Der er endnu et formål med RAID over 0, og det er redundans. Hvis du mister en disk i et RAID 0, eller dynamisk disk, så har du mistet det hele. Der er ikke nogen måde hvorpå man kan redde disse data.
Hvis du derimod kører f.eks. RAID 5, som er den mest økonomiske mht. diskplads, så kan du sagtens miste en disk, uden at det betyder datatab.
Hvis dine data altså ikke betyder så meget for dig, så kan du sagtens køre med almindelige diske, RAID 0 eller dynamiske diske.
For at lave én samlet disk (hvilket også kan gøres i XP) skal du ind i Disk Management og lave de diske du vil samle om fra Basic disks til Dynamic disks (undskyld sproget....). Derefter kan du lave et spanned volume på disse dynamiske diske.
Du skal dog være opmærksom på, at du ikke kan ændre dette igen og hvis der går en disk i stykker, så er det slut med hele dit spanned volume.
Jeg har lavet sådan et spanned volume på tre diske (1.2 TB ialt) hvor systemet er installeret på en simpel partition på den ene disk og al anden plads er lavet som én stor spanned partition.
Jeg har dog fortrudt dette, dels fordi jeg nu ikke kan flytte rundt på mine data med mindre jeg investerer i en 1 TB disk, dels fordi jeg ikke kan have flere kopier af mine vigtigste data (billeder, personlige film og købt musik) på flere diske. Jeg er med andre ord blevet meget følsom overfor hardware fejl.
Jeg håber, at du finder er løsning, der passer dine behov.
Med venlig hilsen
Henrik Badsted