recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bygning af Harddisk boks 6-8 TB
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBygning af Harddisk boks 6-8 TB

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2008 kl. 13:16
kim t skrev: RAID er falsk tryghed. Det kommer da helt anpå hvilken Raid
konfiguration man køre. Hvis det Raid 0 også kaldet stripet er der nul
sikker, mens performes stiger "læse og skrive"

Jeg køre med 8 diske i Raid 0 "strippet" når jeg redigere 10bit 4:4:4
ukrompimeret HD Video, ingen sikkerhed overhoved, men der kan flyttes
data så det batter. Mere end 400MB/s

Sikkerhed og en fornuftig hurtig performes så skal man køre Raid 6, det
her er ovre i den dyre ende, her taler vi b.la. fibre channel hvis man
ønsker maxium performes.

Se evt på G-Tech eller HUGES

http://www.hugesystems.dk/

Redigeret af Potter - 28-November-2008 kl. 13:17
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2008 kl. 13:24
Formålet med RAID er ikke backup men følgende
1) Hurtigere læse- og skrivehastighed med rette hardware
2) Mulighed for hot-swap udskiftning af diske

#2 er yderst relevant i et "rigtigt" 24/7 server miljø. Om man har brug for det til sin home server er en anden sag...

Man skal også huske strømregningen ved at have flere diske kørende 24/7.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
soren_b Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Januar-2006
Point: 501
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 21:51

Hej

Tak for alle jeres svar omkring RAID. Jeg er ved at overveje at droppe RAID også bare køre med alm. konfig.
Ang. Home server så har denne også være med i overvejelserne. Jeg har programmet men kan ikke helt se en grund til en home server. Min alm. stationær står tændt 24/7 så den gør det fint.

Er der nogen som har en guide omkring det at få vista til at lave en stor disk ud af flere? Dette virker meget interessent!!

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 18:47

Der er endnu et formål med RAID over 0, og det er redundans. Hvis du mister en disk i et RAID 0, eller dynamisk disk, så har du mistet det hele. Der er ikke nogen måde hvorpå man kan redde disse data.

Hvis du derimod kører f.eks. RAID 5, som er den mest økonomiske mht. diskplads, så kan du sagtens miste en disk, uden at det betyder datatab.

Hvis dine data altså ikke betyder så meget for dig, så kan du sagtens køre med almindelige diske, RAID 0 eller dynamiske diske.

For at lave én samlet disk (hvilket også kan gøres i XP) skal du ind i Disk Management og lave de diske du vil samle om fra Basic disks til Dynamic disks (undskyld sproget....). Derefter kan du lave et spanned volume på disse dynamiske diske.

Du skal dog være opmærksom på, at du ikke kan ændre dette igen og hvis der går en disk i stykker, så er det slut med hele dit spanned volume.

Jeg har lavet sådan et spanned volume på tre diske (1.2 TB ialt) hvor systemet er installeret på en simpel partition på den ene disk og al anden plads er lavet som én stor spanned partition.

Jeg har dog fortrudt dette, dels fordi jeg nu ikke kan flytte rundt på mine data med mindre jeg investerer i en 1 TB disk, dels fordi jeg ikke kan have flere kopier af mine vigtigste data (billeder, personlige film og købt musik) på flere diske. Jeg er med andre ord blevet meget følsom overfor hardware fejl.

Jeg håber, at du finder er løsning, der passer dine behov.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 23:00

Com on !!

Køb en disk til backup. Den koster det samme som en tur i Netto.

en 1 tb disk koster i dag under 700

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juli-2006
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 11:58

6-8tb.. det var lidt af en størrelse :-)

Jeg tror Raid 5 vil være den mest optimale løsning for dig... giver en rimelig sikkerhed, og ok udnyttelse af dine drev. I et raid 5 (minimum 3 diske) vil man miste kapacitet svarende til en disk..så jo flere diske, jo bedre udnyttelse. Hvis du laver et raid 5, og har en spare disk liggende til at sætte i hvis en disk står af, vil dine data være rimeligt sikre. Radi5 vil der også være en chance for at det kan give dig lidt performance ved læsning, da den vil kunne hive data fra flere diske på en gang.

Du er alligevel ude i en størrelse som sådan set ikke er til at tage backup af for normale mennesker derhjemme. Du kunne køre to raid 5 i et spejl, men så er vi jo altså ude i nogle helt usandsynligt dyre løsninger. Som andre også har sagt, så er striped og spanned volumes noget sjusk, som du burde holde dig fra. Et spanned volume fylder fx også diskene en af gangen, så du vil have 100% fyldte diske på langt de fleste af dem, hvis du fylder dit spanned volumen godt op. Helt fyldte diske er ikke så godt, samt der vil ingen performance være at hente, da den læser og skriver til en disk af gangen.

Så raid 5 vil være vejen frem. Så må du jo overveje hvordan du vil gøre med diske, nu de alle skal være/bliver slettet ved oprettelsen, samt du nok vil have et backup problem med den størrelse. Men så længe huset ikke brænder, eller kassen bliver stjålet, så vil du kunne holde dine data i luften på en fornuftig måde med raid 5.

Så kan du jo have en lille ekstra disk til de helt kritiske data!

Mutzer
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu