recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BX5 vs BX6 vs RX6 vs XTZ 99.36
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

BX5 vs BX6 vs RX6 vs XTZ 99.36

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af arsukfjorden arsukfjorden skrev:

Jeg er temmelig overfølsom over for hård diskant. Der skal ikke meget til at genere mig. Derfor foretrækker jeg højtalere med en varm klang.

Derfor undre det meget rigtig meget at du overhovedet har valgt Dali og især noget fra Concept serien.

Jeg tror det er de lyseste højttalere jeg har hørt (Concept serien). Havde selv Concept 6 surround sæt (Concept 1 bag, Concept CT center), og endte med at sælge det af samme grund (Var mit første sæt som jeg købte uden at have hørt det inden).

Jeg har hørt Ikon MKII, Zensor og Lektor... har hørt B&W DM60X, DM60X s2 og DM68X... har hørt QLN Qubic 222 og QLN 606, 604 og 600 center.... har hørt Audio Pro hos en kammerat og System Audio hos en anden kammerat (kan desværre ikke huske modellerne)...

Og som sagt af alt det ovenstående jeg har hørt synes jeg Dali modellerne har været det mest lyse og skingre (ikke alle nævnte Dali modeller er skingre men de kan tendere til det efter min mening). Og jeg er ikke meget følsom overfor sådan noget, blot en smule.

Men med udgangspunkt i din overfølsomhed for aggressive diskanter, så vil jeg også anbefale at du tager en lytter til Monitor Audio, DLS, Audio Pro og QLN hvis du kan finde noget på brugtmarkedet (den Audio pro model jeg har hørt hos en kammerat havde overraskende god bund selvom de var så små af gulvhøjttalere at være).

Der er med garanti andre mærker der er langt bedre og mere raffineret, men de har som regel været over mit budget så har ikke givet dem en lytter.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 14:07
Concepter var lidt et impulskøb. Jeg købte dem til en rigtig favorabel pris af en prige fordi hun mente at den tilhørende NAD forstærker var defekt eftersom at den kun spillede ud af den ene kanal. Jeg tvivlede på at en NAD ville gå i stykker efter bare 2 år hvor den ikke havde været brugt meget(ifølge hende), så jeg holdt min mund og ganske som forventet så viste det sig (derhjemme efrer køb) at det var kablet.

Men jeg opdagede med det samme at diskanten var meget skarp. Men jeg har ikke haft råd til noget andet før nu, så jeg har beholdt dem. Både NAD'en og Concepterne blev dog solgt i dag for 1.400kr. Så er jeg af med dem :)

Jeg vil helt klart se om ejg kan få en lytter på nogle af dem du anbefalder. Jeg rejser ikek rundt i hele landet, men nu ved jeg da at jeg kan prøvehøre Monitor Audio. Zensor er måske lidt lys i det, men jeg syntes ikke at de er så skingre som cencept serien. Generelt er Zensor serien bare langt bedr eend Concept serien.
 Var med da min kammerat skulle vælge imellem Concept 8 eller Zensor 7 og der var da himmel til forskel da vi hørte dem op mod hinanden. Zensor var langt bedre.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 14:28
Jo, Zensor er en del bedre end Concept og slet ikke lige så lyse, men synes stadig at Zensor er for lyse til min smag og det bliver ikke bedre med Ikon MKII.

Synes faktisk at skingerheden falder som man går op i modellerne, men synes bare de generelt er for lyse, Dali altså.

Concept - "værst", mangler lidt bund og punch.
Lektor - En del "bedre" end Concept, mangler stadig bund og punch.
Zensor - En del "bedre" end Lektor, bedre bund og punch, men ikke nok.
Ikon - En hel del bedre end Zensor også i mellemtone og bund, men mangler stadig punch og dybde.

Tror du vil forstå hvad jeg mener når du får hørt f.eks. DLS eller Monitor Audio, og sammenligner med ovennævnte modeller. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
arsukfjorden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2012
Sted: Frederikshavn
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arsukfjorden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 19:19
Ja jeg kan næsten ikke vente, men først skal jeg lige på skiferie til Østrig i morgen i en uges tid og så skal jeg flytte få dage efter, så der går et par uger.

Det er faktisk lidt ironisk. Jeg har som sagt lige solgt mine concepter og NAD forstærker, men jeg har stadig min Denon 1911, så jeg har hooket nogle gamle Creative S750 højtalere til den så jeg har noget til computeren basiske lyde.
 Har godt nok lige smidt noget internet radio på, mens jeg læser lektier. Det er godt nok 2-vejs højtalere, men de er designet som satelitter, så der er tæt på ingen bund i dem og klangen er lidt forvrænget, da de ikke er lavet til at afspille alle toner, men de er slet ikke så skarpe som Concepterne :)

Men specielt godt lyder det nu heller ikke. Concepterne lød trods alt bedre, men bare meget mere anstrengende...
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2012 kl. 20:37
Altså Dali højttalere er bestemt ikke dårlige og Concept serien er bestemt heller ikke ringe, men i sange hvor der er lidt høje til meget høje toner er der stor risiko for at de fleste vil synes det bliver skingert og skærende på Concept serien (også de andre for den sags skyld). Så det gælder om at kombinere dem med receiver og kabler der holder lidt igen på diskanten.

Men der er rigtig mange højttalere som Concept lyder bedre end.

Sjovt du nævner Creative Gigaworks S750, for det er selvsamme surround sæt (eller et magen til) jeg har sat til min spille maskine og jeg synes nu de lyder fint. Synes heller ikke der mangler toner i forhold til mit Hi-Fi udstyr. Men lyden er anderledes og slet ikke lige så dynamisk og bred. Det heller ikke lige så klart og rent, men dårligt er det bestemt ikke. Der bliver heller ikke forvrænget her, men nu har jeg så sat det til subben og dermed dens egen forstærker. Smile

Har også Creative Fatal1ty head phones, som efter min ydmyge mening lyder rigtig godt især til prisen. De er lidt fladere (dynamikken og bredden) at høre på i forhold til Hi-Fi udstyret, ikke helt lige så klare, men virkelig lækkert af så "billige" head phones at være.

Jeg kan generelt godt lide Creative (Cambridge Audio) lyden, men syntes at jeg ville have noget med netop mere klarhed og renhed, noget med mere styr på bassen men samme gode bund og så en lille smule mere detalje.... derfor gik jeg på jagt efter højttalere og andet udstyr med dette i tankerne. Det førte mig til QLN højttalere (efter at have hørt min gode vens QLN'er havde jeg i lang tid tænkt at det skulle være næste opgradering), Cambridge Audio receiver (har dog Denon AVR-2809 nu, som gør det rigtig godt), og TaraLabs kobber kabler.

Nu har jeg så fået at vide at Monitor Audio ligner QLN i lyden, dog med mere detaljeret og anelse mere aggressiv mellemtone og diskant, så næste gang der skal opgraderes bliver der klart lyttet til Monitor Audio. Og designeren til QLN'erne gik over til DLS (og er vist på vej videre nu). Så DLS skal der også lyttes til på et tidspunkt.

Er du, ligesom mig, til Creativ (Cambridge Audio) lyden, men med mere "kvalitet" og lidt mere raffineret lyd så synes jeg bestemt du skal tage og lytte til noget DLS, Monitor Audio og QLN hvis du som sagt kan finde noget på brugtmarkedet.

Det er magen til disse jeg har som fronter. Smile

Jamen, god skitur... Jeg har været afsted... og det var NAICE!!! Snowboard og ikke ski, klart! Wink Tongue


Redigeret af Hessi - 19-Februar-2012 kl. 20:44
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu