|
center højtaler |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-November-2015 kl. 23:54 |
hej med nørder:)
jeg har fået et sæt dali concept 6 til overs, og går nu og tænker på om de på en eller anden måde kan bruges som center højtaler i min bio. min tanke er enten bare at bruge en enkelt opretstående concept 6 bag mit kommende AT lærred i samarbejde med mine concept 8 som L & R. men har også tænkt på om man måske kan bruge dem begge og i stedet for at lade dem stå lodret, så simpelthen vende dem og lade dem være vandrette. altså ligge dem oven på hinanden med diskanten i hver sin ende. er der nogen af jer som har prøvet noget lignende, set eller hørt dette før?
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
jeg har tidligere kørt med 2 centerhøjttalere..
både over og under lærred, ved siden af hinanden og liggende oven på hinanden. alle gangene er jeg gået væk fra det igen, da der forgår en eller anden form for ballade / udfasning når to højttalere spiller præcis samme lyd, flere toner lød som om de blev spillet ud af et papkrus.. jeg ville nøjes med en enkelt opretstående Concept 6 bag lærred..
|
|
![]() |
|
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
jeg kan faktisk godt forestille mig der er noget om det du siger med udfasningen.
tror jeg vil prøve med det du siger. er der evt nogen der kan være behjælpelig med hvad man skal tænke over når man laver en ny væg hvor i højttalere og lærred skal være integreret, tror det er det i kalder for bafflewall, men jeg er ikke helt 100 på det, derfor min formulering af spørgsmålen.
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Når højttaleren ikke er lavet til bafflewall vil du vist nok få et 6db boost i området 80hz-ca 500-700hz, afhængig af din delefrekvens til sub og til hvilken frekvens Dali har korrigeret for bafflestep i delefilteret.
Det burde snildt kunne klares med en gang EQ, og er formentligt bare en fordel mht og få højttaleren til og lyde mere fyldigt. Om der er andre problematikker mht spredning og faseproblemer må nogle andre klogere hoveder forklare. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |