Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
|
Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 17:16 |
Patriarken skrev:
Jeg er ikke modstander eller fortaler for IHC jeg synes bare det kræver for mange proprietære moduler og at disse moduler er ret begrænsede i funktionalitet og i dokumentation ift deres pris. Hvis man fx ser på hvad en teknologi som MOCA kan i sin enkelthed og sammenligner dette med hvad der IKKE tilbydes via IHC, så er det egenlig ganske begrænset hvad LK hiver ud af deres moduler og deres dyre CAT7 kabler.
Jeg kan dog godt lide stjernekoblingen og skalleringen.
|
Det er jeg helt enig i. Grunden til at jeg har valgt IHC er, at det er enkelt at installere. Det lagerføres hos grossister i Danmark, så jeg kan bare tage Puch Maxien og køre til den lokale AO, hvis jeg står og mangler en dims. Det opfylder mit behov og til sidst, og måske mest væsentligt, så passer det designmæssigt med den øvrige EL installation i huset. Det eneste jeg synes der mangler, er muligheden for at føre mere en 2.0 lyd, f.eks. 5.1, 6.1 eller 7.1 igennem kablerne. Med det findes der sikker andre der kan over standard RJ45. Hvad jeg også godt kan lide ved IHC, er at der er et centralt patch panel, hvor jeg kan afgøre hvad hver enkelt udtag skal kunne MOCA kunne være en mulighed, men såvidt jeg husker, så skal det køre på COAX, eller er det måske forkert husket?
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
Luckow
Bruger
Oprettet: 28-Januar-2005
Point: 71
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 06:14 |
Husk, Cat6 er ikke 10Gbit, men "kun" 2Gbit, det er Cat6A der er 10Gbit. Hvis man vælger at trække skærmede kabler, så skal man vide 100% hvad man gør, ellers får man meget nemt et resultat der er dårligere end hvis man kører med uskærmet kabler. Der er så mange ting/regler der SKAL overholdes når man trækker skærmede kabler.
Redigeret af Luckow - 25-Oktober-2011 kl. 08:14
|
 |
Letten
Guld medlem
Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 08:31 |
@Patriarken
Imponerende setup, har du nogen ide om det samlede standby forbrug?
|
 |
Luckow
Bruger
Oprettet: 28-Januar-2005
Point: 71
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 09:01 |
MCenterFreak skrev:
[QUOTE=trikker]Hvis Cat6 kan håndtere op til 10Gb må det da være rigeligt. En anden fordel ved CAT 7 er at det er skærmede kabler, hvilket giver en langt bedre skærmning, og dermed mindre risiko for støj (støj=retransmission=nedsat hastighed) |
Men det er kun hvis man har overholdt alle respektafstande, behandlet kablet korrekt under trækningen, overholdet minimums kravene til kabellængderne, sørget for at det hele er korrekt jordet osv., ellers får du nemt modsat virkning, hvor skærmen på kablet så i stedet "suger" støjen til sig, så den reelle hastighed bliver mindre end hvis du havde kørt med uskærmet kabler. Hvis det ikke er lavet 100% korrekt, så får man intet ekstra ud af det i forhold til f.eks. Cat6, udover man har spildt en masse penge, og jeg tvivler stærkt på at det er de færreste "hjemmetrækkere" der har 100% styr på hvordan disse kabler skal behandles. Det er også derfor det er de færreste professionelle der anbefaler at man trækker Cat7, eller skærmede kabler i det hele taget, fremfor alm. Cat6/Cat6A UTP kabler.
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 11:05 |
Luckow skrev:
Men det er kun hvis man har overholdt alle respektafstande, behandlet kablet korrekt under trækningen, overholdet minimums kravene til kabellængderne, sørget for at det hele er korrekt jordet osv., ellers får du nemt modsat virkning, hvor skærmen på kablet så i stedet "suger" støjen til sig, så den reelle hastighed bliver mindre end hvis du havde kørt med uskærmet kabler. Hvis det ikke er lavet 100% korrekt, så får man intet ekstra ud af det i forhold til f.eks. Cat6, udover man har spildt en masse penge, og jeg tvivler stærkt på at det er de færreste "hjemmetrækkere" der har 100% styr på hvordan disse kabler skal behandles. Det er også derfor det er de færreste professionelle der anbefaler at man trækker Cat7, eller skærmede kabler i det hele taget, fremfor alm. Cat6/Cat6A UTP kabler. |
Sådan er det jo med alting. Hvis du ikke gør det ordentligt, så bliver resultatet derefter. Og ja min IHC patch tavle er forsvarligt jordet. Der er ingen, og der har ikke været, knæk på mine kabler. Kablerne ligger for sig selv i kabelbakkerne, og kommer ikke i nærheden af mine stærkstrømstavler. Kablerne blev ikke hevet i, da de blev fremført (silikonespray i rørene). Snoningerne er bibeholdt helt ud i konnektoren. IHC konnektoren er farvemarkeret, så det er næsten umuligt at montere kablet forkert og til sidst, skærmen er korrekt monteret i konnektorerne i begge ender. Desuden tror jeg ikke at mine Antennemoduler ville fungere, hvis jeg havde monteret CAT 6 kabler uden skærm
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 12:20 |
Luckow skrev:
Husk, Cat6 er ikke 10Gbit, men "kun" 2Gbit, det er Cat6A der er 10Gbit. Hvis man vælger at trække skærmede kabler, så skal man vide 100% hvad man gør, ellers får man meget nemt et resultat der er dårligere end hvis man kører med uskærmet kabler. Der er så mange ting/regler der SKAL overholdes når man trækker skærmede kabler.
|
Cat 6 kan føre 10 Gb på kortere afstande, 6A kan føre 10 Gb på det fulde træk (100M).
Luckow skrev:
og jeg tvivler stærkt på at det er de færreste "hjemmetrækkere"
|
Kan vi derfra udlede at du trækker professionelt? 
Ja du har selvfølgelig ret i at det skal laves ordenligt, men det er jo ikke raketvidenskab. Desuden har jeg set en del (mange) netværksinstallationer og andre installationer udført af professionelle der faktisk er dårligere end det mange vil lave på amatørbasis :-( så helt at undervurdere "hjemmetrækkerne" skal man passe på med.
Mvh BS
|
|
 |
Letten
Guld medlem
Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:07 |
Kræver det ikke også noget godt måleudstyr at kontrollere om man har samlet det korrekt? Jeg mener, det er vel ikke nok at sætte to computere op og se at man kopiere en fil?
|
 |
Kasper Jensen
Guld medlem
Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 536
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:10 |
Bschmidt skrev:
Luckow skrev:
Husk, Cat6 er ikke 10Gbit, men "kun" 2Gbit, det er Cat6A der er 10Gbit. Hvis man vælger at trække skærmede kabler, så skal man vide 100% hvad man gør, ellers får man meget nemt et resultat der er dårligere end hvis man kører med uskærmet kabler. Der er så mange ting/regler der SKAL overholdes når man trækker skærmede kabler. | Cat 6 kan føre 10 Gb på kortere afstande, 6A kan føre 10 Gb på det fulde træk (100M).
Luckow skrev:
og jeg tvivler stærkt på at det er de færreste "hjemmetrækkere"
|
Kan vi derfra udlede at du trækker professionelt? 
Ja du har selvfølgelig ret i at det skal laves ordenligt, men det er jo ikke raketvidenskab. Desuden har jeg set en del (mange) netværksinstallationer og andre installationer udført af professionelle der faktisk er dårligere end det mange vil lave på amatørbasis :-( så helt at undervurdere "hjemmetrækkerne" skal man passe på med.
Mvh BS |
Og hvad er en kortere afstand. Planen er at trække 40-50m på et Cat6 (Uden A) :).
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:12 |
Letten skrev:
Kræver det ikke også noget godt måleudstyr at kontrollere om man har samlet det korrekt? Jeg mener, det er vel ikke nok at sætte to computere op og se at man kopiere en fil? |
Jo. En professionel installation certificeres med dertil indrettet og kalibreret måleudstyr (dyrt. Alt er relativt :-)
BS
|
|
 |
Kasper Jensen
Guld medlem
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:13 |
Kasper Jensen skrev:
Tak for alle de gode input. Jeg er endt op med at bestille noget skærmet Cat6 kabel.
Mht. til HDMI extenderen. Mange af de nye modeller fra eks. Lindy og Roline. De bruger kun ét Cat6 kabel? Skal jeg gå efter noget andet, eller er det godt nok?
Tak endnu engang. :) |
Eller er denne her måske et af de bedste bud?
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:14 |
Kasper Jensen skrev:
Og hvad er en kortere afstand. Planen er at trække 40-50m på et Cat6 (Uden A) :). |
55M så det burde kunne "skrælle af" men tjek hellere op på kablet når du er så tæt på.
Skal du køre et 10 Gb link?
BS
|
|
 |
Kasper Jensen
Guld medlem
|
Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:24 |
Overvejer denne. Men den har også en makslængde på 120fod, som er omkring 36m. Må nok hellere måle efter.
|
 |