|
Center højttaler - vinkles eller ej |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jo, mine tre fronter er i linie. Det afhænger af L og R højde, TV og møbel højde
|
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
||
Til gengæld får man en masse andre negative akustiske artifacts ved at lade L/R gengive center-indholdet og man giver alle andre end den ene person der sidder 100% i midten en "skæv" oplevelse.
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
||
+1 ![]() |
|||
![]() |
|||
Jesna ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2010 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 220 |
||
Tak for svarene
Jeg har stillet den lige på og vil høre efter hvordan det lyder og om jeg føler lyden kommer fra "Hele" tv'et. Ellers må jeg jo vinkle det lidt. Men lige et andet sprøgsmål. Har jo kun 3.0 lyd lige nu. De 2 front højttalere står som Large, skal center også stå som Large? (det gør den automatisk efer opsætning) /Jakob ![]() Redigeret af Jesna - 05-April-2014 kl. 13:27 |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Reflektionerne fra bordpladen har væsentligt mere at sige end vinklingen. Hvis du vil gøre noget godt for lyden, så ryk højttaleren frem til bordkanten.
Nej. Auto-korrektionerne bliver ofte snydt af den ekstra bas-boom, som bl.a. netop stammer fra bordpladen.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Jeg vil iøvrigt påstå at det ikke nødvendigvis flytter "placeringen" af lyden opad at vinkle højttaleren. Lyden kommer fra højttaleren, uanset hvordan man - bogstaveligt talt - vender og drejer det. Dét vinklingen betyder noget for er først og fremmest diskant-niveauet, da spredningen er ringere i diskanten - og hvis det øger diskant-niveauet at vinkle den, kan det faktisk ØGE lytterens evne til at lokalisere højttalerens placering, og dermed i større, ikke mindre, grad flytte lyden væk fra billedet. Udover dette så vil det at vinkle højttaleren flytte på højttalerens spredning, og det vil ændre på både lydbilledet som helhed, og evnen til at lokalisere højttaleren korrekt. Om det er til det bedre eller til det dårligere er svært at sige på forhånd, da der er mange faktorer i spil, så i praksis gælder det som altid: Prøv dig frem, og brug det der virker.
Det hele falder tilbage på ét af mine mantraer: Der findes ikke én rigtig måde at gøre noget forkert på. Det betyder, at hvis du først har bevæget dig væk fra det korrekte (og det har man så snart man sætter højttaleren et andet sted end midt i billedet, og/eller bruger en anden højttaler end dem der benyttes som L/R), så giver det ikke længere mening at søge efter det korrekte svar. Så VIL det være et subjektivt valg, hvor svaret vil afhænge af en masse forskellige faktorer der er forskellige fra opstilling til opstilling, og dét der virker bedst i én opstilling, er ikke nødvendigvis dét der virker bedst i en anden opstilling.
|
|||
![]() |
|||
hunt ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-April-2007 Status: Offline Point: 520 |
||
Jeg har haft min center i ihvertfald 10 år, og det er en billig Jamo center. Den har stået lige under tv'et, hængt over tv'et, og som det er lige nu, så står den mindst 1/2 meter under tv'et og er ikke vinklet. For mig lyder det stadig, som om at lyden kommer fra tv'et. Så for mig betyder det ikke så meget.
|
|||
![]() |
|||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
||
Det er bare et spørgsmål om højtalerne er gode nok. Det fungere særdeles fint hos mig.
|
|||
![]() |
|||
blumenburg ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-April-2012 Sted: mesinge/fyn Status: Offline Point: 383 |
||
Jeg vil give dig ret i at centeren kan undværes hvis man sidder i sweetspot men at hævde at kvaliteten af fronterne kan kompensere for at sidde skævt for skærmen og af den grund ikke opleve at lydbilledet tipper kan jeg simpelthen ikke se logikken i.
![]() |
|||
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat Marantz SR7009 fronter: xtz 99,26 mk2 center : B&W xtc bag ht : B&W xt2 sub : xtz 10.17 edge |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
||
Nej, det er ikke et spørgsmål om hvorvidt højttalerne er gode nok. Et simplificeret eksempel: Du sidder foran et par stereohøjttalere der gengiver en phantom center - dvs. begge højttalere sender samme signal ud. Hvert øre vil modtage lyden fra både højre og venstre højttaler men der vil være en tidsforskel mellem signalet fra hhv. højre og venstre pga forskellen i afstanden fra øret til højttalere. For en højttalervinkel på 30 grader og et gennemsnitligt hoved vil tidsforskellen være 0.27ms og dette vil resultere i et dip 1.85khz. Hvordan kan gode højttalere ændre på det? Hvordan kan gode højttalere ændre på, at personer til højre/venstre for centerlinjen oplever at lydbilledet hælder til den ene side? |
|||
![]() |
|||
Gonardo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 249 |
||
Front højttaler skal også rykkes frem til bordkanten
![]() Vil nok også placere front højttaler lige imellem tv-bord og væggen, og vinkle dem ind imod sweetspot...men ikke hvis der står Dali eller Audiovector på dem ![]() |
|||
![]() |
|||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
||
Min erfaring er, at man mister det fine dybdeperspekt og istedet hører lyd fra en lille centerhøjtaler, når man sidder i midten. Når man sidder forskudt, er det hos mig ikke noget problem at sidde forskudt. Overhovedet ikke. Hvis man har en centerhøjtaler har den typist to ens mellemtoner/basser der så snakker i munden på hinanden. Det betyder at man får en udfasning et sted i frekvensgangen. Hvis højtaleren står op, sker det ikke. Underligt er det, at ofte ser man en centerhøjtaler placeret vandret med masser af luft til fladskærmen. Den afstand skal selvfølgelig være så tæt som muligt. Hvis det er muligt, kunne man med fordel lade højtaleren stå op for en bedre spredning af lyden. Når man har to ens enheder sker der en samling af lyden. Det betyder, at spredningen sker på en måde fra en liggende centerhøjtaler og fra en anden måde fra de stående fronthøjtalere. Det er ikke godt.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |