recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Centerhøjtaler eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCenterhøjtaler eller ej?

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:07

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Hehe. Nogen andre?

Du kunne til en start underbygge din påstand om at det skulle være en myte...

Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:19
Nix. Det er de som påstår at center gir en bedre effekt enn 4.1 som har burden of evidence. Min påstand er at man ikke kan merke positiv forskjel.

Det kalles en null-hypotese.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:27

Den giver jeg ikke en skid for.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:34
Det har du allerede slået fast. Men saken er, at du enten kan høre at center er bedre end 4.1, eller at du ikke kan høre det. Din magefølelse (med affaldsproduktion) er ikke spesielt interessant.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:39

Man "opfandt" jo ikke Centeren hvis den kunne undværes. Lad os lige få Otto eller Christian på banen her, så vi kan få en proffesionel udtalelse.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:41
Så kan jeg så fortælle at jeg tidligere i min elevtid HAR prøvet uden center
og den kan altså ikke undværes..

Selvom du har sweetspot i et perfekt perspektiv ud fra fronterne så mangler
der noget som kun en ægte center kan give dig.

Jeg kan ikke se hvorfor det pludselig skulle være en myte at en center er så
vigtig? Den var vigtig før i tiden og det bliver den da ved med.

MEN.. det er da muligt at 2 supergode fronter og ingen center er bedre end 2
dårlige fronter og 1 dårlig center.. det scenario har jeg så ikke afprøvet ;)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:41

Det har du allerede slået fast. Men saken er, at du enten kan høre at center er bedre end 4.1, eller at du ikke kan høre det. Din magefølelse (med affaldsproduktion) er ikke spesielt interessant.

Hvad enten du vil indrømme det eller ej, så vil et 3.1 system give mere lydbillede end kun stereo. Selvom stereo kan være at foretrække såfremt man rent økonomisk står i valget mellem et par gode stereohøjtalere, eller et halvdårligt 3.1 system

Redigeret af Hother - 22-December-2008 kl. 22:42
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:42
Som sagt, centeren blev opfundet i da man skulle få surround lyd i biografen, hvor der ikke var optimale sittepladser til alle.

Redigeret af Fanastril - 22-December-2008 kl. 22:43
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 22:59

Som sagt, centeren blev opfundet i da man skulle få surround lyd i biografen, hvor der ikke var optimale sittepladser til alle.

Det kan jeg ikke afvise, men det ændre altså ikke på et bedre lydbillede i en hjemmbio med en center - og i nogle tilfælde måske med baggrund i hvad du selv argumentere med.

Langt de fleste film er er lydmæssigt opsat til et 5.1/7.1 system, og en meget stor del af lydsporerne er jo netop fokuseret på centerhøjtaleren omkring stemmer o,a, 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
eudlek Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2006
Point: 74
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:13

Nix. Det er de som påstår at center gir en bedre effekt enn 4.1 som har burden of evidence. Min påstand er at man ikke kan merke positiv forskjel.

Tja, nu befinder du dig på et forum, hvor jeg tror 95% vil påstå at en centerhøjtaler er meget vigtig i et surround setup. Det må derfor være dig som skal bevise det modsatte.

Kan iøvrigt ikke se hvad det har med en nullhypotese at gøre. Det afhænger jo af hvad man vælger nullhypotesen er. Jeg kan jo vælge at nullhypotesen siger at en centerhøjtaler gør en forskel, så er det op til dig at statistisk bevise det modsatte.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:14
Fint nok, Hother, men hvor er bevisene for at en "fantom center" og 4.1 ikke er  lige så gode som en 5.1 løsning?

Jeg har spurt professionelle filmmagere som har vært enig i at L + R kan stå for en fullgod surrond front givet en sweet spot position.

Hvor er beviserne for at center er nødvendig?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:25

Tja....eksperter mig her og eksperter mig der - jeg har da heldigvis mine ører, ved hvad filmselskbaerne prioritere i lydspor, og hvor meget de ofre af penge på gode lydspor i deres produtkioner, det er begge dele beviset for mig.

Jeg har faktisk ikke afvist af stereo kan benyttes - men i mine ører kun som en slags nødløsning i forholdet hvorledes en film er tænkt præsenteret - håber at det er bevis nok.

Hvad jeg nok mere savner er beviset fra dig og dine argumenter?

Men lad du det ligge for mit vedkommende, jeg har lidt andet at bruge min tid på

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu