Jeg synes det er lidt synd, at så mange åbenbart blander CI slot/CAM sammen med DVB-C/T/S tunere. Sidstnævnte er dem, der modtager et givet signal, mens ideen med førstnævnte udelukkende er at dekryptere et krypteret signal (CAM = conditional access module, altså et modul, der giver betinget adgang). Det er lidt som den FilmNet dekoderboks man i gamle dage havde stående på loftet.
Hvor signalet kommer fra (jordbaseret via DVB-T, kabelbaseret via DVB-C eller satellitbaseret via DVB-S) er CAM'et komplet ligeglad med. At der så findes CAM'er, der kan konvertere fra MPEG4 til MPEG2 format er, som tidligere skrevet af avh, ren nødløsning. Jeg er faktisk end ikke sikker på, at man *kan* købe den slags moduler allerede. Såvidt jeg har forstået det påstår et fransk firma, Neotion, at have udviklet den slags moduler, men de er da vist, om noget, kun på prototypestadiet.
Det er også vigtig at vide, at der ikke er forskel på CAM'er til de forskellige DVB varianter. Der er udelukkende forskel på den krypteringsstandard et CAM understøtter. CAM'et vil altså være det samme, hvadenten det skal bruges til DVB-C, DVB-T eller DVB-S, hvis der ellers er tale om den samme krypteringsstandard. Der findes også programmerbare CAMs, som kan klare flere forskellige krypteringsstandarder.
Redigeret af azrael - 01-August-2007 kl. 17:46