|
Center højttaler - vinkles eller ej |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvor har du den viden fra? Er det dit eget setup? Center skal ideelt set ha samme bestykning af enheder som fronter har. Eller ha samme bredde i lydbilledet. Men da der sjældent er plads til en opretstående fronthøjttaler i midten, lægges den ned, og kaldes en center. Den er så ofte bygget med to ens bas/mllemtone og en diskant, men kan også være trevejs som min HTM61 fra B&W. Må indrømme jeg ALDRIG har problemer med at høre dialogen med den center.
|
||
![]() |
||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
|
Det er simpelthen utroligt at du kan blive ved med bare at gentage dig selv uden at tage stilling til det der allerede er skrevet til dig. Læs det Jonas har skrevet. Det er det samme som jeg selv tidligere har skrevet til dig og det er særdeles relevant. Jeg prøver een gang til: Du løser ikke problemet med to "basser" i een centerhøjttaler ved at bytte dem ud med to basser i et sæt stereohøjttalere. Du gør problemet værre (!) fordi der nu er endnu større afstand mellem enhederne og fordi du nu også her to diskantenheder der råber i munden på hinanden. Du kan ikke generalisere at alle centerhøjttalere er ringe fordi dem du tilfældigvis selv har hørt er det. Den rigtige løsning er ikke at eliminere den dårlige centerhøjttaler. Løsningen er at erstatte den dårlige center med en god center. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Jeg synes du tager en alt for teoretisk indgangsvinkel til det... For det første, så er du meget velkommen til at høre en MEGET overbevisende phanton-center i min kælder, hvis du ikke har hørt det fungere før... (Spørg Peter hvis du vil have en uvildigs ord for dét). Men ja, kun hvis man sidder i sweet-spot. Der er ingen tvivl om at tre ens højttalere fuldstændigt ens installeret vil være den perfekte opstilling, men hvis alternativet - som her - er en center-højttaler af lavere kvalitet/mindre størrelse, med en væsentligt dårligere placering, så kan phantom center - for sweetspot positionen - godt være en væsentligt bedre løsning. Det dyk du beskriver pga. tidsforskellen mellem ørerne er jo en dråbe i havet i forhold til hvad der sker med lyden af en centerhøjttaler der står på et AV møbel. Det er ikke nok bare at udpensle de negative sideeffekter af et givent valg, du må jo også tage højde for de undgåede ulemper ved alternativet. Ingen løsning er teoretisk perfekt - heller ikke tre ens højttalere faktisk, for du kan fysisk ikke undgå at centerhøjttaleren har andre akustiske forhold end højre/venstre, du kan mindske problemerne med akustik-regulering osv, men det perfekte findes ikke. Derfor er teoretiske argumenter for at et givent valg er rigtigt eller forkert, reelt værdiløse. Det handler oftest om at vælge mellem forskellige ikke-perfekte løsninger. Så igen, HVIS du vil tænke dig frem til hvad der er bedst, så må du tage højde for alle fordele og ulemper ved alle mulige løsninger.
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Med udstyr i denne klasse synes jeg helt ærligt også godt man må sætte overliggeren en del højere end dét.
|
||
![]() |
||
|
Mit argument er iøvrigt det samme mht. Sven Palvig's pointer. Det er rigtigt at der er nogle problematiske ting ved at en centerhøjttaler ligger ned, men i praksis er det minimalt i forhold til de akustiske forhold som de fleste giver den. Folk giver bare ofte skylden til dét at den ligger ned, når de kan høre at den lyder anderledes end fronterne, men som regel er det placeringen der i virkeligheden er synderen. Især når den står på eller i et TV-møbel.
Og kald mig bare en arrogant nar, men alle der mener det ikke er problematisk at lægge en centerhøjttaler i eller på et tv-møbel, siger mere om egne kvalitetskrav end om hvad der rent faktisk sker med lyden. Jeg har ALDRIG oplevet et setup med en centerhøjttaler i eller på et tv-møbel, hvor en simpel pink noise sekvens lyder bare nogenlunde ens fra de tre fronthøjttalere, selv om højttalerne er 100% ens. Og heller ikke hos de par stykker jeg har besøgt hvor centeren stod lodret, iøvrigt. Og af den årsag jeg nævnte ovenfor, forskellig afstand til sidevæggene, så lyder centeren oftest anderledes ifht. sidehøjttalerne, selv om de sidder fuldstændigt ens placeret og er fuldstændigt ens - MEDMINDRE rummet er effektivt akustik-reguleret. Af samme årsag mener jeg det er lidt flueknepperi at hænge sig i om center-højttaleren under de betingelser de fleste giver den (i/på tv-møbel) er magen til fronterne eller ej. Hvis man laver en gennemført bif er det væsentligt, hvis man smækker en stak højttalere op i tv-stuen og kalder det en hjemmebiograf, så er det en dråbe i havet.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Indrømmer at det er en smule for teoretisk (og skrev også en simplificeret forklaring da der selvfølgelig er flere forhold), men en kommentar som "der er ingen ulemper hvis bare højttalerne er gode nok" er jo noget nonsens. Og selvfølgelig kan man opnå bedre resultater med phantom fremfor en lille elendig højttaler som dedikeret center, men hvis jeg summerer alle de indlæg skrevet af Sven Palvig ang. phantom, så lyder det efterhånden som om, at en center, uanset kvalitet, altid vil være en dårligere løsning.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 17 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-September-2013 Status: Offline Point: 302 |
|
Jonas_h
Jeg tror det er fordi Steen Duelund aldrig har lavet en centerhøjttaler
![]() |
||
![]() |
||
|
Two wrongs don't make one right ![]() Det handler om at evaluere totaloplevelsen frem for at evaluere udstyret. Dér hvor jeg bestemt også er uenig med Sven Palvig, er når argumentet bliver at det handler om godt nok udstyr. Jeg mener netop ikke det er dér problemet ligger. Ikke nødvendigvis i hvert fald.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Ok, det har jeg bare ofte læst at folk har besvær med. Jeg kan tilføje at den center også yder filmeffekter fuld refærdighed. Med den tidligere mindre HTM62, hørte jeg mest fimeffekter fra L og R fronter. Også noget at tænke over hvis man fravælger center. Redigeret af Kampus - 10-April-2014 kl. 19:01 |
||
![]() |
||
|
Ja det ER der også mange der har problemer med - det siger vel bare noget om hvor langt flertallet er fra at have god lyd. Jeg vil argumentere for at flertallet slet ikke er klar over hvor langt fra målet de er. Problemet er at det ofte skyldes at man forsøger at levere god lyd i omgivelser der ikke egner sig til det.
Ikke forstået.
|
||
![]() |
||
|
Tidligere, med en mindre center, hørte jeg aldrig et brag fra en eksploion i center. Det sker nu, når det sker i midten af billedet. |
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
Steen Duelund har skam lavet en center til en Morten Jacobsen efter alle kundstens regler. Det var nu Morten der ville have en center. Men det endte med, at centerlyden blev kanaliceret ud til venstre og højre højtalere, der var Steen Duelunds store 4-vejs højtalere.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |