|
|
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Ponduus ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 238 |
![]() Sendt: 22-December-2008 kl. 14:52 |
Hej Recordere!
Jeg sidder og overvejer om jeg skal investerer i en centerhøjtaler. Jeg har 2x Dali Ikon 6 fronte og en HarboSub10 Subwoofer. Jeg ved ikke hvor meget bedre et lydbillede det vil give med en center, men som i kan se, har jeg ingen surround højtalere. Så, centerhøjtaler eller ej? |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
Jo for Sørensen - vist skal du da have en centerhøjtaler. Det er her en meget stor del af lyden bliver præsenteret. Og du må bestemt heller ikke spare på kvaliteten af centerhøjtaleren (det har jeg skam selv prøvet
![]() ![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Vanderlay ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
![]() |
Helt enig med Hother, Centerhøjttaler er vigtig og langt vigtigere end
surroundhøjttalerne. Hvis man altid kun er én person, der sidder lige i centrum, kan fronthøjttaleren som regel klare det hæderligt, men ved alt andet end det er det min oplevelse, at en centerhøjttaler er en stor forbedring. Omvendt skal den være god nok til at matche dine fronter, i dit tilfælde en Ikon center |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Som jeg ser det har du ikke surround og spiller ud i stereo, og så skal du ikke have en centerhøjtaler, det vil med garanti ødelægge dit lydbillede. En center er praktisk talt uundværlig ved surround, altså fx et 5.1 system, hvor du har 2 front, 1 center og 2 baghøjtalere. Hvis man udelader en center i sidste tilfælde, skal man sidde lige i midten før tale syntes at komme fra det rigtige punkt. Nå, jamen det er jo sagt? Ja, jeg er bare enig. |
|
![]() |
|
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
i mine høre: ingen center nix surround. Ellers det jo bare stereo med baghøjtaler. Man synes jo at centerhøjtaleren ikke er vigtig, der kommer kun tale ud. Men det er en meget vigtig højtaler, hvis den er dårlig bliver alt dialog ødelagt. En af de bedre koster et par tuinde og opefter.
uden center mister du en masse detaljer, da dialog og alle andre lyde bliver blandet sammen. En center skal helst passe nogenlunde til dine højtaler. Der må ikke være helt for stor forskel i diskant. så køb denne centerhøjtaler i julegave, den passer lige til dine højtaler http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/center/dali_i kon_vokal_1_centerhoejttaler_valnoed.htm Redigeret af xcardman - 22-December-2008 kl. 15:55 |
|
![]() |
|
Ponduus ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 238 |
![]() |
Ok, ja. Kan godt høre på jer, at en center er vigtig,
selvom jeg ingen baghøjtalere har. xcardman: Det var også den center jeg havde forestillet mig, da den passer i designet og åbenbart også lydmæssigt. Så bliver det vil en form for 3.1 setup? Har en Onkyo 606 reciever og der skulle vil ikke være nogle problemer med at indstille den så det lyder hæderligt? Redigeret af Ponduus - 22-December-2008 kl. 18:31 |
|
![]() |
|
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
har selv den center og den levere en klar og ren dialog.
reciever har ikke så meget at sige i den forbindelse. Det er mere vigtigt din center har mellemtone og diskant som dine fronter. Så den vil passe lydmæssigt til fronterne. Redigeret af xcardman - 22-December-2008 kl. 18:53 |
|
![]() |
|
Fanastril ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 246 |
![]() |
Er ikke nødvendigheten av center i en hjemmebio en myte?
Så vidt jeg har forstått er center en nødvendighet i store bio-rum hvor man kan ende op i høire eller venstre hiørne, men med en passe god sweet spot sofa er det lige godt om en lar receveren køre "fantom center" i L+R. Blindtest: inviter en nerd til å koble ud centeren og set recevier i 4.1, og lyt om der er forbedring/forverring... Og spar de 5-7000 kr. -- 'scuse my norsk |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Det vil da være totalt knaldet. så kan man jo lige så godt bruge Dual Stereo. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Fanastril ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 246 |
![]() |
Du forsøkte altså min blindtest...?
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Nej, og det har jeg sgu heller ikke tænkt mig at gøre, ægte Surround er minimum 5.1. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
![]() |
Hehe. Nogen andre?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |