recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg som i en biograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg som i en biograf

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Byg som i en biograf
    Sendt: 09-Juni-2024 kl. 12:38
Nej der er et forhold mellem afstand og skærmstørrelse. Det er ikke ikke dobbelt op på afstand og skærm der følges ad, og heller ikke når der mindskes på afstand. Tidligere var artiklen her forsynet med en mand man kunne flytte frem og tilbage, og så vistes skærmstørrelsen ift afstand. Men nu er det lavet om til en graf som angiver det ideelle forhold, men også yderpunkterne for netop at tilfredsstille forskelligheden på seeren.

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2024 kl. 12:10
En 55” skærm er 48,5” bred.
Hvis jeg flytter ud på dobbelt afstand, skal billedet også være dobbelt så bredt, for at få samme oplevelse.
Altså et billede der er knapt 100” bredt.
Et 100” tv er 87” bredt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2024 kl. 11:23
Er der ikke noget med det relative forhold der som er off? Du hhv. halvere og fordobler afstanden, men x4 størrelsen på skærmen (55"->110"). En 83" har vel dobbelt så stort billedeareal som en 55", så hvis du har en 55" på 4m, men rykker ned på 2m, så ville det være det relativt samme størrelsesforhold som en 83" på 4m. Eller er der en grund til at billedet skal være x4 når man halverer afstanden som jeg ikke lige har fanget? :-)

Redigeret af Nickamburi - 09-Juni-2024 kl. 11:35
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg sidder 4 m fra mit 65 tommer TV, og det er rigeligt stort til biografoplevelsen.

Sådan er vi så forskellige.
Hvis jeg skal se film og er alene, rykker jeg tættere på, så jeg har 2 meter til skærmen.
Det svarer vel til 110” på 4 meters afstand?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 14:36
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 14:19
65" er helt vildt småt på fire meters afstand.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et sæde fylder ikke mere end 70 - 75 cm med benplads.

Så fylder 7 rækker 4,9 til 5,25 meter og med 2 meter fra forreste række til tv, så passer mit regnestykke vidst meget godt.


Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et 98 tommer TV er 216,9 x 122 cm stort. Og dækker 26461,8 cm2 eller rundt regnet 2,65 m2.


Ja, mindre end fire 55" tv


Klaus
Jeg sidder 4 m fra mit 65 tommer TV, og det er rigeligt stort til biografoplevelsen. Hvis jeg lægger halvdelen af diagonalen til, får jeg ca 98 tommer. Det tænker jeg er stort nok til 2 m længere se afstand. Så 98 tommer er da perfekt på 6 m afstand.

Det er lidt sjovt hvordan vi betragter et tv som en biograf oplevelse forskelligt, jeg betragter ikke engang mit 83" hvor jeg har en betragtnings afstand på ca. 3.5m som en biograf oplevelse.

Men det er dog rigtig fedt med et stort tv, og det må gerne være større, en 97" med MLA JA TAK.

Men 200K nej takEmbarrassed
Rigtig god lyd er det halve af biograf oplevelsen. Jeg slipper for at dreje hovedet for at se hele billedet, som man skal i biografen. Og så har jeg et bedre billede end jeg har set i nogen biograf.

Hmmm, jeg tænker enlig ikke over om jeg/ man drejer hoved på en 83" 3.5mBig smile

Men enig, god lyd skal der til og gerne med noget rigtig tryk på i det dybe områdeSmile

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 12:15
det er bare svært - når nogle anbefaler et 98” tv og nogle siger projektor - men jeg lytter til jer alle.

Men der er vidst ikke udsigt til at kunne spare lidt penge og købe brugt :( øv øv.  Det ville jeg ellers gerne have gjort 
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et sæde fylder ikke mere end 70 - 75 cm med benplads.

Så fylder 7 rækker 4,9 til 5,25 meter og med 2 meter fra forreste række til tv, så passer mit regnestykke vidst meget godt.


Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et 98 tommer TV er 216,9 x 122 cm stort. Og dækker 26461,8 cm2 eller rundt regnet 2,65 m2.


Ja, mindre end fire 55" tv


Klaus
Jeg sidder 4 m fra mit 65 tommer TV, og det er rigeligt stort til biografoplevelsen. Hvis jeg lægger halvdelen af diagonalen til, får jeg ca 98 tommer. Det tænker jeg er stort nok til 2 m længere se afstand. Så 98 tommer er da perfekt på 6 m afstand.

Det er lidt sjovt hvordan vi betragter et tv som en biograf oplevelse forskelligt, jeg betragter ikke engang mit 83" hvor jeg har en betragtnings afstand på ca. 3.5m som en biograf oplevelse.

Men det er dog rigtig fedt med et stort tv, og det må gerne være større, en 97" med MLA JA TAK.

Men 200K nej takEmbarrassed
Rigtig god lyd er det halve af biograf oplevelsen. Jeg slipper for at dreje hovedet for at se hele billedet, som man skal i biografen. Og så har jeg et bedre billede end jeg har set i nogen biograf.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et sæde fylder ikke mere end 70 - 75 cm med benplads.

Så fylder 7 rækker 4,9 til 5,25 meter og med 2 meter fra forreste række til tv, så passer mit regnestykke vidst meget godt.


Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et 98 tommer TV er 216,9 x 122 cm stort. Og dækker 26461,8 cm2 eller rundt regnet 2,65 m2.


Ja, mindre end fire 55" tv


Klaus
Jeg sidder 4 m fra mit 65 tommer TV, og det er rigeligt stort til biografoplevelsen. Hvis jeg lægger halvdelen af diagonalen til, får jeg ca 98 tommer. Det tænker jeg er stort nok til 2 m længere se afstand. Så 98 tommer er da perfekt på 6 m afstand.

Det er lidt sjovt hvordan vi betragter et tv som en biograf oplevelse forskelligt, jeg betragter ikke engang mit 83" hvor jeg har en betragtnings afstand på ca. 3.5m som en biograf oplevelse.

Men det er dog rigtig fedt med et stort tv, og det må gerne være større, en 97" med MLA JA TAK.

Men 200K nej takEmbarrassed
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et sæde fylder ikke mere end 70 - 75 cm med benplads.

Så fylder 7 rækker 4,9 til 5,25 meter og med 2 meter fra forreste række til tv, så passer mit regnestykke vidst meget godt.


Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et 98 tommer TV er 216,9 x 122 cm stort. Og dækker 26461,8 cm2 eller rundt regnet 2,65 m2.


Ja, mindre end fire 55" tv


Klaus
Jeg sidder 4 m fra mit 65 tommer TV, og det er rigeligt stort til biografoplevelsen. Hvis jeg lægger halvdelen af diagonalen til, får jeg ca 98 tommer. Det tænker jeg er stort nok til 2 m længere se afstand. Så 98 tommer er da perfekt på 6 m afstand.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2024 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et sæde fylder ikke mere end 70 - 75 cm med benplads.

Så fylder 7 rækker 4,9 til 5,25 meter og med 2 meter fra forreste række til tv, så passer mit regnestykke vidst meget godt.


Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Et 98 tommer TV er 216,9 x 122 cm stort. Og dækker 26461,8 cm2 eller rundt regnet 2,65 m2.


Ja, mindre end fire 55" tv


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu