|
CAT-kabel og 230V sammen - går det? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-November-2015 kl. 22:26 |
Ganske enkelt: Jeg skal have trukket strøm og netværk, til et rum. Elektrikeren har kun trukket ét (lille) tomrør. Spørgsmålet er, om man kan lægge kraftkabel (230V) og netværkskabel (tæt) i samme tomrør? Og i så fald, skal det være et bestemt netværkskabel - CATx, skærmet, o.s.v.?
M.v.h. |
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ingen problem. Med alm. Cat kabler. er kravet dog 10gbit eller andet end netværks trafik altså analog lyd eller video kan der måske opstå udfordringer hvis det ikke er skærmet og er over store afstande. Men 230v og 1gbit giver ingen problemer.
|
|
![]() |
|
henriksommer ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 763 |
med mindre du skal køre gigabit ethernet, så kan du bruge halvdelen af ledningerne i ethernet kablet til at trække strøm.
Der er nogle guides på youtube. kan man feks gøre hvis man skal ahve strøm til en router
|
|
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E Nvidia Shield Android Tv |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Super! Tak for svar til jer begge.
M.v.h. |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7187 |
Har fungeret helt fint hos mig i flere år.
I samme tomrør som nu er fyldt. Coax kabel. Ethernet kabel. Og et 3 leder 230 kabel. Alt har virket super fint. |
|
![]() |
|
![]() M.v.h.
|
|
![]() |
|
lks ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-December-2009 Status: Offline Point: 133 |
I forhold til lovgivning må du kun hvis begge kabler er isoleret for højeste forkommende spænding.
Dvs. dine netværkskablers isolering skal være godkendt til min. 250 V. Jeg ved LexCom netværkskabler er godkendt til 700 Volt AC. Og derfor må fremføres sammen med 230V installation. Og så skal dåsen som netværkskablet afsluttes i være isoleret fra 230v installationen. Dvs. de må ikke dele samme væg dåse. Da du laver indgreb i den faste installation skal det også udføres af en elektriker.
Redigeret af lks - 15-November-2015 kl. 22:02 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |