recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Canal Digital - Splitte parabol signal ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Canal Digital - Splitte parabol signal ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2006
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Canal Digital - Splitte parabol signal ?
    Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 11:17
Hej Forum.
Vi har Canal Digital til "hele huset". På parabolen sidder en 4xLNB og der er trukket 2 kabler ned til den primære reciever SAGEM HD PVR 101-ST (denne er med 2 x parabol ind stik for at kunne optage et program samtidig med at man ser et andet), et kabel til et værelse med selvstændig reciever samt et kabel et soveværelset - også med selvstændig reciever. Det fungerer fint. Nu har jeg købt en endnu en SAGEM HD PVR 101-ST boks som erstatning for recieveren i soveværelset. Der er jo dog kun et kabel til den (selvom den (ifølge manualen) skal have 2 kabler, se ovenstående) og jeg har lidt problemer med at den nogle gange ikke rigtig vil "finde" kanalerne og jeg får dermed sort skærm. Så kan jeg være heldig at det fungerer efter tænd/sluk. CD Support siger, at der skal være 2 kabler for at boksen virker rigtig og foreslår at jeg går op i en 8xLNB for at kunne trække det ekstra kabel...).

Spørgsmålet er nu om i stedet blot jeg kan splitte kablet og og så føre en kabel til hver af de 2 parabol ingangen på recieveren ??? (Jeg behøver ikke at kunne se et og optage et andet - blot vil jeg gerne have en mere stabil modtagelse signalet)

Kan man i det hele taget splitte et parabol signal til 2 fjernsyn (naturligvis med hver deres reciever)???

Mvh. Thorsen  
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 11:21
Hver modtager sender spændning og et styresignal på til LNB, hvilket "område" modtageren skal bruge af LNBen.
Derfor kan du ikke splitte signalet.
 
I dag kan du få en LNB med 8 udgange på. Det er det bedste bud.
 
Lynge Smile


Redigeret af Lytro - 13-Oktober-2012 kl. 11:23
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Thorsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2006
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 11:43
Tak for det - er splitning også "no-go" hvis det blot er for at få et mere stabilt signal (hvis ellers CD support har ret i at der skal være stik i begge antenneindgange på PVR 101-ST for at den fungerer optimalt)

Mvh. Thorsen 
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 12:12
Måske er det fordi der er to tunere i recieveren, og du derfor får fat i den reciever der ikke har signal. Tror det er problematisk at splitte kablet, men er det ikke bare at prøve? Det der sker når du tuner en kanal er at recieveren "fortæller" hvilken frekvens og polarisering (vertikal eller horizontal) der skal anvendes
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 13:30
Splitning er ikke så enkelt som med et antennesignal, da tuneren sender signal til LNB'en om hvilken polarisering og frekvensområde, der skal tages ned. Så med to tunere på samme LNB-indgang med en traditionel antennesplitter vil begge tunere forsøge at bestemme over LNB'en samtidig; det vil ikke komme til at fungere godt.

Man skal bruge en multi splitter, som tager alle signalkombinationerne ned fra LNB'en og giver modtagerne mulighed for at vælge mellem disse, f.eks. sådan en. De fire kabler fra LNB'en tilsluttes denne, og så kabler efter behov videre til modtagerne. Men det er nok noget enklere at bruge en 8-udgangs LNB som lytro skriver.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Splitning er ikke så enkelt som med et antennesignal, da tuneren sender signal til LNB'en om hvilken polarisering og frekvensområde, der skal tages ned. Så med to tunere på samme LNB-indgang med en traditionel antennesplitter vil begge tunere forsøge at bestemme over LNB'en samtidig; det vil ikke komme til at fungere godt.
Måske det kan lade sig gøre med sådan en svend:
Den laver vist bare en DC blokering fra slave receiver, så det kun er master receiver der har herredømmet over styrespænding.
 
Lidt som denne:
 
Mvh JørgenT


Redigeret af JørgenT - 13-Oktober-2012 kl. 17:30
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Thorsen Thorsen skrev:

Nu har jeg købt en endnu en SAGEM HD PVR 101-ST boks som erstatning for recieveren i soveværelset. Der er jo dog kun et kabel til den (selvom den (ifølge manualen) skal have 2 kabler, se ovenstående) og jeg har lidt problemer med at den nogle gange ikke rigtig vil "finde" kanalerne og jeg får dermed sort skærm. Så kan jeg være heldig at det fungerer efter tænd/sluk. CD Support siger, at der skal være 2 kabler for at boksen virker rigtig og foreslår at jeg går op i en 8xLNB for at kunne trække det ekstra kabel...).

Spørgsmålet er nu om i stedet blot jeg kan splitte kablet og og så føre en kabel til hver af de 2 parabol ingangen på recieveren ??? (Jeg behøver ikke at kunne se et og optage et andet - blot vil jeg gerne have en mere stabil modtagelse signalet)
Kender ikke boksen, hvordan holder man styr på hvilken tuner den anvender til optagelse og hvilken til direkte TV kig?
Hvis det er tilfældigt hvilken den vælger vil det nok give problem med ovenstående master/slave metode.
 
Mvh JørgenT
Til top
Thorsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2006
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 17:54
Tak for jeres svar. De stemmer dog ikke helt overens med den lidt overraskende virkelighed. Jeg købte en simpel TRIAX 2 vejs splitter "til satellit" i Elgiganten (kr. 49,-) og splittede signalet, så der kom et stik i begge indgange på receiveren - og wupti nu kan jeg uden problemer se ét program og optage et andet. Under "indstillinger" i menu til receiveren vises nu, det at der er signal både på antenne 1 og antenne 2.

Både før jeg splittede og nu er signalkvaliteten desværre kun på ca. 55 % og mon ikke det er derfor at jeg af og til har problemer med signalmodtagelsen ?. Inden i stuen (som er tæt på parabolen = kort kabel) er signalkvaliteten >90% så jeg tror det har noget med kabellængden at gøre. Så skal jeg nok tænke i en forstærker - nogen forslag til en sådan fætter ?

Så til min store overraskelse medførte splitningen ikke forbedret signal kvalitet (men det var måske også for meget at håbe på) men derimod - modsat hvad jeg ellers troede og hvad CD support har oplyst mig - mulighed for at se et og optage et andet Tongue

Hilsen
Thorsen 


Redigeret af Thorsen - 13-Oktober-2012 kl. 18:38
Til top
Thorsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2006
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 17:56
Ser først nu, at det også er sådan en splitter som Jørgen T foreslår ovenstående. Tak for det, det fungerer fint Smile

Mvh. Thorsen


Redigeret af Thorsen - 13-Oktober-2012 kl. 18:37
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Thorsen Thorsen skrev:

Så til min store overraskelse medførte splitningen ikke forbedre signal kvalitet (men det var måske også for meget at håbe på) men derimod - modsat hvad jeg ellers troede og hvad CD support har oplyst mig - mulighed for at se et og optage et andet Tongue
Der er 4 signal muligheder fra satellit: High/Low band, med hver 2 polarisationer.
Og det er DC styrespænding og tonesignal der bestemmer hvilken af de 4 mulige der vælges.
 
Så for at se og optage 2 programmer samtidig, kræver det at de 2 programmer er på samme band/polarisation.
Du kan derfor risikere at det ikke virker, afhængig af dit programvalg.  Big smile
 
Mvh JørgenT
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Thorsen Thorsen skrev:

Både før jeg splittede og nu er signalkvaliteten desværre kun på ca. 55 % og mon ikke det er derfor at jeg af og til har problemer med signalmodtagelsen ?. Inden i stuen (som er tæt på parabolen = kort kabel) er signalkvaliteten >90% så jeg tror det har noget med kabellængden at gøre. Så skal jeg nok tænke i en forstærker - nogen forslag til en sådan fætter ?
Har aldrig prøvet, men måske denne eller tilsvarende:
 
Skal monteres tæt på LNB, for at kompensere for kabeltab.
 
Mvh JørgenT
Til top
Thorsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2006
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2012 kl. 18:40

Du kan derfor risikere at det ikke virker, afhængig af dit programvalg.  Big smile
 


OK tak for info - jeg prøver mig lidt frem
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu