recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bygning af frontend / backend HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBygning af frontend / backend HTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Maxven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Emne: Bygning af frontend / backend HTPC
    Sendt: 23-Januar-2009 kl. 17:33

Hej.

For et par dage siden oprettede jeg et indlæg, hvor jeg søgte hjælp til at bygge min første alt-i-ét HTPc.
Der var mange svar (tak til alle), som grundlæggende forklarede, at man ikke kan blæse og have mel i munden. I dette tilfælde performance/støj/strømforbrug.

Da situationen nu er en anden, vil jeg starte en ny tråd, som andre forhåbentlig også kan have glæde af.

Min indgang til htpc var disse to guides.
http://www.extrememhz.com/htpcguide-p1.shtml
http://arstechnica.com/guides/buyer/guide-200804.ars/4

Den første guide kører efter alt-i-én, mens den anden både har en samlet løsning og et backend/frontend setup.
Jeg ønsker at køre efter sidstnævnte løsning men nævner også den første guide, da den er meget uddybende mht. små detaljer, der kan være relevante.

Ingen af dem er helt up to date, så jeg håber på at nogen kan hjælpe mig på vej.

Mine vigtigste prioriteter er, at maskinerne (specielt frontend’en) er så lydløse som muligt og at begge ikke bruger meget strøm i idle mode.
Jeg er ikke religiøs hvad angår platform, men jeg vil nok foretrække at køre Intel hele vejen igennem, omend jeg er åben for forslag.

Hvis vi starter med backend’en/serveren, vil den komme til at stå i mit arbejdsrum, dog kun med en enkelt væg (med hul til ledninger) ind til TV-stuen.
Serveren skal være centrum for al musik, video, billeder, optagelse af TV mm. Desuden vil jeg gerne have den til at køre med Vista som server til f.eks. web.
Omend lydløs er bedst, er det nok overkill at begive sig ud i vandkøling el. lign. Et godt kabinet med store blæsere kan nok holde lyden på et minimum.
Jeg forestiller mig, at serveren skal bestå af

1. Kabinet, muligvis med alternative blæsere. Diskret i sort/sølv, evt. med diverse indgange på forsiden – må gerne kunne skjules.
  2. Bundkort - f.eks. Gigabyte, rigeligt med udgange.
  3. CPU - Core 2 Duo (eller mindre?), da Quad Core nok sluger for meget strøm).
  4. CPU køler hvis nødvendigt.
  5. 4GB RAM.
  6. Grafik – jeg vil tro, at onboard er tilstrækkeligt.
  7. Lyd – samme som 6.
  8. HD – 1TB med mulighed for udvidelse. Evt. green series fra WD eller Seagate
  9. Satellit tuner – gerne dual tuner.
  10. Tuner til analog/digital tuner
  11. Optisk drev – en DVD brænder er sikkert tilstrækkeligt
  12. Wifi
  13. Tastatur og fjernbetjening, IR

Frontend’en vil ikke være i brug hele tiden, så her er strømforbrug ikke så vigtigt, bortset fra når maskinen kører i idle mode.
Til gengæld betyder støjniveauet meget mere hér, da den vil komme til at stå i dagligstuen sammen med TV og hifi. Den må helst ikke være hørbar over stille passager i musik.
Frontend’en skal måske bygges ud fra helt andre principper end backend’en. Jeg forestiller mig, at de vigtigste forskelle er disse:

• ad 1) Kabinettet behøver ikke at være ultrakompakt, men det må gerne være en ”liggende” model, evt. med display.
    Støjniveauet er mere afgørende, så måske skal man tænke passiv køling?
  • ad 6) Måske er det nødvendigt med et dedikeret grafikkort?
  • ad 7) Jeg tror, at onboard lyd er tilstrækkelig men er ikke sikker.
  • ad 8) Mindre harddisk er tilstrækkelig, specielt hvis en anden type kan hjælpe på lydniveauet.
  • ad 11) Blueray – afhængig af pris er det måske ikke nødvendigt, at den både kan læse og brænde Blueray.
  • ad 10) og 11) Tuner klares af backend.

Jeg håber, at jeg har givet nok information til at give et godt billede af den løsning, jeg søger.

På forhånd tak for hjælpen, Maxven

Redigeret af Maxven - 24-Januar-2009 kl. 18:54
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu