recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg egen server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg egen server

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 14:02
Hvis man implementerer Sun disk partition teknologi i form af ZFS, så er det sund fornuft at benytte ECC ram.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 14:08
Ved heller ikke hvor jeg har læst det med maks 4 TB. Er mig der har set forkert :-).

Vil gå lidt mere i dybden og så vender jeg tilbage.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:

Xpenology kunne også være en mulighed. Hvis brugerinterfacet og mulighederne er på højde med synologys, kunne det det være det var det jeg skulle bruge.

Xpenology ER synology's software. Synology valgte at lave softwaren til deres nas open source for at lokke folk til at lave apps til systemet. Det betyder at der idag er et hav af apps muligheder på Synology's produkter. 

Det folkene bag xpenology gør er at tage synologys software og fjerne/modificere de linier i boot loaderen der begrænser softwaren til kun at virke på synology hardware. Fordi det er open source er kildekoden frit tilgængelig og det gør det relativt enkelt at fjerne sådan en "kun synology hardware"-spærring.

I praksis betyder det, at xpenology kan 100% det samme som softwaren på en ægte synology nas, der er ingen forskel da det er samme kildekode, bare med "kun synology"-begrænsningen fjernet. Som bruger kan du ikke se en skid forskel og alle de apps der virker på en ægte synology virker også på en xpenology. Xpenology er synologys styresystem på noget hardware du selv vælger - præcis samme brugerinterface og muligheder.

Eneste downside, som jeg ser det, er at xpenology typisk er en version eller to bagud i forhold til synology fordi der lige skal bruges lidt tid på at fjerne spærringen og teste hver gang synology kommer ud med en ny version. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 15:50
problemet med Xpenology er bare at det på INGEN måde er nemt at installere og opdatere da der skal bruges en usb-boot disk for at den overhovedet kan læse xpenology og der skal laves manuel opdatering som ikke kan gøre via synology's webinterface, OG synology gør hvad de kan for at "forpurre" xpenology med HW-tjeks og deslige nu. Freenas, nas4free (er nok den nemmeste at tilgå i øjeblikket) og openmediavault (den oprindelige programmør fra nas4free som ikke ville samme vej som de andre) er alle 3 sider af stort set samme sag. 

Hvis byggeren INGEN erfaring har med at bygge maskiner eller software generelt, så køb en færdiglavet. det ER lettere, og selvfølgelig ikke nær så udfordrende, MEN det virker altså bare. Ønsker man ZFS, så kan ZOL også være et udmærket bud (ZFS on linux) hvor man bare kører en helt alm ubuntu og installerer zfs ovenpå.
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 16:51
Det er rigtig dejligt med så mange tilbagemeldinger.

Men forstår ikke dem der helst fraråder folk at gå i gang med selv at bygge hvis man ikke har gjort det før.
Der er en masse hjælp at hente rundt omkring i dag. Bla. På dette forum og man burde i stedet hjælpe folk på vej.

Jeg spørger efter en god hardware sammensætning fra folk med erfaring. Er jo ikke sådan at samle en pc er svært i sig selv, men er rart at få råd med på vejen.

Software er jeg heller ikke så nevøs for, man kan læse sig til det meste og så ellers prøve sig frem.

Så folk der generelt kun vil fraråde kommer til at virke meget negative og åh nej endnu en der vil prøve selv agtige.

Vend den om og tænk fedt endnu en der vil prøve at lave noget fedt selv.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 20:29
Du har fuldkommen ret i at man kan læse sig til rigtigt meget - MEN en server er IKKE en pc når det kommer til softwaren, og laver man det selv så skal det være fordi man ønsker at lære mere om infrastruktur, storage og hvordan tingene i det hele taget fungerer, for det er på ingen måde ligesom en pc. - Det er det som Synology, qnap og de andre har taget "ud" og gjort æske let ved at den kan sætte tingene op for en. Freenas/nas4free etc gør det IKKE for dig, så du skal vide hvad CIFS/SMB/storagepools etc er for noget.

Det er dog rigtigt mange penge at punge ud med for at lære at lege med den slags. Der ville jeg hellere starte med en rigtig synology og så købe en billig intel NUC til at lege med ved siden af (dem med celeron cpu'er er ganske fine) - så kan man lege lidt med virtualisering og servere og hvad der nu ellers er.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Det er rigtig dejligt med så mange tilbagemeldinger.

Men forstår ikke dem der helst fraråder folk at gå i gang med selv at bygge hvis man ikke har gjort det før.
Der er en masse hjælp at hente rundt omkring i dag. Bla. På dette forum og man burde i stedet hjælpe folk på vej.

Jeg spørger efter en god hardware sammensætning fra folk med erfaring. Er jo ikke sådan at samle en pc er svært i sig selv, men er rart at få råd med på vejen.

Software er jeg heller ikke så nevøs for, man kan læse sig til det meste og så ellers prøve sig frem.

Så folk der generelt kun vil fraråde kommer til at virke meget negative og åh nej endnu en der vil prøve selv agtige.

Vend den om og tænk fedt endnu en der vil prøve at lave noget fedt selv.
Den er jo nok møntet på mig selvom claus_jac forklarer det meget godt.

Jeg mener du skal prøve en af de pakker der nævnes og se om det er løsningen, frem for først at smide 3.500 kr ud på hardware, som måske ikke kommer til at leve op til forventningerne.

Det havde jeg selv gjort i samme situation, da man kan teste rigtigt meget fra en USB stick og noget ældre hardware.

Hvis du vil køre FreeNAS, så anbefaler de Intel netkort og ECC ram. Det er relativt nemt at følge en guide og få boksen op at køre. Men den dag man har en diskfejl, så er de fleste ude af deres tryghedszone. Jeg tror bare at flertallet ikke ønsker at stå og gøre noget for første gang og så ikke have 100% komplet dokumentation og et firma som Synology eller Qnap i baghånden.
Det kan jo være rigtig meget data som enten går tabt eller som skal genskabes fra backup, hvis man laver en fejl.
Jeg tror eksempelvis ikke en FreeNAS bipper ved hardware fejl. Det kan være en disk eller blæser som står af. Den sender så en mail, men har man stadig samme mailadresse? - eller har man skiftet udbyder og kan ikke sende fra samme smtp, så får man ikke fejlen og mister måske alt.
Der er bare rigtigt mange øvelser, som kan gå galt og derfor ønsker vi selvfølgeligt at vejlede så godt som muligt.

Jeg arbejder professionelt med storage og virtualisering, backup og it sikkerhed til dagligt.
Men jeg synes ikke selv det er sjovt, hver gang man skal ud i disaster recovery, selvom der årligt testes at den slags virker.

Så jeg vil ikke anbefale nogen at prøve sig frem og efterfølgende opdage at de har mistet 16 TB data og video/billeder af sønnen eller datterens første skridt

Redigeret af Cyberguyen - 06-December-2015 kl. 21:20
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Februar-2008
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 20:49
Jeg vil anbefale at du til at starte med, laver en virtuel nas med den software du ønsker at køre med.

Heri kan du se hvordan man opretter brugere, og laver raid-arrays mm.

Selv har jeg lavet mig en lille maskine med Chenbro ES34069 NAS/Server kabinet og ASRock Z97E-ITX/ac motherboard med 16 GB ram, og en M2 2242 120 GB SSD til systemet.
Til lager har jeg 4 stk 4 TB diske i.
CPU er en Intel Core i5 4590T som klarer ærterne til mit behov! :-)

Som OS kører jeg med "OpenMediaVault" (Debian linux) og det spiller perfekt!

Maskinen kører ved sidsn af NAS med 3 virtuelle maskiner (VirtualBox) og alt kan jeg konfigurere via web.
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 21:33
Jeg selv startede med en Qnap 2-disk NAS for en del år siden og begyndte så samtidig at lege lidt med at bygge en storage server. Jeg har været over både WHS, FreeNAS, Nexenta, ZFSGuru og er endt med unRAID som jeg har haft i en årrække nu. Og der er stadig en del ting jeg ikke er 100-meter mester i, selvom jeg kan lave mange ting ifm unRAID. Jeg kan iøvrigt lige bemærke at jeg - alt for tidligt - gik lidt amok og købte en state of the art server med Xeon processor og 16GB ECC pga. mit Nexenta eventyr, som så endte med at blive ret kort. Bevares, serveren blev brugt efterfølgende til mine andre forsøg, men den var totalt overkill :D

Så jeg vil tilslutte mig Cyberguyen og andre der understreger at man skal være parat til at investere tid i det. Ikke bare til at starte med, men også løbende når der kommer opdateringer, problemer mv.

Start ud i det stille - find en billig NAS (Zyxel laver en 2 disk der koster en plov) som du kan have dine ting på til at starte med, så du med det samme har dem tilgængelig på netværk - så lærer du også noget om dit egentlige brugsmønster, mens du bliver klog på de forskellige serverløsninger. Og din lyst til at eksperimentere bliver heller ikke stækket når nu du ikke er bundet af at din testplatform også er din "produktionsserver". Om du så vil finde en gl PC eller bruge lidt flere penge på den G8 Microserver der linkes til tidligere, skal jeg ikke blande mig i.

Og hav for pokker backup af det du bare ikke kan tåle at miste (og nej, det er ikke den rippede Blu-Ray af Blade Runner Directors  cut :-) - her taler vi familiebilleder, phd opgaver etc  etc)

Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 21:54
I har formentlig ret i at man ikke skal tag munden for fuld med det samme.

Vil vurdere imorgen om det er en billig NAS i første omgang og så begynde at lege med det andet.

Som du selv sige så skal der tages backup af familie fotos og videoer, men det sker allerede i dag.

Film, serier osv er jeg ikke bange for at miste.

Er man kold over for at miste noget er der vel ingen grund til at kører nogen former for raid?
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 22:07
t33j4y, kan jeg så få dig til at se nærmere på min HW forslag på side 2, og vurdere om det er overkill eller ej? Hvis det er tilfældet hvad ville du selv forslå? Det er det jeg er i tvivl om.

At der vil være en læringskurv ifm.server opsætningen med et opensource system à la mediavault eller freenas kontra synology's plug'n'play som jeg er vant til, er jeg med på. Men der kommer ikke noget der ikke kan mistes på serveren før jeg selv føler, jeg nogenlunde har styr på de forskellige begreber og indstillinger.
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2015 kl. 22:10
Nu er RAID som udgangspunkt ikke et værn mod at miste data - men ja, hvis du er ligeglad med at miste al data der ligger på en disk fordi den crasher, kan du for så vidt godt bare anvende JBOD scheme, hvor al den plads du har på tværs af dine diske præsenteres som een stor netværksdisk.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu