recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CA modul
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCA modul

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 12:53

MM98 skrev: CAM moduler understøtter ikke HDTV formatet pt. Disse kan kun benyttes dekryptering af digitalt signal (ikke HDTV kanaler).

Det er ikke helt rigtig, der fåes CAM  moduler til Viaccess (som bruges af TDC kabel) og til Conax, som decoder fra MPEG4 til MPEG2. Men jeg har ikke set dem til Irdeto som Stofa bruger

Det er en løsning som kan bruges til fjernsyn og modtagere som ikke har MPEG4, men den koster nok i kvaliteten.

Mv. Ivan

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 17:21

#ipk

De CAM-moduler du omtaler er vel en smart nødløsning, for at løse et problem med at dekode mpeg4 data, fordi det bestående "apparat" kun kan håndtere  MPEG2.

Om dataerne er kodet som MPeg2 eller Mpeg4 er vel underordnet  med hensyn til at håndtere et krybteret signal, som er CAM-modulets  normale funktion.

Selve dekodningen enten Mpeg2 eller Mpeg4 signalet foretages af software (HTPC) eller firmvaren i "apparatet".

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1700
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 17:44

Jeg synes det er lidt synd, at så mange åbenbart blander CI slot/CAM sammen med DVB-C/T/S tunere. Sidstnævnte er dem, der modtager et givet signal, mens ideen med førstnævnte udelukkende er at dekryptere et krypteret signal (CAM = conditional access module, altså et modul, der giver betinget adgang). Det er lidt som den FilmNet dekoderboks man i gamle dage havde stående på loftet.

Hvor signalet kommer fra (jordbaseret via DVB-T, kabelbaseret via DVB-C eller satellitbaseret via DVB-S) er CAM'et komplet ligeglad med. At der så findes CAM'er, der kan konvertere fra MPEG4 til MPEG2 format er, som tidligere skrevet af avh, ren nødløsning. Jeg er faktisk end ikke sikker på, at man *kan* købe den slags moduler allerede. Såvidt jeg har forstået det påstår et fransk firma, Neotion, at have udviklet den slags moduler, men de er da vist, om noget, kun på prototypestadiet.

Det er også vigtig at vide, at der ikke er forskel på CAM'er til de forskellige DVB varianter. Der er udelukkende forskel på den krypteringsstandard et CAM understøtter. CAM'et vil altså være det samme, hvadenten det skal bruges til DVB-C, DVB-T eller DVB-S, hvis der ellers er tale om den samme krypteringsstandard. Der findes også programmerbare CAMs, som kan klare flere forskellige krypteringsstandarder.

Redigeret af azrael - 01-August-2007 kl. 17:46
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu