|
cd music i hd |
Besvar |
Forfatter | |
jan203
Guld medlem Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: dk Status: Offline Point: 761 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 30-Juni-2012 kl. 14:13 |
Hvor kan jeg købe hdcd musik
|
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du mener vel SACD? (super audio cd). Der er flere steder
|
|
Smalltalk-80
Ny bruger Oprettet: 28-Juni-2012 Status: Offline Point: 7 |
Funktioner
Tak(0)
|
SACD er et dødt eller døende format. Sony, som er opfinderne af formatet ser ud til mere eller mindre at have givet op. Hvis der skal være et HD lydformat så er det DVD Audio. Det er ikke dødt, men der er ikke udgivet meget mere i det format end SACD.
|
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jamen dog! Så dør det sikkert også. Jeg køber kun koncerter på BD
|
|
Schubring
Bruger Oprettet: 07-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 224 |
Funktioner
Tak(0)
|
Okay.....? Køber ellers jævnligt nye SACD udgivelser på http://www.cdjapan.co.jp/ Kan ikke huske hvornår jeg sidst købte en ny dvd-audio skive (tro nok det var "The Doors"boxen tilbage i 2006), men hermed ikke sagt at dvd-audio formatet er dødt, men dem ser jeg godt nok ikke mere..... |
|
helljohn
Guld medlem Oprettet: 25-Juni-2004 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 2046 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du mener hdcd som er et dødt format og som intet har at gøre med SACD jeg har et par stykker som jeg ikke hører,de er svære at finde og ret dyre men lyd på hdcd er faktisk ret god.
har bla denne http://www.amazon.com/Halen-HDCD-Remaster-Eco-Friendly-Packaging/dp/B001GEH4MG men som sagt så er de dyre og svære at finde i dag Der er også andre audiofile cd formater som kan spilles på en alm cd afsp (hdcd-sacd kræver maskiner der kan afspille denne kodning) som fx K2hd som er udviklet af Jvc sammen med Rca victor eller det Japanske Shm cd som i nogle tilfælde også er hdcd kodet (der har jeg 3 stk der tænder indicator for hdcd på min Oppo) der er også K2 hd kan købes her http://hificable.dk/produkter/12-reference-cder/ Hdcd kan fåes på Ebay som her http://www.ebay.com/itm/ELVIS-PRESLEY-Greatest-Hits-Best-of-Golden-Legend-CD-HDCD-Mastering-Lyrics-Book-/180872783242?pt=Music_CDs&hash=item2a1cdba58a#ht_5208wt_1166 Shm cd fåes i japan her http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=UICY-90921 denne er hdcd kodet den har jeg nemlig
Redigeret af helljohn - 01-Juli-2012 kl. 13:39 |
|
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
|
|
Simon, TC
Super bruger Oprettet: 02-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 428 |
Funktioner
Tak(0)
|
HDCD er stendødt - faktisk mindre i live end DVD Audio og det siger vel ikke så lidt. Selvom der stadig fås en del CD'er i dag, der får 'HDCD' lampen/displayet til at lyse op på en afspiller, er det langt fra sikkert at det rent faktisk er en HDCD. Alle almindelige (Red Book) CD'er der er lavet på Pacific Mircosonics A/D converter har HDCD 'flaget' tilføjet i bitstrømmen - også selvom low-level extend og/eller peak extend ikke er aktiveret.... Om et HDCD logo på bagsiden af coveret (som i hvert fald nogle albums har) er nogen indikator for hvorvidt det er en 'ægte' HDCD, ved jeg ikke. Mht. K2HD, SHM-CD, Blu-Spec, XRCD, XRCD24 osv. så er det ganske almindelige standard Red Book CD'er - i nogle tilfælde 100% identiske (sammenlignet på waveforms) med 'almindelige' CD udgivelser. Den eventuelle forskel ligger i den master der er brugt. Hvis dén er i orden, er det lige gyldigt om der står K2HD på coveret. Hvis du gerne vil opleve noget god CD lyd, så check evt. også 'Mobile Fidelity' Ultradisc II udgivelserne - Dem jeg har hørt (med få undtagelser) lyder fremragende. |
|
Tape Connection MKII
|
|
helljohn
Funktioner
Tak(0)
|
Har en del shm cd og k2hd samt et par xrcd udgivelser og har en del af disse i redbook også og i de fleste tilfælde lyder især shm cd bedre end redbook udgivelserne, et godt eksempel er Dire straits private investigation best of her er lyd i mine ører bedre end de nye remaster udgaver.Det er nu ikke bare en god master som er skyld i dette men også en anden type plastic samt lak på cd som skulle være bedre for laser at læse . Hdcd udgivelser som Bruce Springsteen 16 tracks lyder væsentligt bedre end redbook udgaven. Dvd audio har jeg aldrig set noget i,min Dls cd one kan afspille dette format men lyd er efter min mening ikke noget at skrive hjem om. Sacd er noget helt andet her er der en masse udgivelser der lyder rigtigt godt som fx 'Mobile Fidelity udgaver med fx Stevie Ray og double trouble. Vil dog påstå at det kræver et ret godt setup for at få noget ud af disse dyre formater.
|
|
|
|
Simon, TC
Super bruger Oprettet: 02-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 428 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil så vove den påstand, at forskellen på en Red Book CD og en Scarlet Book SACD udgivelse af samme album, fra samme master, er markant større end forskellen på samme Red Book CD udgave og en af de eksotiske K2/XRCD etc. udgivelser - og det behøver man ikke en SACD afspiller til 40.000 for at høre.
Den forskel du hører på f.eks. Dire Straits albummet, er nok bare pga. de forskellige masters der er brugt. Rigtig mange 'nye' re-master udgaver lyder helt i hegnet. Bl.a. noget fra Dire Straits, Michael Jackson mfl.
Om der skulle være en eller anden teoretisk forskel ift. aftastningen af data, måske baseret på typen af plastic skal jeg lade være usagt men min egen erfaring siger mig, at der ikke er forskel. Hverken forskel der kan høres eller for den sags skyld måles på wave forms. De famøse 'guld' CD'er fra Mobile Fidelity, hvor aluminiumslaget er erstattet med guld, inkluderet. Der er dog den fordel at de er noget mere holdbare i længden. Jeg har for sjovt lige sammenlignet to udgivelser, som er baseret på samme master. Det drejer sig om albummet 'Bad Timing' af Jim O'Rourke - Har har jeg både den 'almindelige' engelske udgave fra Domino og den japanske udgave fra P-Vine som er en Blu-Spec CD udgave. De er 100% identiske på waveforms og - uden at have testet det - garanteret 100% identiske på checksums. På trods af at Blu-spec udgaven er produceret med blå laser under strengere kvalitetskrav, som skulle give en mere præcis aftastning. Jeg kan i øvrigt ikke helt se begrundelsen for det forbedrede resin lag på f.eks SHM-CD'erne.. jeg har til dato aldrig oplevet at en laser på en CD afspiller havde problemer med en skive, fordi den ikke kunne 'se' igennem den plastic der beskytter pits'ne. Edit: Kort sagt - jeg køber hellere standard udgaven af en CD til 99kr end den japanske SHM/XRCD etc til 250-300kr og så lægger differencen i sparegrisen til en ordentlig CD afspiller som har langt større betydning for slutresultatet. Og så gerne en med CD Pro II drev Redigeret af Simon, TC - 04-Juli-2012 kl. 21:41 |
|
Tape Connection MKII
|
|
helljohn
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |