recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CD reparation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCD reparation

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Emne: CD reparation
    Sendt: 03-Januar-2007 kl. 14:52

I artiklen CD reparation gennemgår jeg nogle muligheder for at redde en dårlig CD.

Diskuter artiklen og andre teknikker her.

/MichaelS

Redigeret af MichaelS - 03-Januar-2007 kl. 14:57
mvh MichaelS
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2007 kl. 15:13

Når man har repareret en CD/DVD og stadigvæk ikke kan læse alt indholdet, så findes der flere ting man kan prøve:

Læse skiven i et mere fejltolerant drev

Alle drev er ikke lige gode til at læse problematiske CD/DVD medier - nogen er bedre end andre. Forskellige drev kan også have problemer med forskellige typer fejl.

Derfor kan det svare sig at prøve at læse en CD/DVD i mere end et drev.

Læse skiven i multiple drev med relevant software

Idet forskellige drev kan have problemer med forskellige typer fejl, så kan det nogen gange være sådan at flere drev tilsammen kan læse en hel CD/DVD selvom intet enkelt drev kan læse det hele.

Der findes (gratis) programmer som kan stykke et ISO "image" sammen på denne måde ved at læse gentagne gange i flere drev. Hvis man på denne måde kan stykke hele indholdet af en CD/DVD sammen i et "image", så kan man brænde en kopi af dette image til et nyt media.

Programmer:

DVDisaster

IsoBuster ("Managed Image" funktion)

IsoPuzzle

Forebyggelse

Og lad os ikke glemme den allerbedste måde, nemlig at forhindre at medier bliver ulæselige v.h.a. forebyggelse!

Ved at behandle medierne ordentlig kan man for det meste undgå at man overhovedet kommer i den situation, hvor man er nødt til at "redde" mediet igen.

Man kan også beskytte indholdet af medier man selv brænder, ved at brænde flere eksemplarer og gemme nogen af dem af vejen (uden at bruge dem).

Man kan også tilføje ektra redundans til medier (hvis der er plads) således at man kan lave en ny kopi udfra de oprindelige data plus redundandt fejlkorrektion. Programmet DVDisaster kan også bruges til dette formål.

Redigeret af DrageMester - 04-Januar-2007 kl. 01:48
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Søren A Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-August-2005
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2007 kl. 22:00
Jeg har mange gange haft held med at pudse cdén med alm. pudsecreme f.eks. Brasso. Bare puds løs et stykke tid på den indtil ridsen er væk eller næsten væk. Det vigtigste er at kanterne af ridsen bliver afrundet så skiven fremstår gennemsigtig over det hele. Den behøver ikke være fuldstændig plan. Det er i alfald min erfaring.
Til top
fodgaard Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2007 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Søren A Søren A skrev:

Jeg har mange gange haft held med at pudse cdén med alm. pudsecreme f.eks. Brasso. Bare puds løs et stykke tid på den indtil ridsen er væk eller næsten væk. Det vigtigste er at kanterne af ridsen bliver afrundet så skiven fremstår gennemsigtig over det hele. Den behøver ikke være fuldstændig plan. Det er i alfald min erfaring.

Hvis det kun er små ridser (evt. efter polering af grovere ridser), så hjælper bilvoks også fint (i hvert fald Turtle-Wax).

Henrik
Pioneer DVR-540H, Samsung LE-32R72B
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu