recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg egen server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg egen server

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 19:14
I second that, HP microserver til 1800 kr.
Du kan evt. bruge resten af pengene på en cpu upgrade f.eks. 1220v2:
http://www.ebay.co.uk/itm/Intel-Xeon-E3-1220V2-CPU-SR0PH-3-1GHZ-69W-8MB-Cache-LGA-1155-Boxed-New-/111842185789?hash=item1a0a50523d:g:HV0AAOSwnH1WYGUN

Software: hvis den skal bruges til media filer er OpenMediaVault(Debian) + SnapRAID en unbeatable combo.

Edit: Jeg ville enten smide en lille SSD eller 2.5 hdd, som du kan installere OpenMediaVault på. Da du har en 250 GB ssd ved hånden er det fint.
1220V2 score 6500+, og transcoding af 1080P kræver ca. 2000 per stream. Det kommer an på hvor meget power du efterspørger. Hvis vi skal snakke om stabilitiet så går du ikke fejl af HP og Debian eller FreeNas. Dette er enterprise grade, hvor QNAP er consumer grade.

Redigeret af mortenls - 05-December-2015 kl. 19:37
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 20:56
Klaus, håber det er ok, jeg bruger din tråd ellers må du sige til. Smile

Hvordan passer nedenstående? Tænker at hvis den skal bruges bl.a til plex hvor der skal transcodes så skal den have lidt saft at tage fra, men er i tvivl CPU'en skal være en Xeon eller core i3,i5,i7. Bundkortet skulle understøtte begge. Ville en i3 være bedre end den xeon?? Plex er multithreaded, og tænker at det vil gavne med en CPU med flere kerner.

Bundkort: Asrock E3C226D2I
CPU: Intel® Xeon® Processor E3-1220 v3 (8M Cache, 3.10 GHz)
RAM: 2X8GB Module - DDR3 1600MHz Server Premier
PSU:Corsair CS Series™ Modular CS450M — 450 Watt 80 PLUS® Gold Certified
SSD: Billig SSD til OS
HDD: 2xWD red
Kabinet: Fractal design - Enten Node 804 eller 304.

Redigeret af Dorf - 05-December-2015 kl. 21:14
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 22:22
Du er bange for at en Xeon E3-1220 ikke er nok? Det er sku en mand efter mit hovedet. Lad mig introducere dig til Xeon D https://www.supermicro.com/products/system/midtower/5028/sys-5028d-tn4t.cfm.
Lad dig ikke narre af de 45W, denne cpu score 11k. Og du får 10 gbit med ovenikøbet.
Du kan generelt sammenligne cpu'er på cpubenchmark.net. Plex kræver ca. 2000 per. 1080P stream, så du skal blot vælge en CPU efter dit behov. Generelt vil jeg sige, at det ikke er nødvendigt med ECC ram og Xeoen it en hjemme NAS, men jeg plejer selv at gå lidt overkill. Desuden kan du snart få Asrock C236 med 8 sata, og Intel's nye 14 nm produktionsteknolog.

Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-April-2009
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 22:39
Jeg har et asrock C2750D4I 16gb ram 14 tb diske,på en Windows 10 pro, HDhomerun 4dc med dvblink server! Det leveres til 4x nvidia shield android tv, med kodi og plex!det spiller Max. Det er nemt, og masser af muligheder for at kører flere typer for raid.
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 23:32
Ja, det board er ret lækkert, 4 ram slots og er det 12 sata ports? Core performance er dog ret svag i forhold til Xeon 1220, og overall er det også mindre kraftigt. Men med 12 sata port er dette board perfekt til NAS, og som jeg har forstået det kan man smide det i et UNAS 800 kabinet uden at der overopheder. Sådan et setup er en del kraftigere end den QNAP på forsiden.

Hvis det var mig ville jeg vente, og snuppe et Asrock mini itx C236 med 8 sata ports, og så smide enten en i3 6***T eller en af de billigere Xeon V5 CPU'er i den. Det kan gøres for ca. 3000 som C2750 koster. Vi vil tidligst se 10 nm i 2017, så ved at vente lidt vil man have et nyt build i mange år.
Men hvis man har brug for de 12 sata porte er C2750 en no-brainer. 
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 09:06
Jeg har selv bygget en hjemmeserver som kører plex og lidt andre programmer ved siden af.

Jeg har valgt at bruge Unraid systemet. Jeg syntes selv det er rigtig brugervenlig og der findes mange gode guides. Og når det først er sat op så kører det bare. Kommer selv og fortæller hvis der begynder og opstå fejl på en disk så man kan få den udskiftet.

Angående hardware så ville jeg først finde ud af hvad du helt præcis skal bruge den til. F.eks. hvor mange streams til plex og om du vil have andet og køre på den.

bagefter hvor meget plads du har brug for og derfor sata porte på bundkortet.

Med unraid har jeg 8gb ram og sidde i men den har endnu ikke haft brug for mere end de 4gb men altid rart at have lidt ekstra. 

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 09:46
Jeg bruger Kodi til at streame til husets TV.
På tablets bruger jeg Emby.
Emby fungerer også super til at få adgang til mit meadia når vi er væk hjemme fra.
Emby kan bruge quicksync til at transcode, og sammen med CPU power så kan man nemt håndtere et helt hus's forbrug.
TV håndteres af Dvblink via billige USB TV tuner.

Hardware:
Asrock B75 bundkort
16GB ram (WHS2011 understøtter kun 8, de sidste 8 er ram disk til TV buffer)
Billig highpoint raid controller (rigeligt med hastighed i den virkelige verden)
SSD til OS ( så diske kan spinde ned når de ikke har været i brug i 30 min)
CPU Xeon E3-1260L 4kerner 2,4GHz - jeg har ikke oplevet behov for at opgradere.
PSU er en pico psu, forbrug uden transcodening, men med optagelser og video streaming er ca. 50watt.
Maks. Forbrug med transcodening og handbreak kørende 77watt målt ved væggen af en watt o meter.

Det kan bestemt gøres større og vildere, men dette hardware har over de sidste 3 år bare vist at det virker.

Bonus:
Det er muligt at bruge MadVR til Kodi og Emby !
Hvis man betaler meget for at kunne tilgå sine film, så må de også gerne se bedst mulig ud.

.....
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 10:02
Har kigget på asrock C2750D4I, jeg får aldrig bruge for 12 sata porte, desuden undrer det mig at der er ingen USB 3. Vil mene 6 eller 8 porte er rigeligt til mit forbrug. Den skal primært bruges til streaming af film, musik og selvfølgelig til lagring af billeder, dokumenter osv. men der kommer også til at køre andre applikationer i baggrunden. Den skal i hvert fald kunne håndtere 2 plex streams samtidig men gerne 4.
Den skal mest af alt være lynhurtig til overførsel, og stabil. Min synology 210+ har kørt 365 24/7 i snart 6 år med de samme harddiske uden et eneste problem. Jeg ved ikke hvad de samsung harddiske er lavet af men hold da op de kører bare. Jeg bruger download station en gang i mellem, og har bemærket efter jeg har opgraderet til 300Mbit hos yousee at den kun er i stand til at hente med ca. 100Mbit, da er CPU'en på 99%.

Den omtalte Asrock mini itx C236 er det den, og hvad er fordelen ved det kort?
http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=C236%20WSI#Specifications

Tænker om det hardware setup, jeg fandt frem til tidligere er ok? Og hvis ikke vil jeg sætte pris med links til bedre forslag. Smile
Jeg er desværre ikke så meget ind i server hardware.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 11:32
Ja, det er det kort der snakkes om. Der har flere sata porte og så er det lavet til Xeon V5. Det kommer derfor lidt an på om du skal samle i dag eller kan vente lidt. Vi hopper som bekendt to generationer fra Xeon V3 til Xeon V5. Jeg ved godt at der altid vil være noget bedre i morgen, men vil vi tidligt se 10 NM fra Intel i 2017. Så hvis du venter lidt er i morgen meget langt væk, hvor i morgen pt. er noget kort væk.

Dit build er fint nok men det er way overkill med 16 GB, du kan sagtens nøjes med meget mindre.; 4gb er mere end rigeligt, hvis du ikke skal køre Windows. ECC ram er mere nice to have end need to have i en hjemme server. Men hvis du planlægger FreeNas+ZFS, så har du behov for meget ram. Jeg ville lige tage et kig på 1230 V3, den koster vist kun 250 kr. mere, du kan selv tjekke dens performance kontra 1220 V2 på cpubenchmark.net. Bottom line, jeg ville købe den 1230 v3, og hvis pengene ikke er i budgettet så ville jeg spare lidt på ram.

Jeg tror det er de færreste som har behov for at kunne trancode mere end to streams. Transcoding er kun nødvendigt hvis din afspiller ikke kan afspille filen direkte. Uden transcoding kan du have 100 streams i gang på den server.

Redigeret af mortenls - 06-December-2015 kl. 11:33
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 12:33
Så kom der gang i den :-)

Rigtig gode råd alle sammen og sidder og kigger det hele lidt igennem. 

HP Microserver har jeg kigget på, men som jeg ser det så understøtter den kun 4TB hdd? 

Og igen så ved at tag et tower med plads til 8 hdd så er man ikke ramt på pladsen. 

Ang. Asrock mini itx C236 hvor er det forventet at de lander i butikkerne? Og har man en ide om prisen?

Xeon E3 1220 V2 kan ikke rigtig findes til salg synes jeg. Er der den store forskel på den og på 1220 V3?
Hvad med en Intel Core i5-4460 som er meget ens med 1220 i preformence, men er 300 kr billiger?

Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 12:45
Mortenls, tak for feedback. For mit vedkommende haster det ikke, og kan godt vente til C236 bundkortet kommer i handlen.
Mht. software, er man bedre stillet med FreeNas, xpenology eller måske windows?
FreeNas ser ud til at kunne mange ting, til gengæld er der masser af videoer og et godt forum hvor der kan hentes hjælp hvis/når der er bruge for det.

Xpenology kunne også være en mulighed. Hvis brugerinterfacet og mulighederne er på højde med synologys, kunne det det være det var det jeg skulle bruge.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 13:26
Grunden til jeg anbefalde 1220 V2 er fordi, at det har det rigtige LGA til HP MicroServer. Der var et ret godt tilbud på den CPU på Ebay, som gjorde at du kunne få HP MicroServer + 1220 V2 til lige omkring 3000. Hvor læser du at HP ikke kan tage mere end 4 TB=  i5-4460 er mere end rigeligt, og til dit budget ville jeg ikke gå med Xeon med mindre et godt tilbud viser sig (HP MicroServer). Asrock  C236 er et rigitgt fint board fordi det er svært at finde mini-itx med 8 sata ports, og man skal nok op i et server motherboard for at finde så mange. Dog er prisen også derefter, da det jo er et server board. Prisen kommer nok til at ligge omkring Asrock C226, plus en merpris fordi det er helt nyt. Men da du går Tower vejen, kan man normalt få nogle boards til billigere penge med lige så mange sata ports.

Uha, at spå om hvornår elektronik lander i butikkerne er farligt. Nogle af Xeon V5 cpu'erne kan allerede købes i dag, så mon ikke motherboards snarlig følger dem. Et godt bud er januar. 

Jeg har aldrig stiftet bekendtskab med Xpenology. Xpenology har ikke nogen track record, hvilket  udelukker det for mig. Jeg vil læse lidt om de forskellige styresystemer selv, da der både er fordele og ulemper ved dem alle. UnRaid er meget fortrukket af Kodi ejer, og også a Plex ejer, da det er nemt og rigtig godt til media filer. Jeg ville selv bruge OpenMediaVault+SnapRAID til media filer, men dette setup kan godt være lidt sværere. Jeg mener at FreeNAS mest er beregnet til traditionel raid eller ZFS, men jeg er ikke sikker på dette.

Redigeret af mortenls - 06-December-2015 kl. 13:26
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu