|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ANGUSYOUNG ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 630 |
![]() Sendt: 23-Juni-2010 kl. 15:29 |
Hej folkens,
står og skal bygge hus og overvejer dit og dat med musik, server osv osv. Er der nogle der har været igennem det som har nogle gode ideer?
Musik: overvejer Sonos efter at have set og oplevet det ved Hi fi klubben, men havde inden da regnet med indbyggede højtalere og et slags media center eller hvad der nu er på markedet blot til musik og radio. Hvor man så kunne styre musik fra små paneller på væggen og se albums man har lagt på HD fra husets fladskærme. Men måske du har en anden god ide?
Film+Billeder: har PS3 men synes ikke det spiller max med film fra eksterne HD. Tænkte på server rum med film og billeder tilsluttet diverse fladskærme hvis man kan det, samt evt de hersens nye og fine rammer man kan have billede shows på.... Er det NAS HD eller hvad dælan skal man ud i?
Skal siges jeg ikke har undersøgt alt det her endnu ved den lokale elektriker eller hvem der nu får tjansen, så forslag til det midtjyske modtages også gerne her.
Jeg regner med vi skal have lyd på 1-2 badeværelser, 3 værelser samt køkken alrum+stue og så en på terrassen. Jeg er dog ikke helt sikker på lyd skal op på børnenes værelser. Har ikke helt styr på hvad der kan vælges af privat musik lister og om der kan spilles forskelligt i hvert rum osv...
Vil sgu sætte stor pris på forslag til dit og dat!
![]() |
|
TV:LG 65 C1
Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale PS5 NVIDIA SHIELD |
|
![]() |
|
Ozzy ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Andst, Denmark Status: Offline Point: 698 |
![]() |
Jeg er med på en lytter her, skal også i gang med at bygge hus nemlig :)
Dog skulle det kun være til musik, men her kunne jeg som du også selv nævner evt. benytte noget sonos :) Jeg har netværk stik mv. og 2 tvix, samt nas server på plads :)
|
|
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
|
![]() |
|
ANGUSYOUNG ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 630 |
![]() |
jeg har intet på plads... har ideer men ved ikke om de holder vand. Men man skal jo tænke sig om inden vi bygger og få trukket ledninger og sat stik op de rette steder...siger de kloge. Så må hellere komme igang. Håber der er nogle der har gode ideer eller ved hvem der vil prakke mig noget smart på
![]() |
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
Hvis nu jeg starter med at henlede din opmærksomhed på begrebet HDMI Matrix, fx. http://www.octavainc.com/HDMI%20Ethernet%20matrix%20switch%204x4.html så er vi ligesom igang.. Det du kan med sådan en bandit er at sende HDMI signaler og infrarøde fjernbetjeningssignaler gennem netværkskabler. Det betyder at du kan sætte video, playstation og hvad du nu ellers har ud i bryggerset og nøjes med at have en lille, fiks, lydløs boks koblet til dit tv.
Sådan et HDMI signal kræver 2 stk CAT5 netkabel. Lad os sige du laver et serverrum i fx. dit bryggers. I bryggerset får du elektrikeren til at sætte et krydsfelt op og fra krydsfeltet trækker du CAT6 kabler til 4 netværksstik pr. rum. I stuen trækker du dobbelt så der er et sæt i den ene ende af stuen og et i den anden hvis du en dag finder på at møblere om. Du får også trukket alm. antennekabel til rummene. Du har nu en række muligheder. Da der er tv stik i alle rum kan du naturligvis sætte fjernsyn op og se tv i de rum du har lyst til. Du kan sætte en NAS med nogle store diske op i serverrummet og bruge et netværksstik i rummene til fx. et Sonos musiksystem. Der er også netværksstik hvis du vil sætte en pc op. Endelig har du mulighed for at bruge 2 netværksstik til en HDMI extender og koble den til et anlæg eller et tv. Generelt kan man sige du har mulighed for at gemme diverse playstations, xbox, wd tv live, tv server og hvad ved jeg af vejen i serverrummet og der er gode muligheder for at udvide sortimentet. HDMI Matrix'en og krydsfeltet lader dig styre præcis hvor i huset du vil have signalerne hen.. |
|
![]() |
|
Rasmusdc ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
![]() |
hvis du kan klare den ekstra investering så kan man købe CAT 7 kabler i ruller hos AV til fornuftige penge..
Cat 7 vil blive brugt til AV signal af f.eks. B&O men tror også der vil komme meningmands løsninger, så det ville rart at have muligheden for at sætte godt udstyr til. og når man endelig trækker kabler korrekt i installationer, så skal man være sikre på det er gjort med ok udstyr.
|
|
![]() |
|
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() |
Hvad er budgettet?
Din første indskydelse med in-walls og indbyggede betjeningspaneler kan hurtigt ende som et projekt i 100 tusind-kr-klassen. Og det giver dig ikke nødendigvis det bedste system.
Sonos er et bedre bud. Det kan også opstilles centralt og så føres ud til in-walls, hvis det er det man ønsker. Du kan evt montere en cradle til en CR200 på de steder du ville have sat et betjeningspanel. Så kan du betjene derfra eller pille controlleren ud af cradle og tage med hen i sofaen. Sonos kan køre trådløst på sit eget netværk. Signalet konkurrerer dog stadig med almindelige trådløse netværk, så hvis du bygger i et tætbebygget område, kan du måske få problemer med at finde en ledig kanal. Det er dog en sjældenhed tror jeg.
Squeezebox er selvfølgelig også et bud. De kan basalt set det samme som Sonos. De har nogle fordele rent betjeningsmæssigt. De fleste af dem kan styres med en IR fjernbetjening samt vha knapper eller touchskærm på selve apparatet. De har dog ikke deres egen touch-skærms-fjernbetjening. Men der findes en rigtig god app til iPhone og ipod touch (og de fleste andre smartphones). Hvor gamle er børnene? Hvis de er under læsealderen, kan de alligevel lave grundlæggende betjening af en squeezebox Radio eller Boom, vha presettasterne, play, pause, volumen etc. Med et squeezebox system skal man dog være forberedt på _risikoen_ for at skulle bruge lidt tid til at starte med for at få det til at spille 100%. Men det er marginalt i forhold til den tid det tager at rippe cd-samlingen.
Og ja, selv i disse trådløse dage, er det en god ide at trække en bunke ethernet kabler. CAT 5e er gode til nutidens standarder, men hvor længe frem i tiden er svært at sige. På den anden side udvikler de trådløse teknologier sig også. Så lige så svært det er at fremtidssikre sine kabler, ligeså unødvendigt er det _måske_ også.
Nedenfor et lille regnestykke på hvad det kan gøres for. Ud over det nævnte udstyr kræves selvfølgelig noget at smide muskken på. f.eks en lille server.
Sonos 7 zoner 3*s5 + 4*zp120 + 4*cr200 + bridge =35800
9000+14000+10000+800
SqueezeB. 7 zoner 3* radio + 2* duet(badeværelser) + 2* touch+ 2*ipod touch 8gb = 13500
2900+3600+5000+2000
Priser er et løst slag på tasken. Der er kun valgt fire kontrol-punkter til Sonos. Alle squeezeboxe har deres egen (fjern-)betjening. Til sonos skal der blot bruges fire sæt passive højtalere. Til Squeezebox skal der bruges aktive højtalere til de fire zoner. Eller forstærkere, hvis man foretrækker det, f.eks i stuen.
|
|
![]() |
|
![]() |
hvor jeg elsker det her forum! Tak. Og vidste jeg fik svar og nok også noget der er ud over min forstand, men det har da sat tankerne igang. Jeg har med i husbyggeriet sagt at der skal være internet stik i mere eller mindre all rum. Hvad det andet så koster.... jeg havde håbet på max omkring 50000kr men det var ud fra en messe hvor jeg snakkede med et firma omkring indbyggede højtalere i loft eller terrasse og de paneler på væggen. ca. 10000kr pr rum mener jeg det var.
Men nu taler vi Sonos og det er kun lyd så vidt jeg ved? Musik+radio via net, ikke? Samme med squeezeboks. Kunne nu godt tænke mig noget smart mht billeder og film osv. MEN vil ikke have et media center... synes jeg har hørt og set ved venner at det ofte går i udu med tv og film osv. Der håber jeg på Yousee. Da børnene er 2 og 8 så skal jeg heller ikke ud(i hvert fald) ikke i alle rum og skifte dvd film for dem, det kan de klare selv. Så en PS3 eller dvd afspiller skal nok stå fremme et sted.
Kæft det er en jungle, men jeg takker for foreslag og hører gerne mere :-)
|
|
|
![]() |
|
u2pia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2010 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 340 |
![]() |
Med hensyn til film (og billeder), benytter jeg selv en WD TV Live til at afspille DVD'ere der er rippet til MKV-format. Jeg føler heller ikke at jeg har det store behov for et full-blown medie center med optage funktion. Jeg ønsker bare muligheden for at afspille mine film uden at fumle med de fysiske medier. Egentlig burde WD TV Live kunne hente filmene fra min NAS (ReadyNas Duo), men det spiller ikke helt hos mig endnu, så jeg har indtil videre bare koblet en ekstern USB harddisk til, hvor filmene ligger på.
Specielt hvad angår børnenes film, så er det rart at vi slipper for ridsede DVD'er og det er lidt lækkert at man bare kan vælge filmen på skærmen, og trykke play.
Som jeg kan forstå er der en del af de nye fjernsyn og Blu-ray afspillere der også understøtter afspilning af filer fra netværket (DLNA), og det er måske værd at kigge på sådan en løsning i stedet for.
|
|
![]() |
|
oo27 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 1465 |
![]() |
Et krydsfelt med hdmi via cat5 til hvert rum vil være genialt. Mange nye TV har jo indbygget mulighed for DLNA streaming, så hvis du vælger rigtigt behøver du ikke en mediaplayer i rummet udover den i TV´et.
Krydder det med Sonos så er det vist noget nær perfekt for menneskepenge.
|
|
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
|
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
![]() |
Jeg vil sige at det vigtigste er at få elektrikeren til at montere tomme kabelrør til en tom dåse i alle rum (flere dåser i større rum/stue) fra ét centralt sted i huset. Så er det let at trække/skifte kablerne senere (der er ikke noget værre end at rode rundt med nye kabler i en gang rockwool på loftet).
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |