rx8 koster 4600,- pr stk og jeg har ikke hørt noget i den pris klasse der lød ligeså godt.

Har selv købt RX6 brugt og de spiller ligegodt som RX8 bare ikke helt så dybt, men fantastisk stram bas
Til top
skele2r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skele2r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 13:00
det er taget fra min egen tråd derfor sammenligner jeg med ikon. . BX5/6 vs RX6 der er noget mere skrald i rx6 helt klar de sidste penge værd

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu