recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg som i en biograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg som i en biograf

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Byg som i en biograf
    Sendt: 03-Juni-2024 kl. 17:55
Hejsa

Er ved at få købt nogle biografstole til en sfo måske 50-60 stykker 

Jeg tænker at sætte en række med 7-8 stykker og så 7-8 rækker bagved - men så skal de jo en del op i højden, er der nogen der har rodet med at hæve dem ligesom de gør i biografen.

Er total noob og har ingen erfaring med det - men vil gigantisk gerne lave en mega fed biograf til ungerne.  Mangler et hav af ting såsom at måle op og indkøbe et stort tv - ved ikke om 75” bliver for småt - eller om det hedder mørklægning og projektor.  Men er helt klart mest til Apple tv og et stort tv.  

Vi har et pænt stort rum til det - men ved ikke om man eventuelt kan høre nogle tømrerlærlinges skoler om de eventuelt ved rode med et kommende projekt .

Jeg ved godt jeg skal lave meget mere forarbejde - men tænker bare lodt drømmende i første omgang

Stolene kan jeg heldigvis få relativt billigt :)

På forhånd tak
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2024 kl. 19:18
Jeg tænker du får mere praktisk hjælp ved at beskrive projektet på facebook. Det kan jo være forældrene til ungerne der har lyst til at ofre noget fritid. Kan også være de har nogle genbrugs materialer.

Til podiebygning foreslår jeg en masse paller, de kan vel fåes billigt.


Redigeret af Munch - 03-Juni-2024 kl. 19:21
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2024 kl. 07:51
Jeg tror, at 75" bliver alt for småt, hvis der er tale om så mange stolerækker. 85" bliver nok også for småt. Prøv at tage ud i en butik og se dem for selv at vurdere.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2024 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

.....
Er total noob og har ingen erfaring med det - men vil gigantisk gerne lave en mega fed biograf til ungerne.  
............
Vi har et pænt stort rum til det - men ved ikke om man eventuelt kan høre nogle tømrerlærlinges skoler om de eventuelt ved rode med et kommende projekt .

Jeg ved godt jeg skal lave meget mere forarbejde - men tænker bare lodt drømmende i første omgang
Har du overvejet at tage kontakt til de bygningsansvarlige i din kommune for at afklare bygningsreglement/lovlighed/ansvar/forsikring for dit projekt? Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2024 kl. 15:38
Vil man have biograf fornemmelse er der kun en vej og gå, og det er langt over 100", især til så mange rækker og pladser, for at få den indlevende oplevelse.

TV er begyndt at komme op i den størrelse, men de er typisk ret dyre, og ligger primært omkring 98". Det er stadig lidt til den smalle side, ofte til rigtige hjemmebiografer vil man mere op i 130"-150", og her kan TV ikke være med. En Epson TW9400 kan klare det med en skydeafstand på omkring en 4m, måske lidt mere alt efter størrelsen. Evt. kan man købe en TW9300 brugt, som er den forrige model, til nok omkring halv pris. Den nye er lidt bedre, men det er meget af det samme. Man skal nok lige medregne en evt. ny pære. Bemærk at man skal være opmærksom på at kunne styre lyset i lokalet med en projektor. Det skal helst være helt mørkt, ellers kan man få specielle læredstyper som øger kontrasten / lysstyrken, men de er typisk en del dyrere end et alm. lærred. Man kan nogle gange også slippe afsted med at overfladebehandle væggen så den bliver helt plan, og male med en type maling som er egnet til projektion. Mal gerne væggene i lokalet i en mørkere nuance, og sørg for at der ikke er lys direkte på skærmen men at lys peger "væk" og ud mod sidevægge f.eks.

Hvis du gerne vil have TV løsningen så ville jeg kigge mod f.eks. Sony X90L i 98", den skulle være super god. Har vist også lige fået et prishak nedad, og fortsætter i Sony lineuppet i 2024, så mon man kunne spekulere i at den kom ned i en god pris næste black friday? jeg ved ikke hvad din tidshorisont er :) Men personligt ville jeg vælge en projektor, og få det større billede.

Ift. lyd kan man komme lang med nogle mindre satellithøjttalere, og en god subwoofer. Men for biograffornemmelsen skal du have surround, og det betyder minimum en 5.1 opsætning. F.eks. sådan nogle små her hængt op, og så en lidt større højttaler som center (det er den der laver dialogen) https://www.hifiklubben.dk/argon-audio-forus-4-wall-vaeghoejtaler/argforus4wwh/?q=forus%204%20wall. Man kan igen nok finde noget brugt som er lignende. Men det behøver ikke være dyrt. Ved at HiFi Klubben har haft en tilbudspakke på en hel 5.1 opsætning kørende til omkring 9-10k i noget tid efterhånden, og det er jo helt fra nyt. Skal du have en ordentlig soundbar kommer det alligevel derop af, så hvis muligt kan man lige så godt købe den rigtige surround pakke når man har mulighed for det.
Kan være en god idé at forberede kabler til en større opsætning af højttalere senere, da dette er et helvede at gøre efter man har bygget det hele, og overvej hvor stor en opsætning det skal være (5.1 vs. 7.1 vs. Atmos f.eks.)
Hvis det skal være rigtigt lækkert, så kan man købe et lyd transparent lærred, og placere højttalerne BAG lærred, ligesom i en rigtig biograf. Men giver nok mest mening hvis man vil have en større lydopsætning end det jeg beskriver her, hvor man bruger større indbygningshøjttalere i væggen bag lærredet som f.eks. B&W CT700 højttalere (som jeg hørte for nogle år siden, hold kæft der var smæk på!). Men tror til en SFO at de mindre systemer ville være super fine. Men kig efter en stor subwoofer så der kan være god dybde på, jeg tænker minimum 12"-15".

Køb en A/V receiver brugt til at styre det, hvis ikke du vil købe en sådan samlet pakke som jeg beskrev før. Man kan finde receivere med nogle år på bagen til billige penge, og så meget er der sgu ikke sket på den front. Så f.eks. lige den her, men en fra X3X00 serien kunne også være super: https://www.dba.dk/denon-avr-x4400h-92/id-1113514967/ Det første tal handler om hvor højt i deres lineup den er, og det næste hvilket årstal den er fra. Den ovenstående er vist fra 2017. Hvis der ikke står 00 i de to sidste er den mere end 10 år gammel og man skal nok tænke sig lidt mere om der. Jeg mener dem der hedder x400 er de "tidligste" med alle de nyeste HDR formatter & 4K sov, så burde være *rigeligt* til en SFO. Forstærkerne kan typisk indstilles så at der KUN er de kilder åbne man skal bruge, og med mulighed for max. volumen. Nogle af dem kan indstillingerne vist også låses i, se evt. manualen (jeg ved mange Marantz kan, ikke sikker m/ Denon). Med HDMI-CEC mellem enhederne burde projektoren (eller TV hvis du ender med at gå den vej) tænde når du tænder A/V Receiver/forstærkeren, eller man kan sætte et Apple TV til f.eks. som så tænder det hele. 

Men man kan også have en eller flere forskellige spillekonsoller koblet til. Er sikker på at børnene ville synes at det er helt vildt fedt at sidde og spille spil på sådan en kæmpe skærm :)! Forestil dig en x4 splitscreen Mario Party, hvor hver "skærm" i sig selv er ~65" -- det kan altså noget!


Redigeret af Nickamburi - 05-Juni-2024 kl. 15:44
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2024 kl. 06:51
Oprindeligt skrevet af Nickamburi Nickamburi skrev:

Hvis du gerne vil have TV løsningen så ville jeg kigge mod f.eks. Sony X90L i 98", den skulle være super god. Har vist også lige fået et prishak nedad, og fortsætter i Sony lineuppet i 2024, så mon man kunne spekulere i at den kom ned i en god pris næste black friday? jeg ved ikke hvad din tidshorisont er :) Men personligt ville jeg vælge en projektor, og få det større billede.

98" Sony X90L koster 45.000 kroner. Jeg synes, at det er for dyrt taget i betragtning af, at man kan få 98" TCL C735 til 22.000 kroner.

Begge modeller har zone-styring. Alle 98" LCD TV på markedet pt. har TCL-panel, inkl. Sony, LG og Samsungs 98" skærme.

TCL har også en billigere 98" til 15.000 kroner (https://www.pricerunner.dk/pl/2-3209788833/TV/TCL-98P745K-98-Sammenlign-Priser), men den er uden zone-styret LED, så den vil jeg som udgangspunkt fraråde
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2024 kl. 08:52
tak for alle de gode råd 

Jeg har lidt svært ved at overtale chefen desværre - projektoren / tv’et kommer ikke til at ligge i den størrelses orden - det kommer til at blive på et lidt mere skrabet budget….

Og muligvis slet ikke - da den nye chef ikke kan se de pædagogiske argumenter.    Nå jeg må klø videre - og få ham overtalt.  Og så kigge videre på jeres super gode indslag
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2024 kl. 10:06
Ambitions niveauet er nok lige lovligt højt i forhold til sfo’ens budget. Find en brugt projektor og rullelærred, det er ikke længe siden der var et sæt til 3000 kr til salg her på siden. Og man kan sagtens sidde på alm stole uden højt podie og se film Wink
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2024 kl. 10:50
Det går vel ikke rigtig at have en projektor, der knap kan lyse rummet op og skal have pæren udskiftet virkelig ofte, hvis der er så mange brugere af den. For ej at tale om det ulogiske betjening, der vil kræve to fjernbetjeninger. Det skal vel være noget, som ungerne kan bruge uden videre og uden besvær, for ellers lyder det da som et dødsfødt projekt.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2024 kl. 12:21
PS: Husk også at EU forbyder produktion og import af projektorer med pærer og løssalg af pærer fra 2026: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1706784433

Så en gammel brugt projektor fra DBA kommer ikke til at holde særlig mange år.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2024 kl. 12:42
Ja hvis “biografen” skal være tilgængelig så ungerne selv skal betjene og styre den. Det var nu ikke det udgangspunkt jeg skrev ud fra, men nærmere en voksen der skal stå for det.

Og med hensyn til EU’s krav, var jeg ikke informeret om det. Det synes jeg kuldsejler projektet fuldstændigt, for et TV der er stort nok koster vel en bondegård.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2024 kl. 13:27
Jeg ved ikke, hvad budgettet er, men jeg synes da ikke, at 22.000 kroner for en helt ny 98" er så dyrt igen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu