recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg selv Media Center
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketByg selv Media Center

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jvejle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Emne: Byg selv Media Center
    Sendt: 08-December-2006 kl. 23:47

Hej Forum,

Jeg er sikker på at spørgsmålet har været stillet før; men jeg har rodet rundt for at finde et svar på dette:

Jeg har haft en X-one hjemme 'på prøve', og måtte erkende at den ikke levede op til mine krav da den ikke kunne køre med mit 42" Panasonic PV60E i den korrekte opløsning over DVI, så jeg har besluttet mig for at bygge én selv.......... men hvordan?

Er der nogen der har et bud på en 'stue-model' til 5-6.000,- der er pengene værd. Alternativ, kan I henvise til mulige setups?

Jeg påskønner enhver hjælp jeg kan få, da jeg er faret en smule vind i junglen.

På forhånd tak

JVejle

Redigeret af jvejle - 09-December-2006 kl. 00:06
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 00:07
Skal du kun bruge den til analoge signaler, eller skal den kunne modtage DVB-T, DVB-C, DVB-S og hvad med HD DVD eller Blu-ray?
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
jvejle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 00:32

Hej Jens,

Ja, undskyld - jeg er godt klar over jeg ikke var helt klar i koderne.

Mit behov er primært analog og DVB-T (hvis det er muligt). Derudover vil dens primære formål være at optage, samle billeder, CD'ere, optagede video-film mv. Den skal køre MCE, være støjsvag, have kræfter nok til Vista og mulighed for at blive opgraderet når den tid kommer.

For mange krav til den pris?

JVejle

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 05:16
Det der fordyrer et media center der står i stuen er faktisk kabinettet i forhold til en PC, man er nødt til at acceptere et betydeligt beløb for et sådant kabinet, mindste pris er nok 700, men det er ikke så mange der vil nøjes med det, så mere end 1000 for kabinettet er mere realistisk. Når man vil vil køre Vista på sin HTPC skal man måske også have et grafikkort der kan væsenlig mere end lige dagens standard kræver og det fordyrer også. Der skal heller bruges en lille harddisk , 250GB er da nok det mindste. En fornuftig CPU er måske en  Core 2 duo E6300, den ligger nok på 1500 ca  i en box version. 1 GB Ram skal der nok være i, det er ca 750kr. TV-kort med både analog og dvb_T tuner, et hauppauge HVR1300 måske?  Og en media center disk.

Det løber alt sammen op.  Så det bliver nok ret svært at holde en pris på 6000 faktisk. Men det hænger jo sammen med de krav man stiller.

Det er svært at holde det lydløst, især hvis mediecentret skal kunne meget. Vista er da krævende selv om jeg ikke kender det. Måske er 2GB ram mere realistisk. Tror ikke det er godt med mindre.

Nå, ja, jeg prøvede at samle en maskine på papiret der svarede til den Medion Aldi lige solgte, det kunne man ikke selv. (Pris 6400) Men man kunne godt lave noget andet der var ok for mindre.

Ken

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af jvejle jvejle skrev:

Jeg har haft en X-one hjemme 'på prøve', og måtte erkende at den ikke levede op til mine krav da den ikke kunne køre med mit 42" Panasonic PV60E i den korrekte opløsning over DVI, så jeg har besluttet mig for at bygge én selv.......... men hvordan?

Hvilken opløsning tænker du på ?

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
jvejle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 11:14

Spawn,

Den native opløsning på skærmen er 1024x768 (m. aflange pixels). Opløsningen skulle vel så ligge på 1280x720 (kan knapt nok huske det).

Grafikkortet der sad i X-one var så absolut ufleksibel (Intel). Tech Support var godt klar over problemet, kendte problemet men kunne ikke hjælpe, og da jeg afleverede den tilbage var det ikke den første de havde fået retur i  Bilka Vejle.

ChrisJJ, tak fordi du delte dit setup. Det giver mig en god idé om hvad der skal tak. Har forøvrigt også lagt mig fast på at kabinettet skal være et Antec Fusion

Er der andre der vil dele deres setup.

Pft JVejle

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 12:05

Det er korrekt, man skal køre enten 1024x768 med aflange pixels over VGA eller HD 720p (1280x720) over DVI/HDMI på et PV60

Ah ja - var det ikke noget med at Intels drivere ikke havde et værktøj til at justere for overscan eller kunne det slet ikke sættes til HD 720p.

ok - det behøver ikke være besværligt at lave en HTPC, men det kan være svært at holde den nede under 6000,- 

Start med at finde det kabinet du vil have - dernæst udvælg nogle fornuftige enheder. Et eksempel

Kabinet - ca. 800,-

CPU - Intel Core2 Duo E6300 - kr. 1242,-

Bundkort -  Asus P5B - kr. 981,- 

1 GB DDR2-sdram - ca kr. 800,-

250 GB SataII HD - ca. kr. 600,-

Grafikkort - Radeon X1650pro - ca. kr. 850,-

TV-kort - evt. Hauppage HVr-1300 - ca. kr. 1000,-

Det er samlet 6273,- + tastatur og mus og software.

Vista kan sagtens køre med 1GB ram - men man kan altid smide mere ram i når man har råd til det - det skader aldrig

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 18:37
Spawn og ram til Vista:

Ja, det er godt at være enig med microsoft :) Som måske ikke rigtig vil ud med hvor meget ram der faktisk kræves. Jeg har set et billede der viser hvor meget ram Vista lægger beslag på og der bruges 800MB, hvor XP bruger ca 350.

Nå, jamen der skal da også helst lige være til lidt mere end at kunne skrive en tekst på recorder_dk. :) Det er jo ikke alle der bare vil nøjes med det resterende ram, men fordrer lidt overskud til et spil for eksempel.

her er lige et citat jeg har hugget:

In a speech at Shanghai's Jiaotong University, Dell chief executive Kevin Rollins told Bloomberg News: "I think they tell you maybe 1 gig [gigabyte] of memory is okay. No. Two gigs of memory would be great."

Men dem med den opfattelse er der flere af, spørgsmålet er om det ikke kun er microsoft der tror på mindre en 1 GB. De skal jo sælge deres nye styresystem.

Ken

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 19:03

Jeg er skam ikke uenig med dig Ken_T, men

Behovet for RAM afhænger jo altid af hvad man skal lave - jeg er normalt ikke specielt enig med Microsoft - men jeg tester pt. den nyeste VISTA på en ekstra maskine med 1GB ram og det kører fuldstændig flydende og ubesværet, også mediacenter delen. Derfor min udtalelse om at man sagtens kan køre VISTA med 1GB, hvis man lige skal spare lidt i begyndelsen. Og så er min testmaskine ikke engang en Core2 Duo, men kun en P4 prescott 3.4GHZ med et ældre Radeon 9800pro AGP kort. 

Den nyeste Vista er altså meget optimeret i forhold til eks. RC1 og tidligere versioner som mange "test" og udtalelser baserer sig på.

Vista lægger ikke beslag på 800mb i den nyeste version

Her er lige et screenshot af min Vistas memoryforbrug - som du kan se bruger den kun 391 mb så jeg har stadig 631 mb ledig til at køre programmer af mine 1022 mb (1GB) - det er altså ikke meget forskelligt fra en XP med 1GB ram (den samme maskine med XP bruger 332 mb)

Selvfølgelig er 2GB ram (eller flere) altid bedre, og jo flere ram-tunge ting du vil benytte din maskine til (samtidigt) jo bedre er det med mere RAM. Sådan har det alle dage været, og det er selvfølgelig ikke blevet mindre med Vista. Skal du lave meget videoredigering, billedbehandling, køre de nye 3d spil o.s.v. - så vil jeg da altid anbefale man smider så meget ram i man har råd til. Men nu var det blot et "økonomi mediacenter" jeg skrev specifikationer på - dog stadig med gode kraftige kvalitets komponenter der kan lave andet, hvis man skulle have lyst til det, og stadig med mulighed for at smide mere ram i hvis man vil og har råd.

Man er jo heller ikke tvunget til at køre Vista blot for at køre et mediacenter eller en HTPC, men kan stadig vælge andet hvis man vil, eller syntes Vista er for tung.

Redigeret af spawn - 10-December-2006 kl. 02:29
Til top
jvejle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2006 kl. 21:00

Hej igen,

Tak for de mange tilbagemeldinger. Har cyklet endnu mere rundt og efterhånden besluttet mig (tror jeg) for flg. opstilling. Ville dog gerne hvis der var nogen med mere forstand på det end mig ville kvalitetssikre det?

Antec Fusion kabinet

Bundkort Asus M2NPV-VM

CPU Athlon64 X2 3800+

HDD WD 3200KS Caviar SE16 SATAII

Ram Corsair 1GB kit DDR2 PC6400 800MHz CL5 DDR2 XM

DVD-brænder DVR-111D

TV-tuner HVR-1300MCE med fjernbetjening

Samlet pris 6.100,-

Virker det som et system der vil kunne køre OK?

På forhånd tak for jeres hjælp

JVejle

Til top
jvejle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 16:25

Hej ChrisJJ,

Din tilbagemelding glæder mig. Det eneste der egentlig stopper mig nu er 2 ting.

1) Uvisheden om støjniveauet på apparatet når det er tændt. Kan du komme med nogle indikationer om niveauet?

2) Lyden.... Jeg er lidt af en lyd-narkoman - specielt når jeg ser film. Måske et dumt spørgsmål, men hvordan får jeg lyden over i forstærkeren i sorround sound.

Mvh
JVejle

Til top
jvejle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 20:13

Hej Chris,

Af frygt for at forulempe resten af forum-medlemmerne med mine 'jeg bliver ved' spørgsmål

Først og fremmest tak for din respons på min forespørgsel. En sidste ting jeg godt kunne tænke mig at vide er:

Med dit setup (og forhåbentlig snart mit), er der så mulighed for at føre lyden direkte til TV'et. Som jeg umiddelbart ser det, er der ikke umiddelbart mulighed for at hive lyden ud af kortet uden at det er SPDIF - er det korrekt?

Mvh

JVejle

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu