recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Center højttaler - vinkles eller ej
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Center højttaler - vinkles eller ej

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2014 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

 
Hvis man kan undvære centeren, er det en fordel fordi den akustisk er placeret meget uheldigt. Alt det der er imellem og bag højtalerne forringer lyden.
Til gengæld får man en masse andre negative akustiske artifacts ved at lade L/R gengive center-indholdet og man giver alle andre end den ene person der sidder 100% i midten en "skæv" oplevelse.
Det er bare et spørgsmål om højtalerne er gode nok. Det fungere særdeles fint hos mig.
Nej, det er ikke et spørgsmål om hvorvidt højttalerne er gode nok. 

Et simplificeret eksempel: Du sidder foran et par stereohøjttalere der gengiver en phantom center - dvs. begge højttalere sender samme signal ud. Hvert øre vil modtage lyden fra både højre og venstre højttaler men der vil være en tidsforskel mellem signalet fra hhv. højre og venstre pga forskellen i afstanden fra øret til højttalere. For en højttalervinkel på 30 grader og et gennemsnitligt hoved vil tidsforskellen være 0.27ms og dette vil resultere i et dip 1.85khz. Hvordan kan gode højttalere ændre på det?

Hvordan kan gode højttalere ændre på, at personer til højre/venstre for centerlinjen oplever at lydbilledet hælder til den ene side?

Det kan gode højtalere ikke ændre på. Det de kan ændre på er, at de kan mere. De kan bedre formidle de mange lyde uden at virke pressede. Men det er vigtigt at høre hver højtalere samtidigt dvs. at man sidder lige i midten. At der er samme præcise afstand til hver højtalere. Det samme gælder hvis man bruger centerhøjtalere, fordi her kan der også være et mix af lyden imellem venstre højtaler og center højtalere. Og imellem højre højtalere og center. Det er yderst sjældent at man lader en tenor have centeren for sig selv. Men det er sket i et meget seriøst optage sted.
Hvis man vi i mål skal der kæles for placeringen og måles meget præcist. Det er noget Jim Smidth i sin gode bog "Get Better Sound" lægger meget vægt på. Han måler med laser og han rejser rundt og gør det for folk mod betaling. Han har i sin fine bog, jeg kun kan anbefale at anskaffe sig. Der kan jo ikke ske andet end at man lærer noget. Han forklarer meget tydeligt, at det ikke dur, hvis ens højtalere ikke har samme udstråling. Altså ingen liggende center og stående fronter. Han fraråder iøvrigt brug af en center højtaler, som så mange andre også gør, hvis man går meget op i kvalitet.
En ting der undrer mig er, at hvis man på nogen måde er imod en centerhøjtaler, er der en masse kritiske røster. Det er iorden at være uenig; men jeg tror at mange der farer op, og måske aldrig har prøvet at lytte til med og uden center. Det kan ikke gøre noget, at selv prøve nogle ting og selv danne sig i egen mening.
Jeg har prøvet, om det var muligt, i Hifiklubben i Kgs. Lyngby, at lytte til noget med og uden en center højtaler. Jeg fik først en masse forklaringer remset af, med hvilke fordele det var, at bruge en center. Men jeg kunne ikke i deres butik få lov til at prøve at høre forskellen selv.
Jeg kunne ikke dy mig for at spørge den forholds unge ekspedient, der havde rost hans nyerhvervede anlæg, med B&W højtalere, om han havde prøvet at lytte til med og uden center. Det havde han ikke, og hvorfor skulle han det. Nu havde han jo købt en center......
Hvis man sparer pengene til en center, kunne der måske være brugt mere til fronterne så man også fik god stereo. Eller en bedre subwoofer, der virkelig er et sted, der er godt at bruge mange kræfter på. Eller nogle bedre surround højtalere, der passer til fronterne. Eller hvad med at ofre beløbet på akustikken. Måske var det der gav mest for en. Det er noget der løfter musikanlægget til nye højder. Hvem ved?
En ting der er vigtig er, at højtalerne passer sammen. De skal have samme delefrekvens. De skal passe med fasen. De skal blæse samtidig. De skal det modsatte samtidig. Altså f.eks. blæse i bassen. Suge i mellemtonen og blæse i diskanten. Så de ikke ophæver hinanden.


Redigeret af Sven Palvig - 12-April-2014 kl. 19:56
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu